Nyt job

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2018

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Jeg tror ikke de ALTID gør det, det kommer vel an på hvem de er og er nok også meget branche bestemt?

Da jeg var ledig, skrev jeg på mit cv, hvem de kunne kontakte fra tidligere arbejdsgiver, samtidig med jeg altid har sørget for at have en anbefaling fra alle de steder jeg har arbejdet.

Det arbejde jeg har nu, ringede til min tidligere arbejdsgiver og det er jeg rigtig glad for de gjorde, da det viser mig de har oprigtig interesse i mig som person, og synes ærligt talt ikke en job samtale på 20-30 min siger nok om mig som person. 

Er det fordi du er bekymret for hvad din tidligere arbejdsgiver har at sige om dig som person?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

Måske ikke hvis det er et gammelt job. Men et nuværende job ringer de ikke til. Hvis man så ikke får det, ved ens nuværende job jo at man søger andre veje. Hvorfor skulle de så beholde en i en fyringsrunde? Derfor.. 

Fik selv job og derefter ringede min nye leder rundt. 

Som skrevet tidligere i tråden arbejder jeg med rekruttering og den fremgangsmåde, du beskriver giver da absolut ingen mening? 

Jeg kunne ikke drømme om at ringe omkring  referencer EFTER at have tilbudt en kandidat job? Hvad pokker skulle jeg så med referencen?

I stedet oplyser jeg altid på samtalen at hvis "vi når så langt" altså hvis vi er oprigtig interesseret i kandidaten, så vil jeg indhente en reference og at hvem det kunne være er noget vi taler om, hvis det bliver aktuelt. Jeg får rigtig ofte lov til at ringe til nuværende arbejdsgiver. 

Anmeld Citér

14. maj 2018

Anonym

Som skrevet tidligere i tråden arbejder jeg med rekruttering og den fremgangsmåde, du beskriver giver da absolut ingen mening? 

Jeg kunne ikke drømme om at ringe omkring  referencer EFTER at have tilbudt en kandidat job? Hvad pokker skulle jeg så med referencen?

I stedet oplyser jeg altid på samtalen at hvis "vi når så langt" altså hvis vi er oprigtig interesseret i kandidaten, så vil jeg indhente en reference og at hvem det kunne være er noget vi taler om, hvis det bliver aktuelt. Jeg får rigtig ofte lov til at ringe til nuværende arbejdsgiver. 

Men så har du også fået lov jo. Jeg er end ikke blevet spurgt om de måtte eller ej. De har ansat mig og så ringet for at blive bekræftet i, at de havde taget det rigtige valg  han spurgte direkte i røret da jeg fik svar, om det var okay han lige ringede til min leder og det gjorde han så. 

så det nok bare mig der stråler af loyalitet. Men uanset hvad fanden du synes der giver mening eller hvad fanden du gør på dit arbejde, så er det faktum, at det er det jeg har oplevet HVER GANG.  Og det er jo så flere arbejdspladser. 

Jeg blev forberedt på det samme inden jeg fik min nuværende stilling, når jeg snakkede med flere i mit netværk om det. At det nok var sådan de gjorde, så jeg er bestemt ikke den eneste der har oplevet den rækkefølge 

Sikkert er der nogen der gør det samme som dig (som jo også giver mest mening) og ved du hvad? Så skal du da bare dele den erfaring med TS, men det er jo tydeligvis ikke ens på alle arbejdspladser og så må du acceptere at vi nok begge har ret, uanset hvor lidt mening det giver for dig. Jeg synes squ også det var mærkeligt de først ville vide sig sikker efter jeg blev ansat flere steder og har altid bare fået afvide det var for ikke at vise falsk interesse og ødelægge ens nuværende position, hvis man så alligevel ikke fik det. Men de har da bare været heldige at de fik en god melding bagefter så. 

Og inden du skriver flere indlæg med spørgsmål om hvor lidt mening det giver, så kan jeg allerede nu sige, at jeg ikke gider hverken svare eller diskutere det mere. For jeg giver dig ret i, at det er mærkeligt, men det er nu reelt faktum for den rækkefølge jeg har oplevet hver gang, ellers ville jeg ikke skrive det. Hvad skulle jeg få ud af det? Forstår din undring. Igen fordi jeg synes det sjovt at købe en bil uden at vide om motoren virker, men det er nu engang sådan det har været. 

Anmeld Citér

14. maj 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Men så har du også fået lov jo. Jeg er end ikke blevet spurgt om de måtte eller ej. De har ansat mig og så ringet for at blive bekræftet i, at de havde taget det rigtige valg  han spurgte direkte i røret da jeg fik svar, om det var okay han lige ringede til min leder og det gjorde han så. 

så det nok bare mig der stråler af loyalitet. Men uanset hvad fanden du synes der giver mening eller hvad fanden du gør på dit arbejde, så er det faktum, at det er det jeg har oplevet HVER GANG.  Og det er jo så flere arbejdspladser. 

Jeg blev forberedt på det samme inden jeg fik min nuværende stilling, når jeg snakkede med flere i mit netværk om det. At det nok var sådan de gjorde, så jeg er bestemt ikke den eneste der har oplevet den rækkefølge 

Sikkert er der nogen der gør det samme som dig (som jo også giver mest mening) og ved du hvad? Så skal du da bare dele den erfaring med TS, men det er jo tydeligvis ikke ens på alle arbejdspladser og så må du acceptere at vi nok begge har ret, uanset hvor lidt mening det giver for dig. Jeg synes squ også det var mærkeligt de først ville vide sig sikker efter jeg blev ansat flere steder og har altid bare fået afvide det var for ikke at vise falsk interesse og ødelægge ens nuværende position, hvis man så alligevel ikke fik det. Men de har da bare været heldige at de fik en god melding bagefter så. 

