Jeg er SÅ bekymret for min veninde :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.017 visninger
14 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. august 2018

Anonym trådstarter

Er virkelig bange for at min veninde har et alvorligt alkohol problem. 

Hver weekend (med få undtagelser) tager hun i byen. Og drikker afsindig meget og fortsætter indtil søndag aften. Hun tager ikke engang hjem og sover eller noget som helst. Nogle gange tager hun lige hjem og skifter tøj også tager hun afsted igen. 

I denne weekend har hun gjort det samme. Vi var ude fredag. Der tog hun så heldigvis hjem lørdag morgen også tog vi sammen ud igen lørdag aften. Men søndag kl 15 var hun stadig ude. Har ringet og skrevet til hende mange gange siden men ingen respons. (Kan dog se hun har været online på fb for 6 timer siden - så der er livstegn) men det bekymre mig alligevel. For hun tager videre med fremmede mænd hele tiden som er ligeså fulde som hende. 

Ved ikke hvad jeg skal gøre. Det virker som om at hun flygter for nogle ting. Men jeg har prøvet at snakke med hende mange gange om hun er okay og også sagt til hende mange gange at hun skal til at slappe af os passe på sig selv. 

Hun bor i en lille 2 værelses, ingen børn, ryger ikke, shopper ikke osv. Dvs ingen dyre vaner men alligevel har hun aldrig nogen penge. De bruges i byen på sprut allesammen. 

Hun er 32 år. Hvad kan jeg gøre? Ønsker ikke at miste hende jo eller at der skal ske hende noget fordi hun en dag går med de forkerte mennesker. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2018

Tip!

Hvad hun vælger at gøre, er hendes valg.. og du kan ikke pådutte hende at være på en given måde. Du kan kun fortælle hende, på en kærlig måde, at du ikke bryder dig om at se hende på den måde. 

Det kan være en tid i hendes liv, hvor hun har behov for at gøre det. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Er virkelig bange for at min veninde har et alvorligt alkohol problem. 

Hver weekend (med få undtagelser) tager hun i byen. Og drikker afsindig meget og fortsætter indtil søndag aften. Hun tager ikke engang hjem og sover eller noget som helst. Nogle gange tager hun lige hjem og skifter tøj også tager hun afsted igen. 

I denne weekend har hun gjort det samme. Vi var ude fredag. Der tog hun så heldigvis hjem lørdag morgen også tog vi sammen ud igen lørdag aften. Men søndag kl 15 var hun stadig ude. Har ringet og skrevet til hende mange gange siden men ingen respons. (Kan dog se hun har været online på fb for 6 timer siden - så der er livstegn) men det bekymre mig alligevel. For hun tager videre med fremmede mænd hele tiden som er ligeså fulde som hende. 

Ved ikke hvad jeg skal gøre. Det virker som om at hun flygter for nogle ting. Men jeg har prøvet at snakke med hende mange gange om hun er okay og også sagt til hende mange gange at hun skal til at slappe af os passe på sig selv. 

Hun bor i en lille 2 værelses, ingen børn, ryger ikke, shopper ikke osv. Dvs ingen dyre vaner men alligevel har hun aldrig nogen penge. De bruges i byen på sprut allesammen. 

Hun er 32 år. Hvad kan jeg gøre? Ønsker ikke at miste hende jo eller at der skal ske hende noget fordi hun en dag går med de forkerte mennesker. 

Er hun arveligt disponeret til afhængighed?

Psykiatriske lidelser og/eller traumer?

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Hvad hun vælger at gøre, er hendes valg.. og du kan ikke pådutte hende at være på en given måde. Du kan kun fortælle hende, på en kærlig måde, at du ikke bryder dig om at se hende på den måde. 

Det kan være en tid i hendes liv, hvor hun har behov for at gøre det. 

Det ved jeg. Men det har stået på ligeså længe jeg har kendt hende. Og det er 6-7 år efterhånden 

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Er hun arveligt disponeret til afhængighed?

Psykiatriske lidelser og/eller traumer?

Hendes moster er alkoholiker. Men ikke hendes forældre. 

Hun har nogle traumer selv fra tidligere (vil jeg selvfølgelig ikke fortælle om. Det er fortroligt) det ligger mange pr tilbage. Fra før jeg mødte hende. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Rosa-Sophia

Det er en svær situation, men jeg synes, at en ægte ven (som du jo tydeligvis er) bør fortælle hende, hvor bekymret og ked af det, det gør dig at opleve hende i den tilstand /med de vaner. Tilbyd hende måske så at finde noget professionel hjælp og eventuelt gå med hende til samtale (hvis hun er villig og du selvfølgelig kan overskue det). Har du gjort det kan du ikke gøre mere. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym trådstarter

Rosa-Sofia85 skriver:

Det er en svær situation, men jeg synes, at en ægte ven (som du jo tydeligvis er) bør fortælle hende, hvor bekymret og ked af det, det gør dig at opleve hende i den tilstand /med de vaner. Tilbyd hende måske så at finde noget professionel hjælp og eventuelt gå med hende til samtale (hvis hun er villig og du selvfølgelig kan overskue det). Har du gjort det kan du ikke gøre mere. 

Det har jeg fortalt hende mange gange. Og jeg er der altid for hende i det omfang jeg kan overskue det da jeg selv bakser med en masse ting i mit liv. 

Men hun vil aldrig tage proffesionel hjælp. Der har vi snakket om før. 

Så kan nok ikk gøre andet end det jeg allerede gør  

men nu har jeg i det mindste hørt fra hende igen så ved hun er ok og ikke ligger i en eller anden grøft

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym

Der er da intet unormalt i at en person,der ingen børn har,og ingen forpligtelser,går i byen en hel weekend.

Jeg må indrømme jeg synes du ser spøgelser,eller ønsker at hun har en livsstil som dig selv.

Så længe hun ikke drikker sig i hegnet hver dag,ser jeg ikke et problem i,hun går i byen.

Anmeld Citér

20. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der er da intet unormalt i at en person,der ingen børn har,og ingen forpligtelser,går i byen en hel weekend.

Jeg må indrømme jeg synes du ser spøgelser,eller ønsker at hun har en livsstil som dig selv.

Så længe hun ikke drikker sig i hegnet hver dag,ser jeg ikke et problem i,hun går i byen.

Jeg ville nu også være bekymret, hvis en veninde førte sådan et liv i stort set alle weekender. Der skal ikke meget hovedregning til for at kunne se, at hendes alkoholforbrug er langt, langt over det anbefalede og ovre i misbrugskategorien. Samtidig er det da lidt trist, at hun ikke har andet at “fylde i” sit liv i weekenderne end at drikke sig stangstiv og gå med fremmede mænd hjem. Og så som 32-årig. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ønsker ikke at hun skal leve en livsstil som mig. Slet ikke faktisk. 

Men at gå i byen hver weekend fredag til søndag og drikke non stop i den periode det bekymre mig. 

Hun kan snildt drikke 2 flasker vodka alene på en aften. 

Hvis hun nu i det mindste tog hjem om morgenen og sov nogle timer også ud igen om aftenen. Det havde været noget andet. Men det er druk non stop i 2 dage. Da jeg snakkede med hende igår kl 15 kunne hun dårligt tale rent. 

Det er sq hendes helbred jeg er bekymret for. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.