Et alternativ til vuggestuen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.761 visninger
16 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. april 2018

Anonym trådstarter

Jeg søger lidt historier fra jer som har valgt vuggestue fra, til fordel for enten dagpleje, privat pasning eller at være hjemmegående. Hvorfor og hvordan i får det til at fungere?

Vi er igang med at køre vores 1 årige datter ind i en rigtig fin vuggestue, med gode pædagoger, som vi har ventet længe på at få plads i. Det føles bare ikke rigtigt og der er ingen fremgang i indkøringen. Min datter har siden fødslen været meget følsom over for mennesker og indtryk, hun suger ligesom alt til sig. På godt og ondt. Så på trods af at jeg har glædet mig til at få mere tid til ting herhjemme (jeg er studerende), så er den glæde blevet erstattet af ondt i maven ved tanken om at hun skal starte i vuggestue. Jeg og min kæreste føler virkelig ikke at vuggestuelivet er det ideelle for hende.

Jeg ved ikke helt hvad vores alternativ kan være, da jeg er nødt til at færdiggøre min uddannelse og dermed ikke kan være hjemmegående med hende på fuldtid. Men deltid ville være en mulighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Jeg søger lidt historier fra jer som har valgt vuggestue fra, til fordel for enten dagpleje, privat pasning eller at være hjemmegående. Hvorfor og hvordan i får det til at fungere?

Vi er igang med at køre vores 1 årige datter ind i en rigtig fin vuggestue, med gode pædagoger, som vi har ventet længe på at få plads i. Det føles bare ikke rigtigt og der er ingen fremgang i indkøringen. Min datter har siden fødslen været meget følsom over for mennesker og indtryk, hun suger ligesom alt til sig. På godt og ondt. Så på trods af at jeg har glædet mig til at få mere tid til ting herhjemme (jeg er studerende), så er den glæde blevet erstattet af ondt i maven ved tanken om at hun skal starte i vuggestue. Jeg og min kæreste føler virkelig ikke at vuggestuelivet er det ideelle for hende.

Jeg ved ikke helt hvad vores alternativ kan være, da jeg er nødt til at færdiggøre min uddannelse og dermed ikke kan være hjemmegående med hende på fuldtid. Men deltid ville være en mulighed.

Begge mine børn gik i dagpleje og det var Jeg rigtig glad for. Jeg ønskede det da der ikke er så mange børn og voksne som barnet skal forholde sig til i en dagpleje.

Jeg kan ikke huske tiderne, men jeg kunne sagtens arbejde 37 timer. Min søn havde problemer med hørelsen da han var lille og jeg var rigtig glad for at, når jeg hentede, så kunne dagplejemor fortælle hvordan det havde gået den dag. Det var sværere når han kom i børnehaven og det ikke var de samme pædagoger om eftermiddagen som havde været sammen med ham, og derved ikke kunne fortælle hvordan dagen var gået.

Anmeld Citér

24. april 2018

Astoria

Profilbillede for Astoria

Det lyder da som om at dagpleje ville være et godt valg for jer. Der er færre børn og voksne at forholde sig til. Ulempen er at de ved sygdom eller andet hos dagplejere skal i gæstepleje (eller holdes hjemme), men hvis du er studerende er du mere fleksibel i forhold til at læse hjemmefra.

Min nevø er en sensitiv lille fyr og han stortrives ved dagpleje. Min egen pige er derimod helt klart et vuggestue barn. 

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Jeg tror helt sikkert også at dagpleje måske er vejen frem for os, i stedet for vuggestuen.

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym

Vores de to store har gået i kommunal dagplejer, hvor de ved sygdom skulle til en gæsteplejer. Dog har enten min mand eller jeg haft mulighed for at flexe de dage, så de ikke skulle afsted. 

Med vores yngste har vi valgt privat dagplejer og det er vi bare så glade for. Ved sygdom har hun en fast “vikar,” der kommer i dagplejernes hjem og passer børnene, dvs. de er i trygge og vante omgivelser. I de to vi har været hos hende, har hun ikke været syg. 

Jeg synes personligt at vuggestue virker upersonligt, klinisk og samlebåndsagtigt. Men jeg har ingen erfaring med det. Har venner og familie der elsker deres vuggestue, så det er selvfølgelig meget individuelt hvad der virker for en familie.

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym

Min datter går i privat dagpleje. Jeg elsker de værdier der er, og det passer bare perfekt til hendes temperament. Men hun var også super let at køre ind - hvis ikke, så havde vi måske også haft vores tvivl om det var det rette sted. 

