Gå om i 0 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.675 visninger
15 svar
45 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. oktober 2018

Anonym trådstarter

Kære alle. 

Min søn fra januar 2013 er begyndt i skole året før da vi sammen med fagpersoner mente at han var klar. Han skulle alligevel ha været i skole såfremt han var føde 3 uger før. 

Derudover ville vi rigtig gerne ha ham på privat skole da vi følte at det var bedst. 

Nu 1.5 måned efter skolestart har vi fået afvide til skole hjem samtale at som det ser ud nu kommer han ikke i første.. Vi tænker sikke en konklussion efter 1.5 måned 

Han står meget stærkt i det boglige og i matematik. Han har mellem 2-4 sider for i ugen og klare det flot. 

Eneste minus er at han skriver ikke sit navn i lige store bogstaver og skævt. 

Problemet er at han glemmer hva han ville sige når han rækker hånden op samt kun kan håndtere en besked af gangen.. 

Hvordan ville i tage sådan en udmelding ? Jeg ville føle at det var et kæmpe nederlag at gå om af overstående problem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2018

Tommelise

Jeg ville slet ikke se det som et nederlag, hvis et barn skulle gå 0. klasse om.

Det er meget tidligt, jeres søn er kommet i skole. Og selv om I og pædagogerne har vurderet, at han er moden nok, så er det bare helt andre krav, der stilles i 0. klasse end i børnehaven.

At kunne forstå mere end én besked ad gangen er jo lige så vigtigt som at være stærk fagligt og være god til matematik.

Og hvorfor kunne han ikke komme i privatskole, hvis han skulle have ventet et år ?

Jeg synes, det er meget værre for et barn at være bagefter på et eller flere områder resten af sin skoletid end at gå 0. klasse om.

Når det så er sagt, så kan der ske meget på et år, og det er jo heller ikke sikkert, at han skal gå om.

Men ingen grund til at se det som et nederlag. Ja det er da altid dejligt at have et barn, der klarer sig godt på alle områder, men det er ikke et nederlag at have et barn, som på nogle områder ikke er så modent.

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Jeg ville slet ikke se det som et nederlag, hvis et barn skulle gå 0. klasse om.

Det er meget tidligt, jeres søn er kommet i skole. Og selv om I og pædagogerne har vurderet, at han er moden nok, så er det bare helt andre krav, der stilles i 0. klasse end i børnehaven.

At kunne forstå mere end én besked ad gangen er jo lige så vigtigt som at være stærk fagligt og være god til matematik.

Og hvorfor kunne han ikke komme i privatskole, hvis han skulle have ventet et år ?

Jeg synes, det er meget værre for et barn at være bagefter på et eller flere områder resten af sin skoletid end at gå 0. klasse om.

Når det så er sagt, så kan der ske meget på et år, og det er jo heller ikke sikkert, at han skal gå om.

Men ingen grund til at se det som et nederlag. Ja det er da altid dejligt at have et barn, der klarer sig godt på alle områder, men det er ikke et nederlag at have et barn, som på nogle områder ikke er så modent.

Der var ikke plads til ham året efter... 

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Rosa-Sophia

Det du skriver kunne være skrevet om min søn, dog med den variation, at han var startet i privatskole og derfor havde mulighed for at komme i børnehaven igen. Det gjorde han også efter halvanden måned i skole. Det du skal tænke på er, at der er meget andet end barnets faglige niveau, der spiller ind på om det er soleklart eller ej. Det handler om modenhed og den sociale udvikling også. For min søn var det ikke et nederlag at komme et år senere i skole, og han går i 1. Klasse nu og trives fint. Jeg synes heller ikke, man som forælder skal se det som et nederlag, det vigtigste er, at barnet har det godt. Børn er meget forskellige og det er deres modenhed også. Din søn er endda startet som 5 årig og kommer ikke til at være særlig meget ældre end sine nye klassekammerater, hvis han skal gå året om.

Nu havde hans far og jeg så samme oplevelse af situationen som skolen, men jeg kan selvfølgelig godt se, at det er et chok, hvis man slet ikke er af samme opfattelse. Er der mulighed for at holde flere møder? Evt se situationen lidt an? 

Anmeld Citér

3. oktober 2018

ErDuHerIkkeSnart

Jeg ville prøve med koldt vand i blodet - og huske, at der kan ske vanvittigt meget på 10 måneder for sådan en lille fyr. Jeg synes umiddelbart, at skolen udmelding også forekommer lidt overilet, men ville klart gå i dialog med dem om deres bekymring og om hvordan vi bedst støttede drengen året igennem. Selve beslutningen ville jeg mene, først skulle træffes senere.

Det ville til enhver tid for mig være langt vigtigere, at mit barn trives socialt og er moden til sit klassetrin, fremfor al den fokus på akademiske “præstationer”. Dels kan den slags ændre sig igennem årene, dels kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være det vigtigste. Jeg tror grundlæggende ikke, at det kommer noget som helst godt ud af et sådant fokus i så ung en alder (eller langt senere, for den sags skyld), så i jeres sted ville jeg klart overveje hvordan vi taler om skolen derhjemme, og hvad fokus og prioriteter er - og hvis I voksne synes det er et “nederlag” at han muligvis skal gå om, ville jeg forsøge at arbejde med hvorfor, for det kommer bestemt ikke drengen til gode og må lidt stå for jeres egen regning?

Men ja... start med en god og konstruktiv dialog med skolen, så kan meget endnu nå at ske..

