Rosa-Lia skriver:
Min søn på 7mdr, gider simpelthen ikke skemad. Hverken mod eller grød. Det er så frustrerende, og det er ligegyldigt hvor fancy jeg laver hans havregrød eller mos i spændende farver. Hvor mange lyde jeg laver, synger, griner og hygger, han spiser 3-4 skeer også åbner han ikk munden mere.
Han får tit en ske at sidde med, eller nogle majs puffs fra ellas kitchen. Dem elsker han til gengæld og kan spise derud af, men det er jo ikke mad!
Jeg har læst man skal give dem agurkskiver, rugbrædsbjælker frugt osv i hånden men selvom han ingen tænder har, får han altså bidt stykker af og jeg er SÅ bange for han kan blive kvalt!
Jeg har på prøvet at lade ham spise selv og føre hans hånd i skål og op til munden, men han plasker bare i maden og det ligger ud over det hele. Intet kommer i munden.
Nogen råd til hvad jeg kan gøre? Og hvordan gir man ham noget som han kan hygge I, uden at blive kvalt?
Han må gerne lære at spise med hånden, men hvordan lærer jeg ham det? Alt er tilladt, bare han spiser snart !!
Mit bedste råd (helt seriøst): køb dig selv et førstehjælpskursus målrettet småbørn! Det sætter dig i stand til at reagere og så kan dit fokus være på det gode måltid hvor du selv spiser det, han får, i stedet for en cirkusforestilling med sange og fagter. Ud fra din beskrivelse og dine svar i tråden, lyder du faktisk stresset over det og jeg tror, du sidder på kanten af stolen og iagttager hans bevægelser som en høg (hvis jeg tager fejl, er det jo fint).
Kogte grøntsager (sørg for de er kogt helt). Ingen kan jo blive kvalt i en gennemkogt gulerod/blomkål/brocoli. Rugbrødsstykker (store) fungerede heller ikke her. Men små stykker blødt bondebrød med pålæg var fantastisk. Eller kogt pasta, er halvt kogt æg, humus eller lign. Avocado, banan, appelsin, moden melon/mango eller æblestykker, der lige er blevet gjort bløde i mikrobølgeovnen eller i en gryde med lidt vand. Skåret på langs.
Og så husk at selvom det virker voldsomt, når de træner brækrefleks, så er det jo super fint, er kan. Du skal have den gode stemning tilbage til måltidet og blive ved med at tilbyde varieret kost. Så bliver det super fint.
Vh.