Parhold deler i regningerne lige over?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. april 2018

Anonym

Min kæreste har 30.000 udbetalt om mdr, jeg har knap 10.000. Vi har fælles økonomi og har altid haft det..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har vi hver vores kontoer, hvor vores løn går ind. Derefter betaler vi ind til vores fælles udgifter, som dækker hus, biler, forsikringer, institution pladser og opsparinger osv. Alt står i begge navne. 

Han betaler lidt mere ind end jeg, da han tjener mest. 

Mad, ting/tøj til ungerne osv køber vi begge, lige meget ind af ca.

Kæresten mener vi trænger til nyt tv, så det køber han da bare. Vi har kun 1 tv, så hvis han ønsker sig det, må han da gerne bruge lidt opsparing på det!!

Ferier bestemmer vi sammen. Det gælder både de fælles og de små hver for sig.

Tager vi ud og spise, i biografen og andre ting i den dur, er det tilfældig hvem det betaler. 

Vi er ik gift, men har været sammen i snart 16 år, og har 2 børn. Har endnu aldrig oplevet uenighed, omkring indkøb!

Så selvom vi ik har "fælles" fælles økonomi, så er vi jo faktisk fælles om alle udgifter og beslutninger herom. Vh Stine 

Anmeld Citér

3. april 2018

Mullesmith

Anonym skriver:

Hej  

Desværre arbejder jeg i det offentlige, og jeg tjener næsten intet, men det gøre min partner så, han arbejder i det private 

vi deler udgifterne, så han betaler mere i regninger end mig, men jeg føler mig så dårlig, at jeg har valgt en arbejde (uddannelse) hvor jeg får så lidt udbetalt

Deler i regninger osv. 50/50?  

Ja vi deler om udgifterne men vi tjener også næsten det samme. Men da jeg studerede betalte  han mere og da min mand studerede betalte jeg mere. 

Anmeld Citér

4. april 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej  

Desværre arbejder jeg i det offentlige, og jeg tjener næsten intet, men det gøre min partner så, han arbejder i det private 

vi deler udgifterne, så han betaler mere i regninger end mig, men jeg føler mig så dårlig, at jeg har valgt en arbejde (uddannelse) hvor jeg får så lidt udbetalt

Deler i regninger osv. 50/50?  

Nu bliver jeg godt nok lidt sur...

Hvis du er fuldtidsansat, så tjener du mere end hvad den højeste understøttelse udgør... Det tyder på at du har indvilliget i et liv med et højt udgiftsniveau og piver over at du HAR arbejde. Det er ikke i orden at være så snobbet !

Jeg er stadig harm over at du kan nedgøre at have et arbejde. Der er mange som kæmper en kamp for at komme ud på arbejdsmarkedet og få mere end bare et deltidsjob !

Anmeld Citér

4. april 2018

serinasmor

MVM skriver:

Jeg er uddannet pædagog og før arbejdede jeg i et privat netværk med unge med autisme.. Super fedt job, som jeg var vild med...

Jeg vil stadig få halv tabt arbejdsfortjeneste til den tid, da vores søn kræver, at jeg henter tidligt hver dag... så det skal være et job med aften eller weekend job, samt kun 20 timer.. det er jo svært at søge job, når man samtidig stiller krav...

Umiddelbart tænker jeg at de fleste arbejdspladser der omhandler mennesker kun har ros til en som dig, som har taget tiden til at give din søn omsorg. 

Hvis du søger kontorjob kunne det muligvis være en hindring på nogle arbejdspladser (men hvem gider arbejde der så?) 

Men når du nu er uddannet pædagog ville jeg da KLART se det som en fordel (og som et tegn på at du er et meget empatisk menneske) at du har passet på din egen dreng. Du har med garanti lært en masse i processen som måske kan drages med ind i dit kommende job  

Anmeld Citér

4. april 2018

sportsbaby

Lje skriver:

Jeg bliver helt vildt nysgerrig, når jeg læser et indlæg som dit. Så nu jager jeg debatten.

Det er en voldsom priviligeret holdning at have. Jeg fornemmer, du næsten bliver privilegieblind ved så håndfast en udtalelse. 

Rigtig, rigtig mange kvinder/familier vælger, at kvinden går på fx 25/30 timer og lige fixet hjem og børn mens manden giver den en skalle i det pulserende erhvervsliv. De kvinder får et evigt løngap, pensionsgap (specielt også hvis de tager hele barslen), får svært ved at få 37 timer på arbejde senere og dermed hæve deres indkomst og pension - og så står de også til at blive fattigere pensionister. Altså et livslangt tab af indtægt.

Hvordan tænker du, at kvinderne i de mange forhold skal gøre for at se sig selv i øjnene? 

Vh.

Jeg arbejder mere end min kæreste, altså flere timer. Jeg har perioder men 60-80 timer pr uge. Og det er stadig mig der handler, gør rent, laver mad, vasker tøj, ordner have osv osv. Det generer mig slet ikke! 

Jeg synes da at at det skal komme min mand 100% til gode at han har Gjort det godt, og så skal han da bruge sine penge som han har lyst til! Om han vil købe en fed bil, eller andet lir, jamen så skal han da gøre det, uden dårlig samvittighed. 

Jeg har valgt mit job, og dermed min løn, og tjener jeg ikke lige så meget som ham, så har jeg bare mindre til mig selv �� 

det har jeg det helt fint med! 

