Du er nødt til at forstå, at du ikke hjælper hende ved at bekræfte hende i, at det hele er systemets skyld. Du hjælper hende bedst ved at sige til hende, at hun er nødt til at beslutte sig for, at hun vil tage imod hjælp.
Jeg var faktisk ikke selv særlig god til at tage imod hjælp i starten. Jeg fik en henvisning til psykiatrien, men jeg kunne ikke rigtigt samarbejde med terapeuten. Jeg kunne lide hende, men jeg mente ikke, at der var nogen, der kunne hjælpe mig.
Det var bestemt ikke systemet, jeg havde noget imod, jeg troede bare ikke rigtigt på, at det kunne blive bedre. Det hjalp så heller ikke, at jeg havde en kæreste, der modarbejdede terapeuten.
Faktisk fortalte min søster mig senere, at hun havde ringet til min terapeut for at spørge, hvor længe, jeg kunne blive ved at "gå der", og hun svarede, at det var der ikke noget tid på - men som de sagde: "Men hun (altså mig) skal snart til at samarbejde med os"
Det varede lidt for længe, inden jeg fik den rigtige diagnose (depression), og derfor varede det også for længe, inden jeg blev rigtigt medicineret.
Men - jeg kan love dig for, at det gjorde en verden til forskel, at det gik op for mig, at nøglen til hjælp lå hos mg selv. Da jeg indså, hvad der skulle til, så vendte det for mig. Jeg droppede også kæresten.
Min terapeut var helt fantastisk, og jeg er hende evigt taknemmelig for hendes hjælp.
Jeg tager hatten af for medarbejderne i både distriktspsykiatrien og på sengeafdelingerne. De gør en kæmpe indsats på trods af nedskæringer, og de kæmper hver dag for at hjælpe mennesker, der har det svært.
Selvfølgelig findes der dårlige psykiatere og dårlige psykologer/terapeuter, ligesom der findes dårlige frisører og tømrere.
Men som sagt - ingen kan hjælpe din veninde, hvis hun ikke vil hjælpes.