Hej du.
Jeg synes bestemt ikke du er forkert på den. I havde en aftale, som din mand i øvrigt var helt okay med inden I tog hjemmefra (som jeg læser det), og pludselig både bryder han aftalen og bliver sur over, du nævner, at han burde have spurgt først. Mine advarselslamper ville også have blinket.
Jeg tænker, der er et par forskellige spørgsmål du kan stille dig selv.
- Har han generelt sværere ved at holde aftaler/tage imod irettesættelser i forbindelse med hans forældre? (tænker han måske har ekstra svært ved at tabe ansigt her)
- Er hans adfærd blevet markant værre/anderledes over de sidste par måneder? (jeg tænker her på muligheden for spirende fødselsdepression eller bekymring over at skulle være far igen, som druknes i øl og trods)
- Hvis I har flere børn sammen, ændrede han så også adfærd i graviditeten med dem? (måske generelt udtryk for at have svært ved den kommende forandring/opgave)
- Er han begyndt at se mere til sine forældre (måske tegn på en usund relation for ham)
- Kan der være andet, der går ham på? (Fx usikkerhed økonomisk, jobmæssigt, boligmæssigt, etc.)
Min mand drikker også i perioder 1-2 øl dagligt herhjemme, fordi han synes det er hyggeligt og afslappende, og det skal der være plads til. Men jeg synes du gør ret i, at være ekstra opmærksom, hvis dét pludselig virker som om, at det er et behov mere end en lyst, hvis han ikke lader til at kunne styre det længere, eller endda virker som om han drikker i trods.
Måske kunne det være en idé på et tidspunkt at tage en snak med ham om, hvordan han egentlig har det? Hvis du har svært ved at trænge igennem til ham eller det bliver værre over de næste måneder, så vil jeg anbefale, at tage sundhedsplejersken med ind over.