Jeg laver lige et samlet svar :)
jeg kopierer ind det jeg svarer på hen ad vejen :)
"Denne historie viser netop hvorfor, det kan være problematisk at fortælle det til forældrene inden, da barnet så kan blive påvirket af forældrene. Men vi kommer altså ikke bare farende og akutanbringer ungerne på grundlag af en enkelt udtalelse."
Det er meget rart at vide for det lød virkelig på sagsbehandleren som om det ellers ville have været konsekvensen hvis ikke vi havde vidst det..
og ja jeg kan sagtens se hvorfor det er problematisk hvis der rent faktisk var tale om et voldelig hjem, hvilket jeg også selv har sagt til sagsbehandleren...
"Det lyder som om, at jeres dreng er både følsom og belastet. Jeg håber, at underretningen kan blive startskuddet til, at han kan få bedre hjælp."
mange tak, jeg håber virkelig også at det her kan hjælpe med at få støttet op om ham udover alt det vi prøver at gøre herhjemme.
"Jeg er meget enig.
Det hele er "de andres" skyld - pædagoger, børn, kommunen. Som forældre har vi altså det altoverskyggende ansvar for vores børns udvikling og trivsel. At TS's søn kommer så langt bagud mentalt og fysisk - så må man sgi kigge indad.
Og nu kaster vi lige et ekstra barn ind i ligningen - lyder som det helt rigtige tidspunkt - eller?"
Vores søn er ikke længere bagud i sin generelle udvikling, han er en følsom dreng som andre har haft utrolig svært ved at aflæse da han ikke altid reagerer som man er vant til at børn gør...
Jeg fortæller ikke om alle de små kampe vi har haft med vores første SP ind i mellem det hele.. om hvordan hun kun havde fokus på hans vægt, når jeg prøvede at snakke med hende om bekymringen for hans manglende øjenkontakt og hvordan han reagerede ved at vi havde besøg mere end 20 minutter uanset hvem det var og hvor stille de var...
Vi har fandme kæmpet og kæmpet.. vi har med glæde hoppet og danset til alle diverse møder de ville have og rapporter osv... og efter 1.5 år fandt de så endelig frem til at jeg nok havde ret da jeg startede med at sige at han var følsom og ikke kunne rumme så mange børn, at vi havde ret når vi prøvede at forklare pædagoger i VS at hvis han virkede stille skulle de ringe for så var han overstimuleret.. at ja faktisk hvis der blot var blevet lyttet til os da vi bad om at få hjælp så ville han have haft det meget bedre..
Vi bad om hjælp helt fra start af men blev trumlet af en SP der mente "det kommer nok af sig selv".. og da vi ikke har det store netværk med små børn var det fandme svært at stille sig op og skulle påstå at hun altså tog fejl af vores søn for hvad vidste vi...
denne graviditet er ikke planlagt, og den blev opdaget inden vi fandt ud af hvor slemt vores søn faktisk har det i skolen... vi laver ikke en abort på et raskt barn vi sagtens kan tage vare på, blot fordi vi endnu en gang møder et bump på vores vej...
endnu en gang skulle vi have fulgt vores mavefornemmelse, men endnu en gang havde vi tillid til at når lærerne og pædagogerne siger at de har styr på det så har de da selvfølgelig det...
"Det ser ud til, at du på intet tidspunkt har overvejet et sekund, om din mand rent faktisk har slået ham. Kan du være helt sikker på det?
Du har stor mistillid til pædagoger og lærere, og det virker til, du mener, de hele hans liv har haft ansvaret for, at hans udvikling ikke har været “normal”. Sådan er det nok ikke helt. Er I åbne for, at I selv kunne tackle noget anderledes, eller er det helt igennem “de andres” ansvar? Jeres søn får brug for en indsats både fra jer og de professionelle sikkert mange år frem, og det skulle gerne være et samarbejde, hvor I er lydhøre og ikke i forsvars- eller angrebsposition.
Hvilke udfordringer er der på hjemmefronten? Du skriver om socialarv."
