Genoptræningslege

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

678 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. april 2018

Anonym trådstarter

Kære Alle. 

Min datter har været langtidsindlagt og været meget syg. Nu har vi fået lov til at fortsøtte behandlingen og genoptræningen hjemme. Hun stejler i den grad, når vi kalder det "genoptræning" og nægter at forlade sin kørestol. Det minder hende for meget om sygdomsforløbet. Med god effekt, har jeg det sidste stykke tid kaldt det leg og så fundet på nogle lege, hvor hun får brugt sin krop. Indtil videre har vi leget Jorden er Giftig, Skattejagt, Tampen Brænder, langsom ballondans og vi har været en en lille tur på hoppepude. Nu mangler jeg så nogle gode idéer til de næste par dage. Twister duede ikke, det kunne hendes krop alligevel ikke og gav min datter et lille nederlag. Der er intet, hun ikke må, men større drej med kroppen går alligevel ikke. Gåture kan (og vil) hun helller ikke. Fodbold og lignende kan hun heller ikke, da hun ikke kan løbe. Vi forsøgte i morges, men hun blev ked af det, fordi hun ikke rigtig kunne. Så det skal virkelig være på hendes præmisser og niveau, for at det "virker".

Har I nogle gode forslag til lege, vi kan bruge til genoptræning? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2018

CBbaby

Kære Alle. 

Min datter har været langtidsindlagt og været meget syg. Nu har vi fået lov til at fortsøtte behandlingen og genoptræningen hjemme. Hun stejler i den grad, når vi kalder det "genoptræning" og nægter at forlade sin kørestol. Det minder hende for meget om sygdomsforløbet. Med god effekt, har jeg det sidste stykke tid kaldt det leg og så fundet på nogle lege, hvor hun får brugt sin krop. Indtil videre har vi leget Jorden er Giftig, Skattejagt, Tampen Brænder, langsom ballondans og vi har været en en lille tur på hoppepude. Nu mangler jeg så nogle gode idéer til de næste par dage. Twister duede ikke, det kunne hendes krop alligevel ikke og gav min datter et lille nederlag. Der er intet, hun ikke må, men større drej med kroppen går alligevel ikke. Gåture kan (og vil) hun helller ikke. Fodbold og lignende kan hun heller ikke, da hun ikke kan løbe. Vi forsøgte i morges, men hun blev ked af det, fordi hun ikke rigtig kunne. Så det skal virkelig være på hendes præmisser og niveau, for at det "virker".

Har I nogle gode forslag til lege, vi kan bruge til genoptræning? 

Hvad med svømning? 

Hvad med at bygge huler/ting, hvor hun skal bære ting op og ned og rejse sig mange gange (vores datter genoptræner også) - 

læg tingene på gulvet også skal det tilfældigvis op eller længere væk. 

her skal vores have sine mavemuskler og muskler i center af kroppen til at fungere, da hun går dårligt.

Anmeld Citér

5. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Svømning, gynge, en tur til stranden, gå en lille tur i skoven, trampolin, "forhindringsbane hvor man kravlet over/under ting eller ska hoppe på et ben. 

Hvor gammel er hun? Vh Stine 

Anmeld Citér

5. april 2018

Anonym trådstarter

CBbaby skriver:

Hvad med svømning? 

Hvad med at bygge huler/ting, hvor hun skal bære ting op og ned og rejse sig mange gange (vores datter genoptræner også) - 

læg tingene på gulvet også skal det tilfældigvis op eller længere væk. 

her skal vores have sine mavemuskler og muskler i center af kroppen til at fungere, da hun går dårligt.

Hun har stadig en slange sidende, så svømning dur desværre ikke. Men hulebyggeri synes jeg er alle tiders ide. 

Tak 

Anmeld Citér

5. april 2018

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

forhindringsbane hvor hun skal balancere på noget, kravle eller maven sig under noget, hoppe over noget, gribe noget, kaste noget osv

Anmeld Citér

5. april 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Svømning, gynge, en tur til stranden, gå en lille tur i skoven, trampolin, "forhindringsbane hvor man kravlet over/under ting eller ska hoppe på et ben. 

