kan jeg godt spørge hende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

675 visninger
10 svar
2 synes godt om
2. september 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

jeg har længe gået og overvejet at få en tatovering, og er nået til det punkt hvor jeg har besluttet mig for at få det kinesiske tegn for "drage" - hvilket er mit kinesiske stjernetegn - og gerne i en "håndskrift-agtig" .

jeg har flere gange set/hørt om folk der har fået lavet en tatovering med tekst hvor de tror der står én ting og i stedet står der noget helt andet (som f.eks. tro der står "styrke" på japansk, men i virkeligheden står der "køkken" )

jeg vil helst ikke ende i samme problem, og da en af børnene i min datters børnehave er ½ kinesisk overvejede jeg at spørge hendes mor om hjælp.

men...  kan jeg godt tillade mig at spørge hende?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2018

Panther

Profilbillede for Panther
Ms.Momo skriver:

jeg har længe gået og overvejet at få en tatovering, og er nået til det punkt hvor jeg har besluttet mig for at få det kinesiske tegn for "drage" - hvilket er mit kinesiske stjernetegn - og gerne i en "håndskrift-agtig" .

jeg har flere gange set/hørt om folk der har fået lavet en tatovering med tekst hvor de tror der står én ting og i stedet står der noget helt andet (som f.eks. tro der står "styrke" på japansk, men i virkeligheden står der "køkken" )

jeg vil helst ikke ende i samme problem, og da en af børnene i min datters børnehave er ½ kinesisk overvejede jeg at spørge hendes mor om hjælp.

men...  kan jeg godt tillade mig at spørge hende?

Ja, selvfølgelig da.. hvorfor tænker du, det ville være grænseoverskridende?

Anmeld Citér

2. september 2018

Ms.Momo

Panther skriver:

Ja, selvfølgelig da.. hvorfor tænker du, det ville være grænseoverskridende?

jeg vidste ikke om det ville være for mærkeligt at spørge hende når det eneste vi kender til/ser hinanden, er i børnehaven.

Eneste grund til jeg ved hun er kinesisk er fordi jeg har hørt dem tale kinesisk sammen.

Anmeld Citér

2. september 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Altså du kan sagtens spørge hende. Men kinesisk er mange ting så når du siger du kan høre de snakker kinesisk, så tillader jeg mig at tænke at du ikke aner præcis hvad de snakker Så vidt jeg ved er mandarin kinesisk en af de mest udbredte, men jeg tør ikke gætte på hvor mange dialekter og sprogarter "kinesisk" dækker over.

Så sig til hende at du går med tanker om en tatovering med et kinesisk skrifttegn og om hun vil hjælpe dig. Så kan hun selv fylde hullerne ud.

Anmeld Citér

2. september 2018

Tommelise

Det synes jeg sagtens, du kan spørge hende om. 

Anmeld Citér

2. september 2018

HvidSne

Altså du kan sagtens spørge hende. Men kinesisk er mange ting så når du siger du kan høre de snakker kinesisk, så tillader jeg mig at tænke at du ikke aner præcis hvad de snakker Så vidt jeg ved er mandarin kinesisk en af de mest udbredte, men jeg tør ikke gætte på hvor mange dialekter og sprogarter "kinesisk" dækker over.

Så sig til hende at du går med tanker om en tatovering med et kinesisk skrifttegn og om hun vil hjælpe dig. Så kan hun selv fylde hullerne ud.

Skriftsproget er heldigvis det samme  Der er få variationer, for eksempel bruges der de fleste steder forenklede versioner af nogle tegn, også netop drage, men både mandarin, kantonesisk og andre dialekter ville kunne genkende det forenklede og det traditionelle skrifttegn.

Til TS: Drage (som udtales lóng på mandarin) traditionelt:  龍 og forenklet: 

Hilsen en, som selv er drage og gift med en kineser

Anmeld Citér

2. september 2018

Ms.Momo

HvidSne skriver:

Skriftsproget er heldigvis det samme  Der er få variationer, for eksempel bruges der de fleste steder forenklede versioner af nogle tegn, også netop drage, men både mandarin, kantonesisk og andre dialekter ville kunne genkende det forenklede og det traditionelle skrifttegn.

Til TS: Drage (som udtales lóng på mandarin) traditionelt:  龍 og forenklet: 

Hilsen en, som selv er drage og gift med en kineser

tak for hjælpen.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvilken dialekt hun taler, men jeg kunne genkende ordene fra nogle af alle de film og serier jeg ser. Bl.a. at hun kaldte lillebroren for  didi 

Anmeld Citér

2. september 2018

HvidSne

Og desuden synes jeg endelig du kan tillade dig at spørge! Min mand hjælper meget gerne i den slags situationer, fordi han netop synes, det er så pinligt, når folk vælger at få tatoveret et tegn uden at tænke sig om. Når man spørger, så viser det interesse for en anden kultur, hvilket da er dejligt 

Anmeld Citér

2. september 2018

HvidSne

Ms.Momo skriver:

tak for hjælpen.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvilken dialekt hun taler, men jeg kunne genkende ordene fra nogle af alle de film og serier jeg ser. Bl.a. at hun kaldte lillebroren for  didi 

Det var så lidt. Og så er det nok snarere mandarin (som snakkes i fastlands Kina og i Taiwan), da lillebror vist hedder daidai på kantonesisk 

Anmeld Citér

2. september 2018

Ms.Momo

HvidSne skriver:

Og desuden synes jeg endelig du kan tillade dig at spørge! Min mand hjælper meget gerne i den slags situationer, fordi han netop synes, det er så pinligt, når folk vælger at få tatoveret et tegn uden at tænke sig om. Når man spørger, så viser det interesse for en anden kultur, hvilket da er dejligt 

netop. Min veninde's fætter troede at han fik tatoveret det japanske ord for "styrke" på overarmen, og viste den stolt frem i flere år - indtil min veninde fik en japansk kæreste, der forvirret spurgte hvorfor han havde fået "køkken" tatoveret 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.