7 mdr, gider ikke skemad ! Råd???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Kan kun sige lad ham lege med det og så ryd op når han sover...

og tro mig det kommer hurtigt ud hvis det er for stort eller er ved at gå galt... men kan sagtens følge skrækken for at man sidder helt på kanten af stolen hver gang de bider noget af...

bare sørg for at det er hyggeligt for Jer at sidde sammen og så længe han stadig får mælken og ikke virker som om han er ked af det og sulten og træt så har han det fantastiskt med hyggetid med mor hvor han prøver noget nyt...

det er lærerigt at de får lov at mærke med hænderne...

ville ønske vi havde fået de råd dengang han var lille fremfor pres fra SP om at han skulle spise mindst en halv skål grød hver gang...

i dag er han snart 7 og har stadig svært ved mad og grødkonsistensen kan han slet ikke uden at kaste op..

så ro på og hyg dig med det :)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2018

God-mor

Rosa-Lia skriver:

Min søn på 7mdr, gider simpelthen ikke skemad. Hverken mod eller grød. Det er så frustrerende, og det er ligegyldigt hvor fancy jeg laver hans havregrød eller mos i spændende farver. Hvor mange lyde jeg laver, synger, griner og hygger, han spiser 3-4 skeer også åbner han ikk munden mere.

Han får tit en ske at sidde med, eller nogle majs puffs fra ellas kitchen.  Dem elsker han til gengæld og kan spise derud af, men det er jo ikke mad!

Jeg har læst man skal give dem agurkskiver, rugbrædsbjælker frugt osv i hånden men selvom han ingen tænder har, får han altså bidt stykker af og jeg er SÅ bange for han kan blive kvalt!

Jeg har på prøvet at lade ham spise selv og føre hans hånd i skål og op til munden, men han plasker bare i maden og det ligger ud over det hele. Intet kommer i munden.

Nogen råd til hvad jeg kan gøre? Og hvordan gir man ham noget som han kan hygge I, uden at blive kvalt?

Han må gerne lære at spise med hånden, men hvordan lærer jeg ham det? Alt er tilladt, bare han spiser snart !!

Hold en pause på 2-3 dage og start forfra. Det har jeg hørt har hjulpet flere  Det er fuldstændig normalt og ingen af mine børn har været specielt glad for skemad. Du kan også lade ham selv styrer hvad han får i munden og lægge en ske til ham og så han han selv øve med skeen og ellers bare spise med hænderne. Det er lidt en svineri men det giver ham måske større madglæde Her spiste børnene ikke rigtige portioner før 8-9 måneders alderen og de lever endnu. 

Anmeld Citér

8. april 2018

Lje

Rosa-Lia skriver:

Min søn på 7mdr, gider simpelthen ikke skemad. Hverken mod eller grød. Det er så frustrerende, og det er ligegyldigt hvor fancy jeg laver hans havregrød eller mos i spændende farver. Hvor mange lyde jeg laver, synger, griner og hygger, han spiser 3-4 skeer også åbner han ikk munden mere.

Han får tit en ske at sidde med, eller nogle majs puffs fra ellas kitchen.  Dem elsker han til gengæld og kan spise derud af, men det er jo ikke mad!

Jeg har læst man skal give dem agurkskiver, rugbrædsbjælker frugt osv i hånden men selvom han ingen tænder har, får han altså bidt stykker af og jeg er SÅ bange for han kan blive kvalt!

Jeg har på prøvet at lade ham spise selv og føre hans hånd i skål og op til munden, men han plasker bare i maden og det ligger ud over det hele. Intet kommer i munden.

Nogen råd til hvad jeg kan gøre? Og hvordan gir man ham noget som han kan hygge I, uden at blive kvalt?

Han må gerne lære at spise med hånden, men hvordan lærer jeg ham det? Alt er tilladt, bare han spiser snart !!

Mit bedste råd (helt seriøst): køb dig selv et førstehjælpskursus målrettet småbørn! Det sætter dig i stand til at reagere og så kan dit fokus være på det gode måltid hvor du selv spiser det, han får, i stedet for en cirkusforestilling med sange og fagter. Ud fra din beskrivelse og dine svar i tråden, lyder du faktisk stresset over det og jeg tror, du sidder på kanten af stolen og iagttager hans bevægelser som en høg (hvis jeg tager fejl, er det jo fint).

Kogte grøntsager (sørg for de er kogt helt). Ingen kan jo blive kvalt i en gennemkogt gulerod/blomkål/brocoli. Rugbrødsstykker (store) fungerede heller ikke her. Men små stykker blødt bondebrød med pålæg var fantastisk. Eller kogt pasta, er halvt kogt æg, humus eller lign. Avocado, banan, appelsin, moden melon/mango eller æblestykker, der lige er blevet gjort bløde i mikrobølgeovnen eller i en gryde med lidt vand. Skåret på langs. 

Og så husk at selvom det virker voldsomt, når de træner brækrefleks, så er det jo super fint, er kan. Du skal have den gode stemning tilbage til måltidet og blive ved med at tilbyde varieret kost. Så bliver det super fint. 

Vh.

Anmeld Citér

8. april 2018

Astoria

Profilbillede for Astoria

Nu ved jeg ikke om det er blevet forslået, men man kan få de der genanvendelige smoothieposer til baby, som man kan putte grød eller mos i. Det kan være det ville være noget. Du kan eventuelt købe en m. mad i for at prøve det af.

Anmeld Citér

8. april 2018

Birthdaybaby

Prøv at google choking vs gagging - det håber jeg kan give dig lidt ro.

Min datter gad ikke mos/grød ret meget, men ved 8-9 mdrs alderen spiste hun det samme som os. 

Det motiverede hende til at spise at hun altid sad med når vi spiste, og fik noget i hånden. Kogte grøntsager af alskens slags, og fra hun var 7,5 md har hun spist rugbrød hver dag til frokost. 

Håber du kan bruge noget af det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.