Mine forældre lovede mig et kørekort, hvis jeg ikke røg. Det samme med mine søskende. De kom ikke til at betale for kørekort, for vi røg alle, inden vi fyldte 18. Derimod var ingen af os smugrygere. Jeg nægtede at gå i frygt for at blive opdaget og altid kigge mig over skulderen. De tog mine lommepenge fra mig et stykke tid, men jeg havde fritidsjob, så jeg var sådan set ligeglad.
Min fætter derimod (og grunden til, at jeg er anonym her), som er 2 år yngre end mig, han er stadig den dag i dag smugryger i en alder af 34 år. Hans forældre betalte hans kørekort, da de ikke vidste, han røg. OG han skal betale det tilbage, hvis de finder ud af det.
Så når vi andre står og ryger til familie tam tam, så kigger han længselsfuldt efter vores cigaretter, eller måtte gå om bag en mur/andet for at skjule det, og det har han gjort i mange år nu.
Sådan en "aftale" med børnene fører ikke noget godt med sig i mine øjne. Det eneste, man får ud af det, er børn, der lyver for sine forældre og lever i frygt for at blive opdaget, da langt de fleste vel har prøvet en cigaret, når de fylder 18.
Jeg betaler kørekort for mine børn, når de når dertil - uden at de skal gøre sig fortjent, for jeg har selv set, hvor svært det kan være at få råd til det, når man er ung og studerende. Jeg var selv 30, før jeg endelig fik mit, og hvis jeg kan hjælpe mine børn på den måde, så gør jeg det gerne.
Summasumarum er, at jeg ikke synes, han skal betale det tilbage - det vil intet godt føre med sig.