Nej det overvejer jeg ikke for et sekund da jeg pt er sygemeldt og er sammen med dem 24/7..
og derudover så ville min mand aldrig udsætte vores søn for noget i nærheden af det han selv oplevede som barn.. jeg ville aldrig have fået børn med ham hvis jeg på nogen måde følte der var den mindste risiko for at han ville slå dem på nogen måder... jeg ville ikke byde vores børn det jeg selv var igennem...
vil lige hurtigt indskyde her at jeg absolut ikke føler du angriber ved at spørge :) kan godt se mit svar kan læses som om det blev følt sådan, men det er ikke sådan jeg føler det :)
Vi har været meget åbne overfor forslag og hjælp, når vi har fået nogen der lyttede til os om at standardsvaret ikke virkede med vores søn...
det er ikke en hjælp at få af vide at det er bedre han græder sig selv i søvn i barnevognen på 20 minutter fordi så sover han 10 minutter mere end hvis han uden gråd blev lagt i sin seng i soveværelset...
vores sociale arv består i at vi begge har haft en opvækst med svigt af forskellig karakter fra vores omsorgsgivere.. uha da der kom de fine ord lige frem 
vi kæmper begge med noget social angst, og at vi hurtigt kan føle at vi "drukner" hvis vi er i større forsamlinger...
når vi bare er os uden alle mulige "fremmede" er der ingenting.. elsker at være hjemme i min hule med min familie og bare være til stede...
Vi kunne høre ved første underretning at der var utrolig meget fokus på om vi nu var påvirket af den sociale arv med at hvis man er blevet slået som barn så slår man fordi man ikke har lært andre løsninger... at fordi vi ikke selv havde fået omsorg så kunne vi ikke give omsorg...
men hver gang de kom med spørgsmål til hvordan vi håndterede situationerne med sønnen fik vi så meget ros for netop at gøre det rigtige.. var ofte lidt irriterende når man selv følte man måtte kunne gøre det bedre og anderledes og så bare få af vide: "nej hvor er det godt at du så det og gjorde det når du ikke selv fik det som barn".. ja flot flot men hvordan kan jeg gøre det bedre??...
da min mand har fået en diagnose som følge af sin opvækst er vi selvfølgelig også ekstra opmærksomme på om sønnen har arvet den... men man kan ikke teste ham før han bliver 25 for det da man indtil da mener at han blot vil vise at han påvirkes af far fremfor sin egen identitet...
helt sikkert at vores søn får brug for ekstra hjælp fra specielt os, men måske også andre personer i lang tid endnu..
Vi prøver virkelig at være positive overfor det hele.. men det er svært når man føler at man råber op uden at blive hørt...
Slut på citater, nu lige en ekstra info:
Jeg har selv mega dårlig samvittighed over at jeg ikke prøvede endnu mere at råbe lærerne op sidste gang der var en større konflikt med de 2 drenge...
Jeg skulle allerede der have hevet fat i SP og bedt om hjælp til at sætte ord på eller få et møde i stand hvor der var lidt mere ro på til at snakke om det end ved afhentning...
men jeg følte at de i hvert fald ville være ekstra opmærksomme på de 3 sammen og så tænkte jeg at det nok ville hjælpe...
det er så supernemt at være bagklog... men nu prøver vi at kigge fremad og lære af det her...
nu ved vi at vores søn ikke har ændret sig ved at starte skole og nu ved vi at hvis han igen begynder at ændre adfærd skal vi stoppe op med det samme og snakke med ham dybere om der er sket noget i skolen... og så skal vi bede om et møde så der er ro til at snakke om tingene med lærerne fremfor det bliver ved afhentning at man lige har 5 minutter at få det fortalte i...
jeg håber virkelig at mødet på fredag bliver en realitet så vi kan få snakket det her igennem og få en tryghed tilbage om at de hører os når vi prøver at forklare hvordan han reagerer når han har brug for hjælp...
de havde faktisk selv lagt mærke til at han trak sig socialt fra de andre og var begyndt at virke indelukket... håber de næste gang siger det til os fremfor at gemme det væk med overbevisning om at det nok skal gå... for hvis han stopper med at vise sine følelser (specielt det med at han ikke længere græder når han bliver ked af det eller slår sig) er det et tegn på at han ikke føler de ser ham når han har brug for dem og så "mister" de ham helt til sidst.. som det skete denne gang... det at han ikke sagde til de voksne at drengene var efter ham men valgt at sige det de sagde han skulle sige viser at de tabte ham.. han stolede ikke længere på at de kunne hjælpe ham eller ville hjælpe ham når han sagde det til dem så var det nemmere at sige det drengene sagde for så fik han fred og de gad lege med ham...