Da jeg ikke havde job, betalte vi osse det samme. At jeg så ikke havde råd til en latte på en cafe, og han kunne tage på weekend med drengene, det generede mig smet ikke.

jeg tror bare at man ser forskelligt påset ned økonomi, så det er sjovt at se hvordan folk gør det... ��

Anmeld Citér

4. april 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
sportsbaby skriver:

Jeg arbejder mere end min kæreste, altså flere timer. Jeg har perioder men 60-80 timer pr uge. Og det er stadig mig der handler, gør rent, laver mad, vasker tøj, ordner have osv osv. Det generer mig slet ikke! 

Jeg synes da at at det skal komme min mand 100% til gode at han har Gjort det godt, og så skal han da bruge sine penge som han har lyst til! Om han vil købe en fed bil, eller andet lir, jamen så skal han da gøre det, uden dårlig samvittighed. 

Jeg har valgt mit job, og dermed min løn, og tjener jeg ikke lige så meget som ham, så har jeg bare mindre til mig selv �� 

Da jeg ikke havde job, betalte vi osse det samme. At jeg så ikke havde råd til en latte på en cafe, og han kunne tage på weekend med drengene, det generede mig smet ikke.

jeg tror bare at man ser forskelligt påset ned økonomi, så det er sjovt at se hvordan folk gør det... ��

Dette har intet at gøre med fælleøkonomi eller ej, men jeg undrer mig. Hvorfor ordner du alt derhjemme? Have, madlavning, rengøring mv.? Og især hvis du arbejder 60-80 timer/ugen? hvordan pokker når du så alt det? Hvad er årsagen til at din mand ikke tager sin tørn?

Da du ikke havde råd til en latte på en café og din mand rask vel tog på weekendture, hvordan så når I var sammen - weekender, ferier mv.? Var det så jer begge der ikke havde råd til noget og indrettede jer derefter - ferier i baghaven, mad på budget mv. eller fyrede din mand den af med røde bøffer osv.?

Anmeld Citér

4. april 2018

noder1

Profilbillede for noder1
sportsbaby skriver:

Ét er, at du synes dette er fair og den rigtige måde at gøre tingene på, men jeg synes godt nok, at din mand lyder forkælet/egoistisk. I mine øjne er en familie et fællesskab. Man bidrager med det man kan - både økonomisk og på hjemmefronten. 

Havde jeg en mand som din, ville jeg da så lade ham betale for alle de timer jeg skulle arbejde som rengøringsdame/kok/gartner osv. (Ikke at der er relevant, for vi tjener nogenlunde det samme, men jeg var på SU i mange år. Jeg levede ikke af pasta, mens han spiste røde bøffer. Ej heller tog han til fester eller på diverse ture, mens jeg kunne slå mig løs med gratis fornøjelser som en gåtur i skoven...)

Anmeld Citér

4. april 2018

Lje

sportsbaby skriver:

Jeg stiller egentlig slet ikke spørgsmålstegn ved hverken arbejdsindsats, deling af huslige opgaver eller jeres ikke-fællesøkonomi. Jeg ville aldrig finde mig i eller indgå den løsning, I (og andre i tråden) har. Hverken som kvinde, hustru eller forbillede for vores søn. Men fred være med det. Det er din og jeres valg.

Jeg hæfter mig ved din udtalelse om, at du ikke kunne se dig selv i øjnene hvis du bidrog med mindre end 50%. Og så mener jeg, at du er ret så priviligeblind og fordømmende men den udtalelse. Jeg prøvet at sætte det i et større perspektiv (og jagte debatten, fordi jeg oprigtigt synes, det er spændende) ud fra min egen betragtning om, at jeg tror - baseret på dine indlæg - at I har en rigtig, rigtig fin økonomi og så kommer du med udtalelser som ovenstående. Og så spørger jeg ind til, hvad du tænker, de mange kvinder med en lavere indtægt (valgt til for at være primære derhjemme) dog skal gøre for at se sig selv i øjnene ud fra dit perspektiv?

Vh.

Anmeld Citér

4. april 2018

sportsbaby

SØS skriver:

Dette har intet at gøre med fælleøkonomi eller ej, men jeg undrer mig. Hvorfor ordner du alt derhjemme? Have, madlavning, rengøring mv.? Og især hvis du arbejder 60-80 timer/ugen? hvordan pokker når du så alt det? Hvad er årsagen til at din mand ikke tager sin tørn?

Da du ikke havde råd til en latte på en café og din mand rask vel tog på weekendture, hvordan så når I var sammen - weekender, ferier mv.? Var det så jer begge der ikke havde råd til noget og indrettede jer derefter - ferier i baghaven, mad på budget mv. eller fyrede din mand den af med røde bøffer osv.?

Det er kun i perioder jeg arbejder så meget. Normalt arbejder jeg 40-45 timer om ugen.

jamen jeg bruger alle mine weekender på at holde hus, som regel er min kæreste ude feedag eller lørdag aften, og der gør jeg så rent, og hygger mig med det, inden jeg skal hente ham igen.

vi har altid betalt det samme ind på vores fælleskonto, og der er sparet op til ferier, mad mv. 

Jeg har da måtte sige nej til mange ting... men har vi skulle noget sammen, så har vi taget det fra fælleskontoen.

jeg synes aldrig jeg har manglet noget, og har selv en rigtig fin økonomi nu... jeg er så alt for nærrig til at tage på cafe!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.