Betale kørekort tilbage?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.796 visninger
18 svar
26 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. september 2018

Anonym trådstarter

Min søn på 18 år og jeg, har altid haft den aftale (som så mange andre), at han fik sit kørekort betalt, hvis han holdt sig fra cigaretter. Det var sådan set bare reglen, uden yderligere detaljer. 

Han er nu 18 og et halvt, har fået sit kørekort OG er begyndt at ryge. Hvilket jeg faktisk har en mistanke om, han også gjorde inden han fyldte 18, da han ryger ca en hel pakke om dagen, hvilket jeg jo ikke mener er for nybegyndere, men det benægter han selvfølgelig.

Jeg synes egentlig ikke rigtigt, jeg kan tillade mig at bede ham betale kortet tilbage, nu hvor han har fået det. Min mand, tror heller ikke det vil hjælpe noget. På den anden side, synes jeg faktisk det er rimeligt nok, og man vil jo, som forælder, for alt i verden gerne forhindre sit “barn” i at ryge.

Hvad ville I gøre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2018

KASS

Anonym skriver:

Min søn på 18 år og jeg, har altid haft den aftale (som så mange andre), at han fik sit kørekort betalt, hvis han holdt sig fra cigaretter. Det var sådan set bare reglen, uden yderligere detaljer. 

Han er nu 18 og et halvt, har fået sit kørekort OG er begyndt at ryge. Hvilket jeg faktisk har en mistanke om, han også gjorde inden han fyldte 18, da han ryger ca en hel pakke om dagen, hvilket jeg jo ikke mener er for nybegyndere, men det benægter han selvfølgelig.

Jeg synes egentlig ikke rigtigt, jeg kan tillade mig at bede ham betale kortet tilbage, nu hvor han har fået det. Min mand, tror heller ikke det vil hjælpe noget. På den anden side, synes jeg faktisk det er rimeligt nok, og man vil jo, som forælder, for alt i verden gerne forhindre sit “barn” i at ryge.

Hvad ville I gøre?

Du kan fortælle ham, at du er ked af, at han ryger, og at du godt vil hjælpe ham med et rygestop, når han er klar til det.

Kørekort for ikke at ryge er bare en dårlig aftale, hvis du gerne vil holde dine børn røgfrie. Han har jo haft nul incitament for at fortælle om evt. rygning før sin 18 års fødselsdag – Hvis han havde, kunne du have hjulpet ham med sket ikke at starte eller rygestop tidligere.

Jeg synes ikke, at du skal bede om at få pengene tilbage. Sket er sket, han kommer ikke til at stoppe, fordi han skal give dig 10-15.000. Worst case så ville han synes, at han har betalt for retten til at ryge med god samvittighed, og at du skal blande dig helt udenom, når du ingen aktier har i det længere.

Anmeld Citér

6. september 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg er så en af dem det aldrig har forstået den der aftale mellem rygning og kørekort. Enten vil man og kan man give kørekort eller også vil man ikke. De fleste unge prøver desuden nok på et eller andet tidspunkt at ryge en cigaret, fair nok, det vigtige er da at man ikke begynder fast at ryge - ikke så meget om man har prøvet at tage et hvæs. 

Nej jeg synes ikke I kan tillade jer at kræve pengene tilbage. I har givet kørekortet og en gave kan altså ikke gives tilbage. 

Dit barn er voksent nu og har taget et valg om at ryge. Du kan ikke længere bestemme over hans handlinger, men vejlede og guide i den rigtige retning. Fortæl at du er ked af at han ryger, at det ikke skal foregå herhjemme ( hvis han bor hjemme) og at du er klar til at hjælpe når han endag ser fornuften i at stoppe. 

Ps. Min mands lillebror er ryger idag, men skjuler det for sine forældre ( manden er 27). Alle andre ved godt at han ryger men han gør alt i sin magt for at hans forældre ikke finder ud af det, netop fordi han så skal betale sit kørekort tilbage. Mega ynkeligt og da også en dum situation at sætte sig i som forældre hvor ens børn ikke tør være ærlige. 

Anmeld Citér

6. september 2018

Soonmom

Du kan intet gøre nu, næsten gang lad være med at lave sådan en åndssvag aftale  

Du ber jo om at han skal begynde at ryge og du ber om at han skal begynde at ryge i skjul 

Anmeld Citér

6. september 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg kan ikke se at du kan tvinge ham til at betale tilbage. Han har jo faktisk levet op til aftalen i hvert fald på overfladen, så det må I også gøre.

At han så med al sandsynlighed har røget inden 18 får I ham jo aldrig til at indrømme og så skal I gennemtrumfe tilbagebetaling ved at fastholde at han lyver. Det er vel ikke det forhold man gider have til sine børn.

Kørekortet er et overstået kapitel og så må I håbe at han hurtigt opdager hvor problematisk det er at ryge.

Anmeld Citér

6. september 2018

Anonym

Min mand betalte sine forældre tilbage for sit kørekort.. Har aldrig hørt om det ellers.. 

Synes ikke du kan tvinge ham til at betale tilbage nu.. 

Anmeld Citér

6. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Ak ja, at menneskelig adfærd ikke styres af økonomiske incitamenter alene, ses gang på gang - det kan vi jo tænke over, næste gang vi skærer i de offentlige ydelser Nå, men det er en anden historie...

Jeg tror faktisk aldrig, at jeg har hørt om et ungt menneske, der undlod at ryge alene på grund af udsigten til et kørekort. Men jeg har godt nok hørt om mange, der har skjult rygningen overfor deres forældre, af samme årsag

Som de andre siger - hvis du vil støtte ham i at stoppe rygning, må der samtale til. Og det er ikke sikkert, at du kan gøre så meget, han er jo tæt på at være en voksen mand. Tilbagebetaling af kørekortet er en seperat beslutning - og eftersom han benægter et brud på jeres aftale, tror jeg at det er en formålsløs kamp at kæmpe... 

Anmeld Citér

6. september 2018

Hck

Profilbillede for Hck

Hvad ville I gøre?

Tja, tænker ikke rigtigt, at du kan gøre noget andet end, at se i øjnene , at enten var jeres aftale ikke klar nok, eller at din dreng har taget rumpen på dig . 

Anmeld Citér

6. september 2018

Tommelise

Jeg kan da godt forstå, at du ærgrer dig - nok mere over, at han ryger end over pengene for kørekortet.

Jeg synes heller ikke rigtigt, det giver nogen mening at kræve pengene tilbage. Det kommer der næppe noget positivt ud af.

Mine søskende og jeg har alle fået kørekortet af vores forældre - helt uden betingelser. Ingen af os ryger.

Anmeld Citér

6. september 2018

Anonym

Han skal 100% betale tilbage. Aftalen var at han skulle holde sig fra cigaretter. Ikke begynde at ryge efter han er fyldt 18 år. Det vil helt sikkert ikke få ham til at stoppe med at ryge, men jeg synes det er helt fair at han skal betale tilbage nu. Også selvom det ikke stod i "kontrakten" at pengene kunne forlanges tilbage. Desuden "ved" du jo at han har snydt dig og ikke overholdt aftalen. Jeg ville endda være ligeglad med hvad min mand mente om sagen, hvis det var mig og min søn der havde lavet en aftale. Forstå mig ret. Jeg har hørt om den slags før - og jeg synes det er helt på sin plads, især fordi at mange 18 årige selv har råd til kørekortet.

Jeg synes ikke der skal være nogen kære mor. Okay... måske bliver jeg slagtet min holdning - sådan ville reglerne være hvor jeg kommer fra, skønt jeg dengang betalte kørekortet selv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.