Info-gymnasiet-første dag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det er netop det der undre mig. Når barnet stadig er under 18 år så ville heg da forvente at jeg som forældre får info omkring mit barn. 

Gymnasiet er da der hvor de for alvor skal lære at tage ansvar for egen tilværelse og læring. Lige på den anden side venter det videregående uddannelsessystem hvor der ingen hjælp er at hente.

Hvis der er noget galt i en grad hvor de er ved at blive smidt ud eller virkelig mistrives skal forældrene nok finde ud af det. Praktisk information må man selv kunne håndtere i den alder.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Heh. Nu tog jeg ikke gymnasiet, men en erhvervsuddannelse da jeg var 16. Det havde altså virket ret barnligt hvis min chef skulle informere min mor og far dengang.  Langt det meste af min uddannselse bestod i læretid som var 37 timers helt alm job. Var der problemer, blev man kaldt til samtale ligesom enhver anden ansat. De eneste andre der kunne gives information til, var den skole jeg var tilknyttet, og det ville kun ske hvis man skulle vurderede om lærepladsen/uddannselsen i det hele taget evt skulle ophøre.. 

en arbejdsgiver til et fritidsjob ville jo heller ikke informere dig om hvordan det går med din pode. Det skal man selv lære at tage ansvar for når folkeskolen er færdig. Man vælger helt selv det næste skridt, og skal dermed også tage ansvar selv.  

Anmeld Citér

7. august 2018

Bellabum

Jeg har arbejdet på hhx/htx de sidste to år, og der har man for at lave en overgang sendt 4 breve i løbet af første år til forældrene med info om hvordan det generelt går for klassen og hvad som skal ske fremadrettet de næste par måneder. Derudover har vi haft skole/hjem-samtaler efter de første ca. 2 mdr hvor vi har talt med forældre og elever om valg af studieretning og den generelle trivsel. Derefter er der ingen info til forældrene medmindre det direkte er skriftlige advarsler (for meget fravær, plagiat, eksamenssnyd, brud på skolens regler osv.) 

Eleverne har selv valgt gymnasiet og derfor står de også til ansvar for egen læring (selvfølgelig støtter man dem). Din søn/datter er stor nok til selv at dele info, og kan da sagtens være fornuftigt at du får et indblik i skema og fravær, men skal være fordi dit barn ønsker at dele. 

Anmeld Citér

7. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hhmmm min søn har første dag på gymnasiet på onsdag. Han afsluttede folkeskolen inden sommerferien. Mit spørgsmål er så nu. Info omkring start osv . Får man som forældre ikke længere noget info når de unge kommer i gymnasiet ? Er jo vant til at have forældreintra til info i folkeskolen. Min søn har modtaget brev på e-boks om at han er optaget, og dato og tid for første skoledag. Undrede mig bare over at jeg som forældre ingen info har fået ( andet end fra min søn selfølgelig )  

Jeg flyttede hjemmefra som 15-årig, da jeg startede på uddannelse, så havde følt det helt malplaceret, hvis mine forældre skulle informeres.

Nu er jeg så selv forælder - og ville faktisk også have svært ved at "slippe".  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.