Teenage forældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg havde et spørgsmål. Hvad tid skal jeres teenage børn være hjemme når de er ude med venner ?

Min datter er begyndt og gå i byen hun er 14 år. Men jeg oplever flere gange at hendes veninder og venner er ude til midnat her fredag og lørdag. Så jeg er nysgerrig for at høre om jeg er streng. 

Jeg er teenager forældre. Min 14 årig ville ikke få lov til at gå i byen, hvis her menes "gå i byen", drikke og i den dur. 

Hvis min teenager er ude hos andre, er tidspunktet for hjemkomst kl. 22.00.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Jeg bliver nysgerrig på, hvad det vil sige at hun “går i byen”?

Altså som 14-årig bliver du jo ikke lukket ind nogen steder i nattelivet - så betyder det, at hun er sammen med sine venner hjemme hos dem, hvor du kender forældrene og der er fornuftige aftaler om fx indtag af alkohol?

Eller betyder det at de hænger ud rundt omkring i byen på må og få, uden at du helt ved hvor de er og hvad de laver?

For mig ville der være en meget stor forskel på de to måder at være “i byen på” for en 14-årig ...

Anmeld Citér

2. september 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Altså som 14-årig bliver du jo ikke lukket ind nogen steder i nattelivet - så betyder det, at hun er sammen med sine venner hjemme hos dem, hvor du kender forældrene og der er fornuftige aftaler om fx indtag af alkohol?

Eller betyder det at de hænger ud rundt omkring i byen på må og få, uden at du helt ved hvor de er og hvad de laver?

For mig ville der være en meget stor forskel på de to måder at være “i byen på” for en 14-årig ...

Bare lige et input ift aftaler med forældre om alkohol..

Jeg var “tilsyns voksen”, til en fødselsdag for en flok teenagere i foråret. Der var aftaler om hvem der måtte drikke osv. Der var 1 der ikke måtte, og han var helt cool med det og det var på ingen måde et problem.

men. Der var 3-4 andre hvor forældrene kom med den unge og fortalte at det var første gang de fik lov at drikke alkohol til en fest, så vi måtte endelig sige til hvis det stak af. 

Ingen af de unge der kom og drak “for første gang”, havde ikke drukket før! Så snart forældrene var gået gik de direkte i shotsene og gik ret meget til den. De fik også alle betroet til fødselarens mor at de da havde været fulde maaaaangr gange før - mor vidste det bare ikke. Og det så bestemt også sådan ud.

så. De tidligere fester med aftaler om alkohol, hvor de her unge endnu ikke har fået lov hjemmefra. Der har de altså drukket alligevel.  

Anmeld Citér

2. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Mor11 skriver:

Bare lige et input ift aftaler med forældre om alkohol..

Jeg var “tilsyns voksen”, til en fødselsdag for en flok teenagere i foråret. Der var aftaler om hvem der måtte drikke osv. Der var 1 der ikke måtte, og han var helt cool med det og det var på ingen måde et problem.

men. Der var 3-4 andre hvor forældrene kom med den unge og fortalte at det var første gang de fik lov at drikke alkohol til en fest, så vi måtte endelig sige til hvis det stak af. 

Ingen af de unge der kom og drak “for første gang”, havde ikke drukket før! Så snart forældrene var gået gik de direkte i shotsene og gik ret meget til den. De fik også alle betroet til fødselarens mor at de da havde været fulde maaaaangr gange før - mor vidste det bare ikke. Og det så bestemt også sådan ud.

så. De tidligere fester med aftaler om alkohol, hvor de her unge endnu ikke har fået lov hjemmefra. Der har de altså drukket alligevel.  

Jeg er helt med på, hvad du mener - og det lyder og ret genkendeligt fra min egen ungdom - vi snød da også her og der, så vi kunne få fingre i mere end de to øl, vi havde aftalt med vores forældre

Og det tror jeg egentlig godt, at vores forældre vidste. De foretrak alligevel at sende mig “ud” i de unge år, til fester i nogenlunde trygge rammer og hos forældre de stolede på ville holde nogenlunde opsyn. Og så hentede de os kl. 24 (eller hvornår det nu var), og de få gange nogen havde fået lidt for meget af ser de “gemte ude i busken), så blev de puttet nogenlunde trygt hjem i seng, fordi der var opsyn og aftaler...

