Anonym skriver:
Jeg søger lidt historier fra jer som har valgt vuggestue fra, til fordel for enten dagpleje, privat pasning eller at være hjemmegående. Hvorfor og hvordan i får det til at fungere?
Vi er igang med at køre vores 1 årige datter ind i en rigtig fin vuggestue, med gode pædagoger, som vi har ventet længe på at få plads i. Det føles bare ikke rigtigt og der er ingen fremgang i indkøringen. Min datter har siden fødslen været meget følsom over for mennesker og indtryk, hun suger ligesom alt til sig. På godt og ondt. Så på trods af at jeg har glædet mig til at få mere tid til ting herhjemme (jeg er studerende), så er den glæde blevet erstattet af ondt i maven ved tanken om at hun skal starte i vuggestue. Jeg og min kæreste føler virkelig ikke at vuggestuelivet er det ideelle for hende.
Jeg ved ikke helt hvad vores alternativ kan være, da jeg er nødt til at færdiggøre min uddannelse og dermed ikke kan være hjemmegående med hende på fuldtid. Men deltid ville være en mulighed.
En vuggestue kan gøre så og så meget for ét barn, men indkøringen bør du stole mere på, fordi det ofte viser sig at være en mor/far-barn symbiose. Nogle børn kører hurtigt ind og andre bruger "hele livet" til at vænne sig til samfundet som det er. Sidst nævnte børn møder jeg hele tiden i min hverdag, da jeg har timer i både vuggestue og børnehave. Indkøring i børnehave kan være ligeså "svær" som i vuggestuen, men her kan barnet selv sætte nogle ord på og derfor lette overgangen. Dog skal det lige siges at, ja det er svært at "holde til" når et vuggestue barn græder øjnene ud. Det vænner man sig ikke til, men lærer at tolke det enkeltes barn behov.
Mht. fremgang, så er nogle forældre "gode til" at overdrive deres bekymring ved ikke at "give slip" på deres barn. Så ud fra din begænset og rosende beskrivelse af vuggestuen, så tror jeg du skal give din datter mere tid og lytte til personlets anvisninger, fordi de har prøvet det før.
Tænk lidt ud i fremtiden. I dag er der overgangstraditioner fra en institution til den næste, hvilket er for at lette indkøringen for barnet !
Springer du nogle led over kan du risikere at dit barn bla. ikke har samme fællesskabsopfattelse som de andre børn har tilegnet sig. Det er ikke forkert at springe et led over, fordi det er altid jer som forældre der har det endelige ansvar for jeres barns trivsel ! På et eller andet tidspunkt i livet "skal" man have lært at tilpasse sig samfundet og sammenværd med andre mennesker.
Lær dit barn at bruge sin følsomhed i alle situationer. Nemt sagt, men svært at gøre. Det læres i vuggestuen, børnehaven, skolen, SFO og klubberne på hver deres niveau.
Dagplejere har løbende kontakt til områdets institutioner som de indimellem besøger med henblik på at vænne børnene til flere og andre børn samt voksne.
Privat pasning har stort set samme grundlæggende struktur som dagplejerne. Dog er der intet kommunalt samarbejde udover et par enkelte punkter.
Stod jeg i jeres situation, så ville jeg satse på at vuggestuen kan sit kram, fordi med henblik på næste institutionstrin, så kan det blive endnu svære end vuggestuen, fordi jeres datter er blevet isoleret for omverden !