Navigere i en travl hverdag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. maj 2018

Muffinmus

Jeg tænker 1 gang om måneden til venner. 1 legesftale hos jer om ugen, ellers må børnene lege ude hos andre. 

Drop forældrerådet, du har ikke overskuddet, så det bliver en negativ ting for dig og ikke noget du brænder for. 

Lad mindst en weekend i måneden være helt fri for aftaler, sig nej, det gør vi andre også.

Det kan godt lade sig gøre at få tingene til at gå op men man skal prioritere og det kræver planlægning og fravælgelse af andre ting. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg føler virkelig med dig. Jeg er på barsel med mindste ud af tre. Han er 5 måneder. Så har vi en pige som bliver fem til juli og storebror på 8. Jeg synes vi har SÅ travlt! Og nogen gange mister jeg næsten vejret ved tanken om at skulle passe mit job ved siden af?!jeg tror det er vigtigt man sætter ambitions niveauet ned mht mad, rengøring, træning, og hvad man nu ellers har af ting man går op i. For mig virker det (nogen gange!) at sige: godt; vi har alle mindst tre ugers sommerferie og mindst 10 dage juleferie og så de andre ferier. Og de må bare bruges som det ‘helle’ man kan se frem imod. Og ugerne derimellem må man bare overleve. Og så prøve at nyde hinanden som par, om aftenen på sofaen. Og så indgå den aftale, som par, at give hinanden plads!! Jeg vil fx gerne træne bare en gang om ugen. Og lykkedes det ikke, så skal jeg ikke gå i stå over det. 

Og så skal man huske: 5 år mere... så er alting meget anderledes �� 5 år er ingenting når man har børn! bare nogle tanker herfra ❤️ God ‘kamp’ 

Anmeld Citér

2. maj 2018

Ciss

Mine to bedste tips er at have fleksibelt tidspunkt for middagen og at lave færdige middage at lægge i fryseren til de dage, hvor det bare brænder lidt på.

Jeg er opvokset med middag kl 6 hver dag. Men hvis jeg skulle praktisere det selv ville jeg stresse mig halvt fordærvet. Jeg er alene med to børn som er 10 og 8 år. De har sine fritidsaktiviteter og venner, og jeg arbejder en del eftermiddag og aften. Jeg sørger for, at vi spiser et varmt måltid sammen hver dag, men tidspunktet kan variere meget. Kommer den ene hjem kl 18.30 efter træning, jammen så er der middag kl 18.30, og vi har bare taget en hurtig skive lidt tidligere for ikke at gå helt tom før den tid. Andre gange skal en møde kl 18, og så spiser vi kl 5, og børnene får evn en skive efter træning før de skal i seng, hvis de har behov for det. Osv. 

I tillæg laver jeg nogle gange (f eks i en weekend) flere middage, som jeg fryser ned. Det kan virkelig hjælpe, når det er travelt ellers i uken. 

Og så står vi op en halv time tidligere, end vi er nødt til i hverdagen. Det giver et lille pusterum, og så har vi tid til en ustresset morgenmad sammen og til at planlegge dagen og hygge lidt, før det går løs. Det er guld værdt!

Jeg fik det meget bedre i hverdagen, da jeg droppede mange af mine ideer fra min egen barndom om, hvordan et familieliv skal være. For mig er det viktig at spise et familiemåltid hver dag. Tidspunktet er ikke vigtigt. For mig er det vigtigt at have lidt ro med børnene, uden at blive avbrudt af venner som kommer på døren og stress for at nå aftaler.  Så den tid har vi fast hver morgen.

Min anbefaling er, at I sætter jer ned og finder ud af, hvilke ting, som egentlig betyder noget for jer, og på hvilke punkter, I kan nedprioritere. Det er ikke sikkert, der skal så store ændringer til, for at I skal få det bedre.

Anmeld Citér

2. maj 2018

Lunae

God-mor skriver:

Det lyder også som en tæt pakket kalender i har, og nøj hvor forstår jeg godt din brug for lidt ro til bare at være jer. Jeg syntes virkelig også at konstant skal noget. Hele tiden. Jeg føler at når vi har fået set alle dem vi holder af, så starter vi forfra igen og det tager næsten alle vores weekender, men vi elsker jo at være sammen med venner og familie, men kan godt mærke at vi godt kunne bruge nogle flere fridage sammen som familie. Kun OS. 

Vi har over den seneste tid skåret lidt ned på familie besøg og i stedet inviterer vi alle familiemedlemmer over til grillaften på søndag fx. Så ser vi dem alle på en gang og kan hygge os med dem. Vi har 6 vennepar og så har vi lidt single venner udover, og dertil kommer der legeaftaler (vi har to børn). Det er mange mennesker at pleje, men vi vil selvfølgelig ikke undværre nogle af dem. Men jeg kan godt forstå den følelse du har, for det er sku lidt hårdt at føle man render fra det ene til det andet, og man vil ikke skuffe nogen. 

Vi prøver så vidt muligt at have 1 dag i weekenden, hvor vi bare er hjemme og hygge os eller tager på tur selv fx har vi lige været på overnatning i Legoland bare os. Fed tur! 

Vi rejser også helst alene, i år skal vi dog mødes med et vennepar og mine svigerforældre i udlandet i en uges tid, men derefte skal vi have små 2 uger bare som familie. Det er sådan nogle stunder jeg sætter meget pris på, og her jeg lader op for alvor. 