Så jeg tænker at der er markant forskel på denne måde at lære at “gå i byen på” som ung, og så det at hænge planløst rundt på diverse gadehjørner på udkig efter lidt fis og ballade...

Anmeld Citér

2. september 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg er helt med på, hvad du mener - og det lyder og ret genkendeligt fra min egen ungdom - vi snød da også her og der, så vi kunne få fingre i mere end de to øl, vi havde aftalt med vores forældre

Og det tror jeg egentlig godt, at vores forældre vidste. De foretrak alligevel at sende mig “ud” i de unge år, til fester i nogenlunde trygge rammer og hos forældre de stolede på ville holde nogenlunde opsyn. Og så hentede de os kl. 24 (eller hvornår det nu var), og de få gange nogen havde fået lidt for meget af ser de “gemte ude i busken), så blev de puttet nogenlunde trygt hjem i seng, fordi der var opsyn og aftaler...

Så jeg tænker at der er markant forskel på denne måde at lære at “gå i byen på” som ung, og så det at hænge planløst rundt på diverse gadehjørner på udkig efter lidt fis og ballade...

Ja da det var også bare for at sige at de der aftaler, ikke altid er til at stole på hvis man tror det  

vi ringede dem også hjem når det blev for meget. Der var et par stykker det var nødvendigt med (af dem der “aldrig havde drukket før” sjovt nok )  men alt i alt var det en god fest og de opførte sig pænt  

vi havde slet ikke opsyn på dengang jeg var ung. Eller jo hvis en sovende far i stuen tæller  

Anmeld Citér

2. september 2018

migxher

Meget enig her. 

Anmeld Citér

2. september 2018

Anonym trådstarter

Skriver lige en samlet besked. 

1. Hun er jomfru og har ikke en kæreste. Kun mange drenge venner. 

2. Gå i byen menes der at være sammen på cafeer og allemulige steder. Men ikke klubber da hun kun er 14. Nu er fest ugen begyndt så der er mange steder de kan være. 

Jeg er meget tryg ved dem hun går med. De beskytter hende og passer på hende. Og jeg har mødt alle dem hun går med. Mit spørgsmål går kun ud på hvornår det er rimeligt tid hun skal være hjemme ? Men jeg er kommet frem til kl 23.00 er ok. 

Anmeld Citér

2. september 2018

henh01

Vi har ingen faste tider, det afhænger af hvad hun skal og hvem hun er sammen med. I weekenden har kl været 00 fordi hun har været til festuge i byen og musikken først sluttede der  men ellers er det seneste vel 22 egebtlig. Hun går ikke i byen endnu. 

Anmeld Citér

2. september 2018

Anonym trådstarter

henh01 skriver:

Vi har ingen faste tider, det afhænger af hvad hun skal og hvem hun er sammen med. I weekenden har kl været 00 fordi hun har været til festuge i byen og musikken først sluttede der  men ellers er det seneste vel 22 egebtlig. Hun går ikke i byen endnu. 

Mange tak for svar. Min datter insisterede også på 00.00 pga musikken i festugen men jeg var glad for at jeg hentede hende kl 23.00 og holder fast på at fredag og lørdag skal hun være hjemme ved 23.00 tiden hvis ikke andet er aftalt. 

Anmeld Citér

2. september 2018

henh01

Anonym skriver:

Mange tak for svar. Min datter insisterede også på 00.00 pga musikken i festugen men jeg var glad for at jeg hentede hende kl 23.00 og holder fast på at fredag og lørdag skal hun være hjemme ved 23.00 tiden hvis ikke andet er aftalt. 

Det er også præcis i den alder vi som forældre skal holde fast i det vi finder vigtigt. Jeg er f.eks. meget modstander af at min datter skal drikke alkohol - og det respektere hun heldigvis, men hendes veninder er begyndt at få alkohol med når de skal ud osv. Jeg synes det er et skråplan, de er sgu kun 14 år 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.