Anmeld Citér

25. april 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vores de to store har gået i kommunal dagplejer, hvor de ved sygdom skulle til en gæsteplejer. Dog har enten min mand eller jeg haft mulighed for at flexe de dage, så de ikke skulle afsted. 

Med vores yngste har vi valgt privat dagplejer og det er vi bare så glade for. Ved sygdom har hun en fast “vikar,” der kommer i dagplejernes hjem og passer børnene, dvs. de er i trygge og vante omgivelser. I de to vi har været hos hende, har hun ikke været syg. 

Jeg synes personligt at vuggestue virker upersonligt, klinisk og samlebåndsagtigt. Men jeg har ingen erfaring med det. Har venner og familie der elsker deres vuggestue, så det er selvfølgelig meget individuelt hvad der virker for en familie.

Tak for dit svar

Hvordan fungerer det med betaling til privat dagplejer, er det samme udgift som til vuggestue?

Jeg er lidt af samme holdning som dig. Jeg har kun erfaring fra min nuværende indkøring af vores datter, og på trods af at pædagogerne er rigtig søde og engagerede, så er der altså bare mange børn og larm. Jeg har svært ved at acceptere at min datters hverdag skal være sådan.

Anmeld Citér

26. april 2018

Anonym

Anonym skriver:

Tak for dit svar

Hvordan fungerer det med betaling til privat dagplejer, er det samme udgift som til vuggestue?

Jeg er lidt af samme holdning som dig. Jeg har kun erfaring fra min nuværende indkøring af vores datter, og på trods af at pædagogerne er rigtig søde og engagerede, så er der altså bare mange børn og larm. Jeg har svært ved at acceptere at min datters hverdag skal være sådan.

Nu har jeg ikke styr på priserne for vuggestue. Og ved egentlig heller ikke om det er forskellige priser fra kommune til kommune? 

Og udover det, tænker jeg der ved vuggestue er en merudgift, hvis det er med madordning. 

Vi giver 2200kr. pr. måned i dagplejen. 

Jeg synes der er utrolig meget støj i en vuggestue/børnehave. Den børnehave de store har gået i er integreret og vuggestue børnene var på på samme legeplads som børnehavebørnene, dog med lidt afspærring så de ikke løb for langt væk. Jeg er virkelig glad for vores valg om dagplejer til vores børn.

Anmeld Citér

1. maj 2018

Anonym

Vores datter går i privat dagpleje, med fokus på udeliv, jord-til-bord og generelt økologi. Vi giver ca. 1.900 pr. md (7.300 til dagplejeren, og så omkring 5.400 i refusion fra kommunen, 12 mdr om året. Det er 10-15.000 mindre om året end de vuggestuer vi har i nabolaget, hvor man flere steder betaler +3.000, og så skal medbringe mad oveni). Vi har selv bleer med, men det er det eneste. Hun har faktisk også bleordning, til kr. 50 pr. måned. Vi elsker privat dagpleje. Vores dagplejer har haft 2 sygedage i de mange år hun har arbejdet, og hendes mand (der arbejder en del hjemmefra, og kun deltid) er godkendt som passer, så skulle hun blive syg, tager han bare over. Han er generelt meget til stede, så i virkeligheden er de mere end én voksen til 5 børn. 
Åbningstiderne er de samme som vores lokale vuggestue, bortset fra at dagplejen lukker tidligt om fredagen, allerede kl. 15. Derudover har vi oplevet stor forståelse og fleksibilitet. Elsker at det er den samme voksen jeg taler med morgen og eftermiddag, og de små, trygge rammer. Vil også gå efter at få min datter i en lille børnehave, så vidt muligt. 

Anmeld Citér

1. maj 2018

CamillaK1984

Jeg har en søn på 4 år og han har gået i kommunal dagpleje, ved den mest fantastiske dame og hendes familie. Der var kærlighed, nærhed, omsorg, læring osv. ALT hvad han behøvede. Jeg vil uden tvivl vælge kommunal dagplejer når lillesøster skal i dagpleje. Vi gav omkring 2700kr om måneden og det var med alt mad, vi skulle selv have bleer med. Min søn går nu i en interegreret vuggestue og børnehave, og jeg skal under ingen omstændigheder have lillesøster ned i vuggestuen. Kan godt lide stedet, der er bare ALT for mange mennesker sådan nogle små poder skal forholde sig til.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.