Min mand vil ikke se sine forældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2018

Anonym trådstarter

L-mor skriver:

Jeg synes, at du beskriver problemet med forholdet mellem din mand og hans forældre så fint. Centralt i det står en mand, der hele sit liv har følt sig mindre elsket af sine forældre og mindre vigtig for dem end sin lillesøster. Og et forældrepar, der ikke magter at lytte til deres søn og anerkende hans følelser og oplevelse af uretfærdighed. 

Spørgsmålet er ikke, hvad der er op og ned, ret og rimeligt, men det blødende sår din mand har, fordi han føler sig mindre elsket af sine forældre, og som hans forældre hælder salt i ved ikke at ville lytte til ham. Lillesøsteren er egentlig ikke `vigtig`. Hvis din svigerfar fx kunne finde ud af at sige: `jeg har nok altid set dig som stor og stærk og din søster, som en lidt følsom kluddermikkel, som ikke rigtig kunne finde ud af livet. Og at det var min og din mors opgave at beskytte og hjælpe hende. Jeg er virkelig ked af, at det har gjort, atvdu har følt dig tilsidesat og mindre elsket. Det vil jeg gerne undskylde for. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan ændre den måde, jeg er på overfor din søster, men jeg vil gøre, hvad jeg kan for, at du ikke skal føle, at du er mindre vigtig for os`. Så tror jeg, at det ville hjælpe din mand rigtig meget. 

Men det kan dine svigerforældre ikke finde ud af. Derfor tænker jeg, at du kan hjælpe din mand til at se, at han har tonhandlemuligheder. Hvis det gør for ondt at have sine forældre i sit liv, kan han stoppe med at se dem. Eller han kan arbejde på at acceptere, at de forældre han gerne ville have, får han ikke. Det kan lyde enkelt. Det er det ikke. Men prøv fx at se den tråd, der blev oprettet for nylig om det at have forældre med psykiske lidelser. Der er både eksempler på dem, der har brudt med deres forældre og dem, der er nået til et punkt, hvor de kan acceptere, at de ikke har fået og aldrig får de forældre, de gerne ville have (og har fortjent og burde have haft). Men hvad kan de så bruge relationen til de forældre, de nu engang har til? Hvordan kan den blive så tålelig og udbytterig som muligt?

Mange tak for dit indlæg! og henvisningen til den anden tråd. Det har virkelig hjulpet mig til at få lidt mere perspektiv på tingene og hvad jeg kan gøre/snakke med min mand om for at hjælpe ham. 

Valget om hvad der skal ske er selvfølgelig 100 % hans og jeg vil støtte ham uanset hvad. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er helt enig i at forældre ikke bør behandle deres børn lige, da børn kan have forskellige behov.  Men hvis forskelsbehandlingen gør af af et af ens børn er ked og føler sig mindre værd/set/prioriteret end den anden, så ser man vel ikke det barns behov?

Rent materielt (gaver mm.) oplever jeg at min mand faktisk fuldkommen ligeglad hvad han og hans søster får. Han flueknepper på ingen måde millimeter politik. Mht. ferie er det heller ikke fordi vi har behov for det "går på tur," men tror bare godt min mand ville have været på en ferie med hans forældre (evt. også sammen med hans søster og hendes barn) da det er mange år siden vi sidst har været på ferie sammen. 
Og jeg skriver også at vi er fuldt forstående overfor at svigerinden har større behov for svigerforældres hjælp end vi har. Men med det for øje opleves alligevel en meget stor forskel i prioritering af min mand og hans søster.  

Kan godt læse, at det er meget i klemme hos din mand - og min undren var også mere henvendt til den person jeg citerede.

Mit eneste råd ville egentlig være, at din mand fortalte sine forældre, at det sårer ham. Og ja så vælge: vil jeg have dem i mit liv eller ej. Vil jeg skal jeg måske gå på kompromisser. 

Jeg lærte efter min datter døde, at der er mennesker jeg VIL have i mit liv og de har en laaaang snor, jeg tilgiver dem (formodentig) altid. Mens der er andre som jeg ikke har samme ønske om er i mit liv, og der ses vi, men de er ikke nødvendige - giver det mening? 

Jeg VIL have min mor i mit liv, det betyder ikke alt er rosenrødt, men det betyder jeg VIL og derfor går på de kompromisser der skal til. Og skulle jeg ende med at fravælge en dag, så VIL jeg hun altid er i mine børns liv. Bare et eksempel, og jeg har det godt med min mor, så det er jo en anden historie.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.