Emaljefejl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Har i børn med emaljefejl på mælke og/eller blivende tænder?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

6.345 visninger
14 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. november 2018

Anonym trådstarter

vores søn på 7 år har emaljefejl på hans 6 års tænder og hans ene fortand.

tandlægen siger at det er meget normalt for børn fra hans generation og yngre. 

Derfor er jeg lidt nysgerrig på hvor mange her der har unger med emaljefejl

afstwmningen giver mulighed for at svare på begge to på en gang 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2018

Lililili

Jeg har selv manglende emalje på mine blivende kindtænder. Hvilket resulterede i, at jeg som barn fik plomber i tidligt, da de uden emalje ikke kunne undgå at få huller. 

Anmeld Citér

2. november 2018

Anonym trådstarter

Lililili skriver:

Jeg har selv manglende emalje på mine blivende kindtænder. Hvilket resulterede i, at jeg som barn fik plomber i tidligt, da de uden emalje ikke kunne undgå at få huller. 

Det er så ubehageligt at tænderne er så skrøbelige. Jeg er mega bekymret for min søns tænder når han vokser sig ældre når de er ramt. 

Har du udfordringer med dine tænder spm voksen på dem der er ramt af emalje fejl?

Anmeld Citér

2. november 2018

Baby2017

Anonym skriver:

Min datter har en hvid plet på en af fortænderne i undermunden. Ved ikke om den vetegnes som emaljefejl. Den har været der siden hun fik tanden og tandlægen siger set har noget at gøre med da den blev dannet. 

Anmeld Citér

2. november 2018

sne190810

En af vores piger har en emaljefejl på hendes blivende fortand. Tandlægen har set det, og det er helt uskadeligt fortalte de. Hvis dét, rent kosmetisk, senere hen bliver et problem for hende, kan man godt lave det. Men ellers lader de det være 

Anmeld Citér

2. november 2018

Lililili

Anonym skriver:

Det er så ubehageligt at tænderne er så skrøbelige. Jeg er mega bekymret for min søns tænder når han vokser sig ældre når de er ramt. 

Har du udfordringer med dine tænder spm voksen på dem der er ramt af emalje fejl?

Nej slet ikke. Det er tre tænder, og med tiden er de skiftet til plastic plomber, i stedet for de gamle sølv fyldninger, så nu ses det næsten heller ikke  Pas dem godt, og vær obs på dem. Og ja så kan der nemt komme hul i, men i dag kan det laves pænt og godt. 

Anmeld Citér

2. november 2018

Mo9ca:)

Anonym skriver:

Altså nu svarede jeg kun mælketænder, men jeg har selv haft emaljefejl på både mælketænder og blivende tænder, men mit mellemste barn har emalje på de blivende tænder som er kommet op. Han manglede emalje på ca. 4 mælketænder. Hos os er det en genfejl der er årsag til den manglende emalje. 

Mvh. Monica

Anmeld Citér

3. november 2018

migxher

Vores den yngste på 2 år har på 2 af hans hjørnetænder hans storebror på 3,5 har ikke. Han har dog en ekstra fortand. 

Anmeld Citér

3. november 2018

Anonym

Anonym skriver:

1. Min datter har på de 2 nye tænder der er ved at vokse op hun er 6 år, det er så de eneste hun har tabt. Det er virkelig ikke kønt hos hendes ses det som 2 gule fortænder . 

Anmeld Citér

3. november 2018

Anonym

Jeg har emaljefejl mine børn ikke. Mine tandlæger har sagt forskelligt gennem årene.  En sagde det skyldes et chok på tænderne ved fødsel (hård stjernekiggerfødsel, kunne være en mulighed) En anden sagde det skyldes manglende kalk under graviditet ( min mor tog ekstra kalk så passer vist ikke). Min nuværende tandlæge siger at det kan skyldes flytninger i de første leveår, som derved afstedkommer forskelligt kalkindhold i vandet.  (Min familie flyttede en del, så kunne passe)

Jeg har generelt problemer med huller, men ikke i tænderne med emaljefejlene. Dette kunne skyldes, at jeg var hos nogle rædselsfulde skoletandlæger der borede efter forgodtbefindende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.