Barselsfordeling mellem mor og far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2018

Nel

Min kæreste tog 5 måneder. Det accepterede hans arbejdsgiver fuldt ud. De må heller ikke sige noget til det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2018

300515

Min mand er statsansat, så han har 6 ugers barsel udover de 2 ugers fædreorlov. Dem bruger han. Med vores datter(30 maj) brugte han dem efter fødslen sammen med sommerferie og lidt afspadsering. På den måde var han hjemme i 3 mdr lige efter fødslen. Denne gang (termin 4/10) holder han de samme uger, bare anderledes fordelt. Han starter med fædreorlov, 1 uges barsel, lidt ferie og afspadsering. På den måde kan han være hjemme fuldt ud den første måned efter termin og dernæst arbejde 2 dage om ugen indtil han går på juleferie D. 19/12. Og så holder han 5 ugers barsel og 3 ugers ferie i juni(ca), hvor jeg starter på arbejde igen. Så kan baby starte i institution 1/8. Jeg gemmer så 8 ugers barsel. Det er planen, hvis baby kommer til termin (+- 2 uger).

Længere barsel til far er virkelig godt givet ud. Hvis ikke min mand optjente så meget afspadsering igennem sit job, så havde han fået flere uger fra de fælles barselsuger. Far og barn forholdet fortjener også at have lov til at udvikle sig og de fortjener også begge, at far er ligeværdig med mor som forælder. Ligesom det giver en helt anden forståelse for, hvad det vil sige at have en baby og hvad baby har brug for = det bliver lettere for far at aflæse babys behov, end hvis han kun så baby nogle timer om eftermiddagen = en følelse af værd til far, god aflastning til mor, tryg og kærlig omsorg til baby. Win, win, win!

Anmeld Citér

31. maj 2018

(august)

1. gang 4 uger lige efter fødslen og derefter 10ugers betalt barsel + 1,5 uges ferie,en fordi det faldt henover påsken blev det til knap 3 mdr.

2. gang 4 uger lige efter + 4ugers sommerferie også direkte på 10 ugers barsel. 

3. gang 4 uger lige efter + 10 ugers barsel efter jeg havde været hjemme med den lille i 7mdr. 

Det er det bedste valgt vi har gjort at han gik hjemme en del af barslen, også fordi det var betalt af arbejdsgiver, så ingen grund til jeg skulle blive hjemme på barselsdagpenge. 

Anmeld Citér

31. maj 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvordan fordeler i barslen i mellem mor og far og hvorfor denne fordeling?

Vil gerne finde ud af hvor meget barsel det er normalt for faren at holde og hvorfor i holder det på denne måde, da jeg tror at vi planlægger mere barsel til min mand end normen, og ikke ligefrem sikker på at hans arbejdsgiver bliver helt glad.  Ej skal de jo bare accepterer, men stadig gerne høre hvad i tænker. 

Min mand har holdt fe første 14 dage som de fleste fædre og så holder han de sidste to måneder. 

Min kæreste vil meget gerne holde barsel men vi har også kigget på økonomien da han tjener mest. Han er offentlig ansat og kan derfor holde 8 ugers barsel med fuld løn og derfor har vi valgt han kun får to måneder. 

Derudover holder han 4 ugers ferie 

Anmeld Citér

1. juni 2018

Bellabum

Tak for alle jeres far.

Lyder dog ikke som om jeg var helt galt på den i forhold til at mange steder holder far kun de obligatoriske. 

Ved vores datter holdte min mand de 14 dage ved fødslen (og så lidt ekstra 1 uge senere, men fordi jeg fik en blodprop så kunne intet). Derudover holdte han ca. 2½ måned som et mix af ferie og barsel hen over sommeren, hvor jeg så overtog igen bagefter.

Jeg var dog på SU den gang, så vi har slet ikke brugt alle ugerne på forældreorlov, så de er udskudt og kunne godt holdes nu.

Flere snakker også om økonomi, og fordi manden tjener mest så skal han have mindst muligt barsel på dagpenge. Hvilket også giver god mening, men nu er vores lønninger meget ens, og jeg kommer et stykke over ham ved anciennitetsstigning i september, eller afhænger så af hans MUS-samtale og forhandling her i juni. Men ikke nok forskel til at det skal være afgørende. 

Lige pt. er planen som følger:

Altså at manden har 14 dage ved fødslen + noget ferie (da vi rammer ind i julen), samt at han holder 2 ugers ferie i juni, efterfulgt af forældreorlov i 4,5 mdr. + lidt ferier mens jeg er hjemme med den lille.

Vi synes begge at det vil fungerer godt sådan, men synes godt nok også det er længe at han skal være hjemme når man læser hvordan i andre gør.  Betyder at han i løbet af det første år vil være hjemme 5½-6 mdr.  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

1. juni 2018

CC79

Min mand har aldrig holdt barsel overhovedet med nogen af vores fire børn, så jeg har haft al barsel og holdt alt den barsel det var muligt at få med alle 4 børn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.