Skrækslagen for blodprøve - hvad er normalt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.149 visninger
14 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. maj 2018

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Jeg er gravid, og 4+2 i dag, jeg skal til lægen i næste uge, hvor hun sagde i telefonen at de ville tage en graviditets test, for at bekræfte min graviditet. Jeg skriver fordi jeg gerne vil høre hvad man skal ved lægen første gang - hvis nu min test som forventet er positiv, SKAL man så have taget blodprøve hvis man ellers er sund og rask?

På billige-teste.dk kan jeg læse mig til at man bare får en vandrejournal, og en tid ved jordemoder til første scanning. Men har også læst at man skal have taget blodprøve, og jeg ved ikke hvorfor, men jeg har en forfærdelig angst for  at få taget blodprøve, jeg er simpelthen så skrækslagen for det, og har allerede sindssygt ondt i maven over at jeg måske skal det i næste uge. Så nu vil jeg bare høre jer hvad normal proceduren var da i skulle til lægen første gang? Så kan jeg måske nå at forberede mig lidt... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2018

Miti's mama

Tillykke!

Ved første besøg giver du en urinprøve, som bekræfter at du er gravid. Så fylder lægen nogle papirer ud omkring rygning, vægt, allergi, mv. Derefter skal du bestille tid til en blodprøve. Det er procedure for alle.

Blodprøverne tester din jern niveau, blodprocent, og en rutinetjek af hepatitis, HIV, mv. Det slipper du nok ikke uden om. Det er for at komme eventuelle problemer i forkøbet og er kun for dit og barnets bedste.

Anmeld Citér

17. maj 2018

Anonym trådstarter

Tusind tak - og tak for svar 

Nej det slipper jeg nok ikke for så, vidste bare ikke om blodprøven kun var for at bekræfte graviditet hvis lægen der var tvivl, men det giver jo god mening at de skal tjekke alle de ting du skriver, men så kan jeg forhåbentlig forberede mig lidt på det 

Anmeld Citér

17. maj 2018

Fitmommyherning

Blodprøven skal man også bruge i forhold til nakkefolds scanningen

Anmeld Citér

17. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer.

Jeg er gravid, og 4+2 i dag, jeg skal til lægen i næste uge, hvor hun sagde i telefonen at de ville tage en graviditets test, for at bekræfte min graviditet. Jeg skriver fordi jeg gerne vil høre hvad man skal ved lægen første gang - hvis nu min test som forventet er positiv, SKAL man så have taget blodprøve hvis man ellers er sund og rask?

På billige-teste.dk kan jeg læse mig til at man bare får en vandrejournal, og en tid ved jordemoder til første scanning. Men har også læst at man skal have taget blodprøve, og jeg ved ikke hvorfor, men jeg har en forfærdelig angst for  at få taget blodprøve, jeg er simpelthen så skrækslagen for det, og har allerede sindssygt ondt i maven over at jeg måske skal det i næste uge. Så nu vil jeg bare høre jer hvad normal proceduren var da i skulle til lægen første gang? Så kan jeg måske nå at forberede mig lidt... 

Du kan sagtens være gravid uden blodprøve, det kræver dog, at du siger nej tak til nakkefoldsskanning.

- ellers er det kun i tilfælde af kejsersnit, det er nødvendigt.

Anmeld Citér

17. maj 2018

FrkGranger

Blodprøven er til tjek for sygdomme, nakkefold og hvis du har en hvis blodtype, skal de senere tjekke barnets..

Anmeld Citér

17. maj 2018

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hej med jer.

Altså nu var jeg slet ikke ved lægen og fik bekræftet graviditeten. 

Ringede bare og informerede dem om at jeg var gravid og havde haft menstruation den og den dag. Fik tid til første lægeundersøgelse som normal vis finder sted omkring uge 7-8. Og der fik jeg oprettet vandrejournal med vægt, højde, sygdomme i familie osv. 

Blodprøverne der skal tages fik jeg gjort en uges tid efter. Blodprøven skal bruges til nf og så tjekkede de blodprocent og sygdomme. 

Jeg er også skrækslagen for blodprøvetagning, men det var hurtigt overstået. Bed evt om at ligge ned.

Anmeld Citér

17. maj 2018

Stivdie

Blodprøven kan først tages omkring uge 9-10, så vidt jeg har forstået, så når du kommer til lægen i næste uge og får bekræftet graviditeten og evt lavet vandrejournal, skal du IKKE stikkes. Så du har tid til at forberede dig godt mentalt og evt også snakke med sygeplejersken hos din læge om, hvordan du har det med nåle, så de kan tage lidt hensyn til dig.

Jeg troede faktisk også jeg ville have det rigtig svært med at blive stukket, men heldigvis fandt jeg ud af, at tanken om hvor slemt det måtte være, var langt værre end rent faktisk at blive stukket - og heldigvis for det, for jeg udviklede svangerskabsforgiftning og nåede at afgive blodprøver 15-20 gange under hver af mine graviditeter. 

Anmeld Citér

17. maj 2018

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar!

Jeg må bare bide det i mig, for vil selvfølgelig have tjekket alt hvad der kan tjekkes  

Men dejligt at vide at jeg ikke skal have taget blodprøve næste gang, men har lidt tid til at forberede mig lidt på det 

Anmeld Citér

17. maj 2018

Skouboe

Hvad er det ved blodprøven, du er bange for?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.