Og inden du skriver flere indlæg med spørgsmål om hvor lidt mening det giver, så kan jeg allerede nu sige, at jeg ikke gider hverken svare eller diskutere det mere. For jeg giver dig ret i, at det er mærkeligt, men det er nu reelt faktum for den rækkefølge jeg har oplevet hver gang, ellers ville jeg ikke skrive det. Hvad skulle jeg få ud af det? Forstår din undring. Igen fordi jeg synes det sjovt at købe en bil uden at vide om motoren virker, men det er nu engang sådan det har været. 

Det er det samme, jeg har oplevet - meningsløst eller ej... Jeg har også først fået jobbet og derefter har min kommende chef ringet til min gamle chef. Det er sket 2 gange nu.

Anmeld Citér

14. maj 2018

klmf

Anonym skriver:

Og det er sket hver gang jeg har fået nyt. Ved ikke om det står nogle steder, men har oplevet det flere gange selv og det også det min omgangskreds har fortalt. 

Man ringer ikke ud før man har valgt vedkommende man vil ansætte. 

På OUH er det almindeligt at indhente reference fra nuværende arbejdsgiver, tror dog de fleste ledere orienterer ansøgeren om det inden. Så man kommer ikke udenom at chefen ved man har søgt nyt 

Anmeld Citér

14. maj 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Måske ikke hvis det er et gammelt job. Men et nuværende job ringer de ikke til. Hvis man så ikke får det, ved ens nuværende job jo at man søger andre veje. Hvorfor skulle de så beholde en i en fyringsrunde? Derfor.. 

Fik selv job og derefter ringede min nye leder rundt. 

Jo det gør de.

Gør det selv  men er altid åben om det i en samtale forinden.

Anmeld Citér

14. maj 2018

Anonym

Abracadabra skriver:

Det er det samme, jeg har oplevet - meningsløst eller ej... Jeg har også først fået jobbet og derefter har min kommende chef ringet til min gamle chef. Det er sket 2 gange nu.

Tak fordi du deler, så der kan ses det ikke kun er mig og “mit” netværk der har oplevet det. 

Anmeld Citér

15. maj 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hej...

kontakter en evt kommende arbejdsgiver altid en tidligere arbejdsgiver for anbefaling inden man bliver ansat?? 

Jeg kender ikke nogen, der har oplevet, at en eventuel kommende arbejdsgiver har ringet til ens nuværende job for anbefalinger, men jeg er selv blevet spurgt til en jobsamtale hos et meget stort dansk firma, om jeg havde nogle andre referencer, de kunne kontakte, da de aldrig kontaktede nuværende arbejdsgiver.

Jeg ville ikke selv søge et job, hvor en kommende arbejdsgiver ville kontakte min nuværende. Jeg har absolut intet at skjule og har et gdt forhold til min chef i mit nuværende job og ville få en god anbefaling, men jeg ville ikke synes, at det var særligt fedt, at min chef vidste, at jeg havde søgt andet job, hvis jeg nu ikke fik det andet job. Selv med en god chef, står man nok ikke først til forfremmelser og de spændende opgaver, hvis chefen ved, at man måske er på vej væk.

Anmeld Citér

15. maj 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Janey skriver:

Jeg kender ikke nogen, der har oplevet, at en eventuel kommende arbejdsgiver har ringet til ens nuværende job for anbefalinger, men jeg er selv blevet spurgt til en jobsamtale hos et meget stort dansk firma, om jeg havde nogle andre referencer, de kunne kontakte, da de aldrig kontaktede nuværende arbejdsgiver.

Jeg ville ikke selv søge et job, hvor en kommende arbejdsgiver ville kontakte min nuværende. Jeg har absolut intet at skjule og har et gdt forhold til min chef i mit nuværende job og ville få en god anbefaling, men jeg ville ikke synes, at det var særligt fedt, at min chef vidste, at jeg havde søgt andet job, hvis jeg nu ikke fik det andet job. Selv med en god chef, står man nok ikke først til forfremmelser og de spændende opgaver, hvis chefen ved, at man måske er på vej væk.

Jeg forstår godt, hvad du mener, men altså personligt ringer jeg aldrig efter en reference før jeg er "temmelig sikker" på, at det er den kandidat, vi ønsker at ansætte.

Referencen bruges så til (forhåbentligt at) bekræfte det gode indtryk, man har fået af kandidaten - med andre ord er jobbet kandidatens med mindre referencen er helt vanvittig. I det tilfælde (altså at vi vælger en kandidat fra pga. referencen) er vi som offentlige virksomheder i øvrigt forpligtet til at partshøre kandidaten omkring det vi har hørt, således at kandidaten får mulighed for at komme med sine bemærkninger, og vi herefter kan revurdere.

Jeg vil tro, at jeg har ansat i hvert fald 100 medarbejdere. Kun to gange har en reference (begge fra tidligere og ikke nuværende arbejdsgivere) givet anledning til, at jeg er blevet i tvivl om kandidaten. jeg valgte i øvrigt at ansætte dem begge efter en ekstra samtale, hvor jeg bl.a. spurgte ind til det, jeg havde fået oplyst.

Jeg er da i øvrigt ikke et øjeblik i tvivl om, at I som skriver at I oplever at der bliver indhentet referencer EFTER jobbet er jeres har oplevet dette, men jeg har meget meget svært ved at forså, hvad en sådan reference skal bruges til?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.