Lunae skriver:
Vi er en familie bestående af far, mor og tre børn på henholdsvis 7, 5 og 1 år. Både mor og far arbejder, men selv når den ene af os har været på barsel eller arbejdsløs, synes vi at vores kalender er dræbende. Vi har begge familie, som vi ser en del. Vi har en del vennepar, som vi også forsøger at få set. Derudover er der sportsaktiviteter, fødselsdage og arrangementer konstant (føler vi). Vi gad rigtig godt at få skabt en mere simpel tilværelse uden alt den stress og jag. Vi er opmærksomme på, at vores hverdag måske ikke er så hård i forhold til andres, men det er den virkelig for os. Her er et bud på en almindelig uge.
Børnene er i institution og skole i hverdagene.
Mandag og Onsdag går den ældste til fodbold, hvor far er træner. De er derfor væk fra 17-18.30 to dage om ugen, hvor mor står med de to drenge og aftensmad.
Tirsdag er far til fodbold om aftenen.
Mor sidder i forældrerådet i skolen, så der mødes vi 5-6 gang om året. (Har også siddet i børnehaven, men har meldt mig ud, for at få mere tid)-
Vores store pige har legeaftaler 1-2 gange om ugen.
weekenderne er et kapitel for sig. Vi havde et mål om at have enten fredag eller lørdag fri, men det har ikke været tilfældet i meget lang tid.
Uge 17 så eksempelvis således ud:
Mandag og Onsdag fodbold for far og vores datter.
Tirsdag legeaftale for vores datter og lang arbejdsdag for mig.
Torsdag blev vores søn 1 år, så der holdt vi fri. Vi var i vuggestuen og fejre det om formiddagen og fik så vores søskende og forældre til aftensmad.
Fredag var vi på besøg hos et vennepar hele dagen.
Lørdag konfirmation
Søndag var vi til fødselsdag.
Dette er et eksempel på en typisk uge for os.Hvordan kan man minimere aktiviteterne? man kan jo ikke, ikke pleje sine venner, eller sige nej til fødselsdage og fester!? Eller kan man?
Det lyder også som en tæt pakket kalender i har, og nøj hvor forstår jeg godt din brug for lidt ro til bare at være jer. Jeg syntes virkelig også at konstant skal noget. Hele tiden. Jeg føler at når vi har fået set alle dem vi holder af, så starter vi forfra igen og det tager næsten alle vores weekender, men vi elsker jo at være sammen med venner og familie, men kan godt mærke at vi godt kunne bruge nogle flere fridage sammen som familie. Kun OS.
Vi har over den seneste tid skåret lidt ned på familie besøg og i stedet inviterer vi alle familiemedlemmer over til grillaften på søndag fx. Så ser vi dem alle på en gang og kan hygge os med dem. Vi har 6 vennepar og så har vi lidt single venner udover, og dertil kommer der legeaftaler (vi har to børn). Det er mange mennesker at pleje, men vi vil selvfølgelig ikke undværre nogle af dem. Men jeg kan godt forstå den følelse du har, for det er sku lidt hårdt at føle man render fra det ene til det andet, og man vil ikke skuffe nogen.
Vi prøver så vidt muligt at have 1 dag i weekenden, hvor vi bare er hjemme og hygge os eller tager på tur selv fx har vi lige været på overnatning i Legoland bare os. Fed tur!
Vi rejser også helst alene, i år skal vi dog mødes med et vennepar og mine svigerforældre i udlandet i en uges tid, men derefte skal vi have små 2 uger bare som familie. Det er sådan nogle stunder jeg sætter meget pris på, og her jeg lader op for alvor.
Hvad med fast hver måned at sætte jer sammen og så skriv ned i kalenderen, hvornår og hvilket dage i IKKE skal andet end bare at være jer som familie. Og så holde fast og kommer der noget så sig nej. Jeg tror virkelig at vi som mennesker skal huske at pleje os selv også og mærke efter i os selv, for ellers kan vi ikke være en god ven eller overskudsagtig over for andre