7 mdr, gider ikke skemad ! Råd???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.419 visninger
14 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. april 2018

Rosa-Lia

Min søn på 7mdr, gider simpelthen ikke skemad. Hverken mod eller grød. Det er så frustrerende, og det er ligegyldigt hvor fancy jeg laver hans havregrød eller mos i spændende farver. Hvor mange lyde jeg laver, synger, griner og hygger, han spiser 3-4 skeer også åbner han ikk munden mere.

Han får tit en ske at sidde med, eller nogle majs puffs fra ellas kitchen.  Dem elsker han til gengæld og kan spise derud af, men det er jo ikke mad!

Jeg har læst man skal give dem agurkskiver, rugbrædsbjælker frugt osv i hånden men selvom han ingen tænder har, får han altså bidt stykker af og jeg er SÅ bange for han kan blive kvalt!

Jeg har på prøvet at lade ham spise selv og føre hans hånd i skål og op til munden, men han plasker bare i maden og det ligger ud over det hele. Intet kommer i munden.

Nogen råd til hvad jeg kan gøre? Og hvordan gir man ham noget som han kan hygge I, uden at blive kvalt?

Han må gerne lære at spise med hånden, men hvordan lærer jeg ham det? Alt er tilladt, bare han spiser snart !!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2018

Berta

Rosa-Lia skriver:

Min søn på 7mdr, gider simpelthen ikke skemad. Hverken mod eller grød. Det er så frustrerende, og det er ligegyldigt hvor fancy jeg laver hans havregrød eller mos i spændende farver. Hvor mange lyde jeg laver, synger, griner og hygger, han spiser 3-4 skeer også åbner han ikk munden mere.

Han får tit en ske at sidde med, eller nogle majs puffs fra ellas kitchen.  Dem elsker han til gengæld og kan spise derud af, men det er jo ikke mad!

Jeg har læst man skal give dem agurkskiver, rugbrædsbjælker frugt osv i hånden men selvom han ingen tænder har, får han altså bidt stykker af og jeg er SÅ bange for han kan blive kvalt!

Jeg har på prøvet at lade ham spise selv og føre hans hånd i skål og op til munden, men han plasker bare i maden og det ligger ud over det hele. Intet kommer i munden.

Nogen råd til hvad jeg kan gøre? Og hvordan gir man ham noget som han kan hygge I, uden at blive kvalt?

Han må gerne lære at spise med hånden, men hvordan lærer jeg ham det? Alt er tilladt, bare han spiser snart !!

Hav tålmodighed. 

3-4 skefulde er da en start. Det skal nok komme. Fortsæt med at tilbyde ham forskellig mad og fingermad. Og lad ham prøve selv som du gør.

Min den lille spiste først sådan ordentlige portioner fra 8-9 måneder - og nu spiser han helt normalt og får ikke mælk længere (20 måneder). 

Anmeld Citér

8. april 2018

Rosa-Lia

Berta skriver:

Hav tålmodighed. 

3-4 skefulde er da en start. Det skal nok komme. Fortsæt med at tilbyde ham forskellig mad og fingermad. Og lad ham prøve selv som du gør.

Min den lille spiste først sådan ordentlige portioner fra 8-9 måneder - og nu spiser han helt normalt og får ikke mælk længere (20 måneder). 

Vi startede op da han var 4,5 måned og der er bare ikke sket noget siden. Hvad kan jeg tilbyde ham som han kan spise? Og tak for dit svar!

Anmeld Citér

8. april 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
Rosa-Lia skriver:

Vi startede op da han var 4,5 måned og der er bare ikke sket noget siden. Hvad kan jeg tilbyde ham som han kan spise? Og tak for dit svar!

Måske reagerer han på at du er så stresset af det?

Anmeld Citér

8. april 2018

Berta

Jeg synes det lyder som om du allerede tilbyder ham en del forskelligt. Kogte grøntsager i stave?

Og så skal han jo bare ammes eller have MME ved siden af - det lever han fint af indtil den faste føde kommer til at fylde mere. 

B

Anmeld Citér

8. april 2018

Rosa-Lia

Måske reagerer han på at du er så stresset af det?

Jeg er ikke stresset over det, Jeg presser ham heller ikk. Tilbyder bare, men synes bare det er frustrerende når vi har været igang så længe at han ikke spiser mere. Han får jo hvad han skal via mælk, men ville da være rart han gad spise.

Anmeld Citér

8. april 2018

Rosa-Lia

Berta skriver:

Jeg synes det lyder som om du allerede tilbyder ham en del forskelligt. Kogte grøntsager i stave?

Og så skal han jo bare ammes eller have MME ved siden af - det lever han fint af indtil den faste føde kommer til at fylde mere. 

B

Ja det var da en idé, men kan han ikke bide stykker af der? Tænker store stykker gulerod han ikk kan synke eller lign. 

Tak, det er betryggende at vide. Måske kan jeg prøve med lidt rugbrød? For hvis jeg giver store stykker af noget. Kartoffel eller lign, tager han det med det samme i munden men han bider for store stykker af synes jeg. Men så snart det er most, så plasker han hænderne i Og blir helt begejstret. Men spiser altså intey

Anmeld Citér

8. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

At nogle børn, spiser "hele" måltider mad, ka ik altid bruges, i forhold til andre børn. Der vil altid være forskel, og intet er mere rigtig/forkert i forhold til det andet.

Her ville Alberte bestemt ik spise, ret meget af noget som helst, før hun var 9-10 mdrer. Hun fik nærmest brækfornemmelser når hun fik mad i munden. Vi gav hende nogle skefulde mos/grød, til hver måltid, også blev hun ammet bagefter. Hun blir snart 6 år, og er på nogle punkter stadig ik så interesseret i mad.

Thea som er for tideligt født, var bare klar til mad, da hun var 6 mdrer. Hun spiset alt, hva vi satte foran hende, og sluttede af med en tår hygge bab. Hun er 9 1/2 år, og elsker at prøve nyt og spænde mad!

Så ta den med ro, og fortsæt med at lade ham lege med mad. Det er den måde de feks lære om konsister på. Når de har mærket det med fingerne, så ved munden hved den ka "forvente"

I ka også evt holde et par dages pause fra mad. Nulstille og starte forfra!

I hvert fald er det ik noget at stresse over! Vh Stine 

Anmeld Citér

8. april 2018

Mor Christa

Prøv med en Skive rugbrød med leverpostej, læg det i en tallerken med lidt høj kant, og put lidt vand i bunden, så det bløder brødet lidt op. Skær det i små firkanter og lad ham spise det selv :-) 

sådan har vi introduceret alle tre unger til rugbrød - det fungerer super her! 

Anmeld Citér

8. april 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Prøv at læse om BLW (baby led weaning), evt bogen “Jeg kan godt selv”. Så længe du sørger for, at han får godt kogte grøntsager, så sker der ikke noget ved at han bider stykker af. Du må ikke give rå gulerødder, hele vindruer, nødder og lign hårde ting. Bløde ting vil han selv hoste op, hvis de går lidt galt i halsen. Babyers brækrefleks er følsom og sidder langt fremme i munden netop for at beskytte dem mod kvælning. De er faktisk gode til selv at styre det

Jeg ville give ham flere ting at sidde med selv, kartofler, kogte grøntsager, bløde frugtstykker, kødboller osv. 

Min spiste forøvrigt også først,da han var tæt på et år, ligegyldig hvor mange krumspring jeg gjorde. Det er helt vildt frustrerende, og jeg var mega bekymret!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.