Gå om i 0 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. oktober 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Smølfine123 skriver:

Der er forskel på privatskoler og alm skole.

min søn have to cifferede plusstykker med mente  med hjem i 0.. 

de har hver weekend haft 3 siders opgaver og læsetræning og evt matematik.... også i 0.

i 2. Klasse havde de en weekend med 8 siders læsning, 3 opgave sider i dansk og 2 opgavesættet af 25 opgaver hver i matematik. 

Så ....

Der er vidst generelt bare forskel på skoler vi bruget også privat skole. Der var ingen lektier i 0. Klassen. Skoledagen sluttede 11.30 og det var ingen krav om at kunne skrive sit navn i lige store og lige bogstaver. Det øver de til gengæld her i 1. Klasse og har lidt lektier for, men overhovedet ikke 4 sider af noget som helst. Det er 1 side læsning (8-9 linjer) som man skal gennemgå hver dag sammen med nogen ordkort. og opgaverne på to sider matematik - såfremt de ikke nåede at blive færdig i timen, men oftest har de lavet i hvertfald 2/3, så det er måske 2 opgaver matematik på en uge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2018

Anonym

Abracadabra skriver:

Mange forældre til december-drenge overvejer skoleudsættelse, fordi drenge modenhedsmæssigt halter noget efter pigerne. Jeg har en december-pige, som jeg virkelig overvejede at presse på for at få skoleudsat. At sende en dreng decideret for tidligt i skole er som regel en meget dårlig ide, desværre. I skulle have fået en bedre rådgivning, men det er jo ikke jeres skyld. Statistikken taler for, at jeres dreng vil få en langt bedre skolegang ved at være en af de ældste i sin klasse frem for den alleryngste. Der er massive fordele i at være januar-februar-marts-barn I SIN EGEN ÅRGANG. At være november-december-barn er statistisk set en prediktor for et fagligt og socialt dårligere outcome. 

Så lad ham gå om. 

Lige præcis. 

Vi har en december dreng der gik børnehaveklassen om og kæmpede de første 2 skoleår med at finde sin plads, fagligt var han rigtig godt med men alt det andet haltede. 

Så har vi en Januar dreng. Hans faglighed er ikke så stærk, men til gengæld så har en kæmpe fordel på den sociale bane og generelt bare at forstå de spilleregler der er når man går i skole. 

Anmeld Citér

4. oktober 2018

Anonym

Abracadabra skriver:

Hvor er det dog forfærdelig synd både for din datter og for TS’s søn!! Og hvor er det ærgerligt, at de to hold pædagoger ikke har været skarpere i deres vurdering. Hvis det hos begge børn allerede efter SÅ kort tid er SÅ tydeligt, at de ikke er skoleparate, burde børnehaven have sagt stop. 

Heldigvis er det jo relativt uproblematisk at gå en 0. klasse om, det sker hvert år på stort set alle skoler (tror jeg). 

Heldigvis elsker vores datter at gå i skole og har ikke selv opdaget, at hun skulle have nogle problemer. Hun fungerer godt både fagligt og socialt, men er lidt utilfreds med, at de voksne vil bestemme, hvad de skal, men dog ikke mere end, at hun hver fredag spørger, om hun snart skal i skole igen 

Indtil videre har vi kun fået den begrundelse, at hun ikke er så god til at modtage kollektive beskeder, men det var hun i børnehaven. Det var et af flere punkter, der var oppe, da vi havde møde med børnehaven om skolestart. Jeg går ud fra, at der er mere i det end blot det, da læreren ikke nåede at sige ret meget, da min datter kom og hun selvfølgelig ikke ville diskutere det foran hende. Derfor har vi også bedt om et møde, så vi kan se, hvor vi skal støtte hende og håber, at vi kan holde det selv om læreren nu har sagt op.

Anmeld Citér

4. oktober 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Smølfine123 skriver:

Der er forskel på privatskoler og alm skole.

min søn have to cifferede plusstykker med mente  med hjem i 0.. 

de har hver weekend haft 3 siders opgaver og læsetræning og evt matematik.... også i 0.

i 2. Klasse havde de en weekend med 8 siders læsning, 3 opgave sider i dansk og 2 opgavesættet af 25 opgaver hver i matematik. 

Så ....

Der er gudskelov også forskel på privatskoler - nogle er helt lektiefri. Og forskel på folkeskoler og på lærere - og deres indstilling til lektier.

Personligt kan jeg ikke finde et eneste godt argument for lektier i det omfang, din søn er udsat for, og jeg er i tvivl, om lærerne handler mod bedre vidende, eller om de ønsker at signalere til forældrene, at de igennem mange lektier er mere “seriøse” og ambitiøse end andre skoler. Det er påvist adskillige gange, at lektier for lektiernes skyld ingen positiv effekt har for elevernes læringsudbytte og i nogle tilfælde har en direkte negativ effekt. Trives barnet med det, er der selvfølgelig ingen grund til at tage det op, men jeg ville ikke have lagt børn til en lektiemængde af det omfang - og på det helt professionelle plan kunne jeg da vældigt godt tænke mig at drøfte med dine børns lærere, hvad i alverden, de vil opnå med det. 

Anmeld Citér

4. oktober 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har læst dit indlæg flere gange og er fuldstændig forvirret over, at din dreng har 2-4 sider for om ugen- er det lektier??? Og ikke skriver lige efter 1 1/2 måned ???? Jeg fatter det ikke...

Altså mine havde da for det første ikke lektier for i 0.klasse, men der var også så rigeligt med timer, men der var da ingen der forventede at de skriver pænt på det stadie??

Bare lige en forbavselse

Ja, det er lektier. Både dansk, matematik og engelsk.. 

Nej han skriver det skævt, jeg er dog pave stolt, og mener selvfølgelig ikke at det skal ses ned på.. 

Anmeld Citér

4. oktober 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Kære alle. 

Min søn fra januar 2013 er begyndt i skole året før da vi sammen med fagpersoner mente at han var klar. Han skulle alligevel ha været i skole såfremt han var føde 3 uger før. 

Derudover ville vi rigtig gerne ha ham på privat skole da vi følte at det var bedst. 

Nu 1.5 måned efter skolestart har vi fået afvide til skole hjem samtale at som det ser ud nu kommer han ikke i første.. Vi tænker sikke en konklussion efter 1.5 måned 

Han står meget stærkt i det boglige og i matematik. Han har mellem 2-4 sider for i ugen og klare det flot. 

Eneste minus er at han skriver ikke sit navn i lige store bogstaver og skævt. 

Problemet er at han glemmer hva han ville sige når han rækker hånden op samt kun kan håndtere en besked af gangen.. 

Hvordan ville i tage sådan en udmelding ? Jeg ville føle at det var et kæmpe nederlag at gå om af overstående problem. 

Pyt med det boglige i 0. klasse, pyt med hans håndskrift. Han skal gå i skole i mange år, og det er hverken fedt at være den lille, umodne fyr i 0. eller i 8. klasse. Det påvirker både hans læring og hans trivsel. Så hvis læreren fortsat opfatter ham som bagud i forhold til modenhed om et halvt år, vil det ikke være et nederlag, men en hjælp og en “investering” i hans skolegang at lade ham få et år mere til at blive klar i. 

Jeg har mødt alt, alt for mange drenge i 7.-8. klasse, som aldrig er kommet i nærheden af at udnytte deres potentiale, fordi de helt fra begyndelsen var for umodne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.