Hvad med fast hver måned at sætte jer sammen og så skriv ned i kalenderen, hvornår og hvilket dage i IKKE skal andet end bare at være jer som familie. Og så holde fast og kommer der noget så sig nej. Jeg tror virkelig at vi som mennesker skal huske at pleje os selv også og mærke efter i os selv, for ellers kan vi ikke være en god ven eller overskudsagtig over for andre 

God ide med at holde dage fri i kalenderen. Jeg er dog bare virkelig dårlig til at skuffe folk og synes tendensen er, at vores dage bliver booket pga dårlig samvittighed. Det må jeg blive bedre til.

Anmeld Citér

2. maj 2018

Lunae

Ciss skriver:

Mine to bedste tips er at have fleksibelt tidspunkt for middagen og at lave færdige middage at lægge i fryseren til de dage, hvor det bare brænder lidt på.

Jeg er opvokset med middag kl 6 hver dag. Men hvis jeg skulle praktisere det selv ville jeg stresse mig halvt fordærvet. Jeg er alene med to børn som er 10 og 8 år. De har sine fritidsaktiviteter og venner, og jeg arbejder en del eftermiddag og aften. Jeg sørger for, at vi spiser et varmt måltid sammen hver dag, men tidspunktet kan variere meget. Kommer den ene hjem kl 18.30 efter træning, jammen så er der middag kl 18.30, og vi har bare taget en hurtig skive lidt tidligere for ikke at gå helt tom før den tid. Andre gange skal en møde kl 18, og så spiser vi kl 5, og børnene får evn en skive efter træning før de skal i seng, hvis de har behov for det. Osv. 

I tillæg laver jeg nogle gange (f eks i en weekend) flere middage, som jeg fryser ned. Det kan virkelig hjælpe, når det er travelt ellers i uken. 

Og så står vi op en halv time tidligere, end vi er nødt til i hverdagen. Det giver et lille pusterum, og så har vi tid til en ustresset morgenmad sammen og til at planlegge dagen og hygge lidt, før det går løs. Det er guld værdt!

Jeg fik det meget bedre i hverdagen, da jeg droppede mange af mine ideer fra min egen barndom om, hvordan et familieliv skal være. For mig er det viktig at spise et familiemåltid hver dag. Tidspunktet er ikke vigtigt. For mig er det vigtigt at have lidt ro med børnene, uden at blive avbrudt af venner som kommer på døren og stress for at nå aftaler.  Så den tid har vi fast hver morgen.

Min anbefaling er, at I sætter jer ned og finder ud af, hvilke ting, som egentlig betyder noget for jer, og på hvilke punkter, I kan nedprioritere. Det er ikke sikkert, der skal så store ændringer til, for at I skal få det bedre.

Problemet hos os er at vi har en lille dreng, som lige er blevet et år. For tiden bliver han puttet mellem 18.30-19. Derfor er familiemåltidet ikke muligt de dage hvor der er sport. Jeg tror på at det bliver nemmere, når mindstemanden bliver lidt større.

Anmeld Citér

3. maj 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her føler jeg også nogle gange at vi styrter rundt. Tror desværre at det er meget normalt. 

Jeg arbejder skiftende arbejdstider, med morgen/aften og hver anden weekend arbejde.

Noger jeg virkligt godt ka drømme om, at blive bedre til, er det med at få handlet stort ind, en gang om ugen. Men syntes det er "svært" at føre ud i praksis.

Heldigvis er vores store datter snart 10 år og er rimelig selvkørende, hvilket hjælper. Hun går feks til fodbold 2 gange om ugen mandag-onsdag fra 17.30-19. Vi spiser 16.45-17.15, også ka hun få noget extra når hun kommer hjem. Hun ka gå i gang med nem aftensmads forberedelser, inden jeg kommer hjem fra arbejde. Eller måske hun har en legeaftale efter skole.

Alberte har gået til gym en gang om ugen, men de holder sommer pause nu. Hun starter i skole efter sommerferien.

Vi prøver såvidt mulig, at lægges deres fritids aktiviter på samme dage.

Hver torsdag, spiser vi hos min mor, med min søster og svoger.

Min svigermor bor på Fyn, men vi prøver på at se dem hver mdr, hvilket er med overnatning!

Min svigerfar, spiser vi hos ca hver 3 uge. 

Legeaftaler prøver vi på at lægge et par timer i hverdagen, endten hos os eller dem, men syntes nu alligevel vi tit ser venner i min friweekend. Men det ka altså lige så godt være en gåtur i skoven, en tur i zoo, Legoland eller andet spontant et par timer.

Når jeg arbejder weekender, er Kærsten god til at holde slappe af hygge.

Men igen så føles det virkelig også bare som om, at tiden flyver fra os. Vh Stine 

Anmeld Citér

3. maj 2018

God-mor

Lunae skriver:

God ide med at holde dage fri i kalenderen. Jeg er dog bare virkelig dårlig til at skuffe folk og synes tendensen er, at vores dage bliver booket pga dårlig samvittighed. Det må jeg blive bedre til.

Jeg kan godt nikke genkendende til det med ikke at ville skuffe. Er selv ret dårlig til at sige nej og så ender det med at man bliver stresset over alle de aftaler, og det skulle jo gerne være sådan at det kun var dejligt når man skal ses med venner og familie. 

Men man er nødt til også at sætte sine egne og lille families behov forrest Jeg tror godt folk forstår det og hvem ved om de har det på samme måde. 

Anmeld Citér

4. maj 2018

Birthdaybaby

serinasmor skriver:

Det var sent jeres "spis og skrid" slutter - har dem I holder det med selv børn?

“Senest” - som i “ikke senere end”. Og ja, nogle har, andre har ikke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.