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Abracadabra

Mange forældre til december-drenge overvejer skoleudsættelse, fordi drenge modenhedsmæssigt halter noget efter pigerne. Jeg har en december-pige, som jeg virkelig overvejede at presse på for at få skoleudsat. At sende en dreng decideret for tidligt i skole er som regel en meget dårlig ide, desværre. I skulle have fået en bedre rådgivning, men det er jo ikke jeres skyld. Statistikken taler for, at jeres dreng vil få en langt bedre skolegang ved at være en af de ældste i sin klasse frem for den alleryngste. Der er massive fordele i at være januar-februar-marts-barn I SIN EGEN ÅRGANG. At være november-december-barn er statistisk set en prediktor for et fagligt og socialt dårligere outcome. 

Så lad ham gå om. 

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Anonym

Vi har fået samme besked bare vedrørende vores datter som er nogle uger yngre end jeres dreng, men som også er fra januar 2013. Jeg synes også, at det er alt for tidligt at melde ud, om et barn skal gå 0. klasse om.

Vores lærer ville holde et møde om det, så vi skrev og bad om en dato. Det er så strandet ved, at hun skrev, at hun ville vende tilbage med en dato, men nu har hun så sagt op i stedet. Vi er lidt frustrerede over det, da vi ikke har fået ret meget at vide, om baggrunden for udmeldingen. Vores datter fungerer godt både fagligt og socialt, men vi vil gerne kunne støtte hende, der hvor hun har brug for det. 

Hvis det til næste år viser sig, at det er bedst for vores datter at gå om, så kommer hun til det, men vi vil ikke tage stilling til det nu. Vi vil dog ikke se det som et nederlag, men er da bekymret for det, da hun helt sikkert vil være ked af at se alle hendes venner fortsætte videre uden hende. Vi kender 90% af næste års klasse fra hendes børnehave, og der er ikke nogen hun har haft noget sammen med i hele hendes børnehavetid, da de alle er mellem 6 og 10 måneder yngre end hende.

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Anonym

Anonym skriver:

Kære alle. 

Min søn fra januar 2013 er begyndt i skole året før da vi sammen med fagpersoner mente at han var klar. Han skulle alligevel ha været i skole såfremt han var føde 3 uger før. 

Derudover ville vi rigtig gerne ha ham på privat skole da vi følte at det var bedst. 

Nu 1.5 måned efter skolestart har vi fået afvide til skole hjem samtale at som det ser ud nu kommer han ikke i første.. Vi tænker sikke en konklussion efter 1.5 måned 

Han står meget stærkt i det boglige og i matematik. Han har mellem 2-4 sider for i ugen og klare det flot. 

Eneste minus er at han skriver ikke sit navn i lige store bogstaver og skævt. 

Problemet er at han glemmer hva han ville sige når han rækker hånden op samt kun kan håndtere en besked af gangen.. 

Hvordan ville i tage sådan en udmelding ? Jeg ville føle at det var et kæmpe nederlag at gå om af overstående problem. 

Jeg har læst dit indlæg flere gange og er fuldstændig forvirret over, at din dreng har 2-4 sider for om ugen- er det lektier??? Og ikke skriver lige efter 1 1/2 måned ???? Jeg fatter det ikke...

Altså mine havde da for det første ikke lektier for i 0.klasse, men der var også så rigeligt med timer, men der var da ingen der forventede at de skriver pænt på det stadie??

Bare lige en forbavselse

Anmeld Citér

3. oktober 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Vi har fået samme besked bare vedrørende vores datter som er nogle uger yngre end jeres dreng, men som også er fra januar 2013. Jeg synes også, at det er alt for tidligt at melde ud, om et barn skal gå 0. klasse om.

Vores lærer ville holde et møde om det, så vi skrev og bad om en dato. Det er så strandet ved, at hun skrev, at hun ville vende tilbage med en dato, men nu har hun så sagt op i stedet. Vi er lidt frustrerede over det, da vi ikke har fået ret meget at vide, om baggrunden for udmeldingen. Vores datter fungerer godt både fagligt og socialt, men vi vil gerne kunne støtte hende, der hvor hun har brug for det. 

Hvis det til næste år viser sig, at det er bedst for vores datter at gå om, så kommer hun til det, men vi vil ikke tage stilling til det nu. Vi vil dog ikke se det som et nederlag, men er da bekymret for det, da hun helt sikkert vil være ked af at se alle hendes venner fortsætte videre uden hende. Vi kender 90% af næste års klasse fra hendes børnehave, og der er ikke nogen hun har haft noget sammen med i hele hendes børnehavetid, da de alle er mellem 6 og 10 måneder yngre end hende.

Hvor er det dog forfærdelig synd både for din datter og for TS’s søn!! Og hvor er det ærgerligt, at de to hold pædagoger ikke har været skarpere i deres vurdering. Hvis det hos begge børn allerede efter SÅ kort tid er SÅ tydeligt, at de ikke er skoleparate, burde børnehaven have sagt stop. 

Heldigvis er det jo relativt uproblematisk at gå en 0. klasse om, det sker hvert år på stort set alle skoler (tror jeg). 

Anmeld Citér

4. oktober 2018

Babilooo

Anonym skriver:

Jeg har læst dit indlæg flere gange og er fuldstændig forvirret over, at din dreng har 2-4 sider for om ugen- er det lektier??? Og ikke skriver lige efter 1 1/2 måned ???? Jeg fatter det ikke...

Altså mine havde da for det første ikke lektier for i 0.klasse, men der var også så rigeligt med timer, men der var da ingen der forventede at de skriver pænt på det stadie??

Bare lige en forbavselse

Der er forskel på privatskoler og alm skole.

min søn have to cifferede plusstykker med mente  med hjem i 0.. 

de har hver weekend haft 3 siders opgaver og læsetræning og evt matematik.... også i 0.

i 2. Klasse havde de en weekend med 8 siders læsning, 3 opgave sider i dansk og 2 opgavesættet af 25 opgaver hver i matematik. 

Så ....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.