Syge samtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2018

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

At blive indkaldt for 3 sygedage tror jeg nu ikke man bliver på nogen arbejdsplads. Det svarer til en almindelig halsbetændelse eller forkølelse. 

Måske sygeperiode...

til ts:

jeg ville ikke tage en repræsentant med - med mindre du tænker de gerne vil af med dig. Det er lidt at optrappe. Det behøver ikke at være en alvorlig samtale, men kan også handlende at arbejdspladsen tager disse samtale som omsorg. For at sikre, at der ikke er noget der kan gøres.

Jeg spørger nemlig fordi jeg heller ikke vil virke som en der bare kommer og signalerer at her kommer jeg agtig hvis jeg har TR med. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2018

Anonym trådstarter

1977 skriver:

Som TR er jeg helt uenig i den antagelse. Hvis man har en ganske normal chef, så det at tage TR med til sygesamtale det samme sem en bisidder. Og det er ganske enkelt for at være ekstra ører og sikre at de ikke spørger om noget de ikke er berettiget til at vide 

til ts: normalt er en sygesamtale en omsorgssamtale. Og hvis det er din første, så slå koldt vand i blodet. Tag din TR eller en kollega med til samtalen som ekstra hørelse og læs referatet inden du skriver under.  

Min leder kaldte det faktisk også som en slags omsorgssamtale og sagde at jeg skulle tage det helt roligt. Men igen så tænker jeg.... de har da ikke krav eller ret til at vide hvordan jeg har det osv hvis det er det de spørger om?? 

Altså jeg har bare været meget uheldig med sygdom på det sidste, og har jo også børn som slæber en masse med sig hjem... Jeg har trods alt været på min arbejdsplads i rigtig mange år. 

Men hvad er det konkret man skriver under hvis det er??

Anmeld Citér

28. august 2018

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Min leder kaldte det faktisk også som en slags omsorgssamtale og sagde at jeg skulle tage det helt roligt. Men igen så tænker jeg.... de har da ikke krav eller ret til at vide hvordan jeg har det osv hvis det er det de spørger om?? 

Altså jeg har bare været meget uheldig med sygdom på det sidste, og har jo også børn som slæber en masse med sig hjem... Jeg har trods alt været på min arbejdsplads i rigtig mange år. 

Det er en officiel samtale og derfor skal der skrives et referat om hvad i har snakket og aftalt. Andet er det ikke. Men jeg har oplevet flere som ikke har haft overskud til at læse og forstå hvad der står, så har man mulighed for at vente med at skrive under.  

Anmeld Citér

28. august 2018

Anonym

Det offentlige har mange regler cheferne er pålagt angående samtaler.  

Som tidligere skrevet er det perioderne de går op i .

En almindelig chef skal bare afholde disse.  Det er de pålagt. Tror bestemt også mange har fået taget nogle af mandags syge dagene væk på det grundlag, men stadig vildt træls. 

I vinters foråret var alle jo syge x flere .det ved alle ledere også.  

Anmeld Citér

28. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Nej de har ikke krav på at vide hvordan du går og har det. Men, hvis det nu fx viser sig at der er noget på arbejdspladsen der gør dig syg - det er ret almindelig kendt at arbejdspladser med dårligt arbejdsmiljø både fysisk og psykisk, kan tælle flere sygedage - så er det jo relevant ift om din leder kan hjælpe på situationen  

Anmeld Citér

28. august 2018

Nielsen32

Det er en omsorgssamtale din leder skal holde med medarbejdere når de overskrider et vis antal sygedage eller har haft 3 sygeperioder (også selvom det evt. Drejer sig om 3 enkeltstående dage) du kan tage det helt roligt. Det er en snak omkring om der er forhold på dit arbejde der bidrager til dit fravær og om arbejdspladsen kan gøre noget for dig som medarbejder. Du fortæller bare at du har været syg og at det ikke handler om arbejdet el dit arbejdsmiljø (med mindre det gør) og så notere din chef at I har afhold samtale og hvad der blev sagt. Hvis dit fravær fortsætter så du gentagne gange skal til sygefraværssamtaler, vil arbejdspladsen til sidst lave konkrete aftaler med dig som medarbejder ang. Hvilke tiltag der skal til for at du er i stand til at være mere mødestabil - evt. Skal egen læge komme med en udtagelse. 

Men det er efter flere samtaler og højt gentagne fravær. 

Personligt ville jeg ikke tage nogen med til en sygefraværssamtale. Det er en stille og rolig snak omkring om arbejdspladsen el andre forhold gør at du er syg og om arbejdet kan være behjælpelig. 

Anmeld Citér

29. august 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tænker også at du ska tage det roligt, og som din leder siger, så er det en omsogssamtale du ska til. 

Hos os hedder det 5 sygdoms perioder. Jeg var til en, for nogle mdrer siden. Jeg havde haft influenza i vinters. Havde været på arbejde i 3 dage med feber osv, inden jeg til sidst var nød til at lægge mig syg. Jeg var blevet smittet på arbejde og vi var total underbemandet, ellers havde jeg lagt flere dage

roskildesyge x 2. Blev smittet af begge unger på skift. 

Havde haft hold i ryggen x 2 og en forstuvet fod, som jeg fik på arbejde. Sammenlagt betød det, at jeg havde haft 7 dages fravær, fra arbejde.

Man ka jo diskutere om 7 dage, er mange dage. Men min chef, er mere interesseret i om der er noget arbejdspladsen ka gøre, for at nedsætte fraværet, og altså ik en nærgående samtale omkring ens privatliv. 

Og en tilføjelse er at jeg lige nu er kommet tilbage, efter 7 ugers sygemeldelse pga en diskosprolaps, og ska til samtale igen. Det er mega træls, men sådan er det jo bare. Vh Stine 

Anmeld Citér

29. august 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har været til en og det har de fleste af mine kollegaer også. 

Jeg så det som en omsorgssamtale - en har du det godt samtale, en er der noget på arbejdspladsen der ikke er i orden samtale. 

Jeg havde ingen med - men havde det også fint med min leder så var ikke utryg ved at skulle til sygesamtale. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.