Under første graviditet var far heller ikke synderlig interesseret i maven. Han mærkede kort, når jeg spurgte om han ville føle spark. Han var med til skanninger, hvor han var meget interesseret i at se baby. Han var med til første jordemoderbesøg og første undervisning i fødselsforberedelse. Følte det var spildt af tid. Resten af konsultationer og fødselsforberedelse klarede jeg på egen hånd. Det var mig om indrettede værelse og købte tøj. Hans manglende interesse under graviditeten var ikke et tegn på manglende lyst til at blive far.
Da fødslen gik i gang var han en eminent støtte og hjælper. Havde et hårdt forløb med med vestorm og til sidst meget akut kejsersnit. I de tolv timer forløbet varede stod han op ved min side. Han forlod ikke stuen en eneste gang, da han kunne fornemme, at jeg havde brug for ham. Da vi kl 4 om morgenen lander på afdelingen går det op for mig, at han faktisk ikke har spist eller hvilet siden formiddag. Og da der så ikke er nogen seng ledig, tager han uden brok bare to lænestole, som han får et par timers søvn i.
Efter fødslen var det ham, som stod for alt det praktiske med erklæringer, dagpleje mv. Det var mere i hans boldgade.
Og fra den dag vi holdte vores lille dreng i armene har han været far med stort F. Bleskift, bad og alt hvad der ellers følger med en lille størrelse har været vores fælles opgave. Kun amningen har han af gode grunde ikke kunne tage del i.
Det jeg vil frem til er, at hans manglende engagement under graviditeten absolut intet sagde om hans mod under fødslen eller hans evner som far.
Jeg er gravid med vores andet barn nu, og selvom far stadig ikke er interesseret i mave eller graviditetssymptomer, så ved jeg at han glæder sig enormt til at møde vores lille dreng inden længe.
Anmeld
Citér