Hvor gammel er hun? Vh Stine 

Nå, ja. Det er da en væsentlig information  Hun er 7 år. 

Det skal helst være lege til at lege hjemme eller lige i vores område. Turen i bil frem og tilbage trætter hende, og så er energien der ikke til genoptræningen. Vi lavede meget forhindringsbane, da vi var indlagte og hun skulle bruge kørestolen. Så det er hun slet ikke med på længere

Anmeld Citér

5. april 2018

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

forhindringsbane hvor hun skal balancere på noget, kravle eller maven sig under noget, hoppe over noget, gribe noget, kaste noget osv

Balancetræning er en rigtig god ide. Måske jeg kan få det ind i en ballerinaleg eller cirkusleg eller sådan noget, så det ikke kommer til at lugte af genoptræning.

Anmeld Citér

5. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Nå, ja. Det er da en væsentlig information  Hun er 7 år. 

Det skal helst være lege til at lege hjemme eller lige i vores område. Turen i bil frem og tilbage trætter hende, og så er energien der ikke til genoptræningen. Vi lavede meget forhindringsbane, da vi var indlagte og hun skulle bruge kørestolen. Så det er hun slet ikke med på længere

Stop dans eller stoledans er også ret sjovt og en god måde at få lidt vrikken med måsen, drejen rundt og hop med på. Vh Stine 

Anmeld Citér

5. april 2018

Bentemor

-Svømme, hygge, flydelege og plask i varmtvandsbasin. Virkede for os, drengen her nød varmen og var en god måde at få gang i kroppen på ovenpå et smertefuldt sygdomsforløb med flere hofteoperationer som følge. Han nød massagen af ben og indsmøring af ar efter badet. 

-yogabold/træningsbold.

Går ud fra at din datter er ældre end min søn var, han var kun tre. Var hjemme med ham lidt over et halvt år, før han startede i børnehave nogle timer om dagen. Jeg havde tabt arbejdsfortjeneste i ca et år. Og var også den tid det ca tog før hans lille krop var så mobil igen og uden daglige smerter. Arene drillede dog flere år især i vinterhalvåret.

Udover svømning kørte jeg ikke et desideret træningsprogram med ham. Lod ham selv genoptræne i det tempo han kunne klare.  Men legede med balloner, legede med sæbebobler, rullede som krokodiller og kravlede baglæns som krabber, sneg os rundt langs møbler og vægge når vi legede skurk og politi, cykede med benene til cykelsangen, kravlede rundt, gemmeleg. Lod ham bare få de pauser han ville og ellers bare lege, sanglege, fortællinger og leg. Men tog ham lidt ud hver dag, det første år sad han næsten kun i klapvogn udenfor. 

Du kender din datter bedst og ved hvad hun har behov for, er smadder godt at lege træningen ind. Synes du er skide sej! Er pisse hårdt at stå med et virkelig sygt barn. 

Kan forestille mig det er lidt mere udfordrende, jo ældre barnet bliver ,da de jo mentalt er længere fremme i udviklingen. Er jo helt normalt at lege næsten alt ind når man er 3-4år. 

Du ønskes god bedring med din datter.

Anmeld Citér

5. april 2018

Rixus

Profilbillede for Rixus

Hvad med noget med en stor yogabold?

Og ellers så foreslår jeg at i laver en eller flere danse sammen. Dansene kan jo være med gymnast-agtige elementer, op/ned, hoppe, rejse-sætte-sig, spring, snurre rundt osv  

Og det med at hun trættes når i kører bil - det er jo også en form for træning, men det skal selvfølgelig ikke sætte en stopper for den fysiske træning. Men kan da være en god ide at køre en lille tur hver/hver anden dag længere og længere væk.

Måske finde en gulerod ved at køre (i kører til iskiosk, bland selv slik, veninde, bedstemor osv.) 

Hvis hun vænner sig til længere køreture er det muligt at køre i skoven med hende og lege forhindringsbaner eller lignende

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.