For sent at få barn nr .2?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.486 visninger
13 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. marts 2018

La Cour

Kære alle,

Vi er forældre til en skøn pige på ca. 4,5 år. Vi elsker tiden med hende, og vi har stor fleksibilitet ift. arbejde, så vi har altid mulighed for, at begge tage med hende til gymnastik, og andre ting. 

Vi overvejer nu om vi skulle få et barn mere, og en af de ting som vi er opmærksom på, er i hvor høj grad, at søskende vil få glæde af hinanden, hvis der er 5,5 - 6 års aldersforskel? 

Hvad er jeres erfaring med sådan en "stor" aldersforskel? Vil de få glæde af hinanden, ift. at kunne lege med hinanden? Eller vil vores datter blot blive storesøster, og måske så have en beskyttende rolle, over for sin mindre søskende? 

I så fald de vil lege sammen, hvor længe gør de så det, før hun når en alder, hvor man ikke gider sine mindre søskende? 

Håber på jeres gode input/erfaringer 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2018

Carina:-)

Der er 8 år imellem nummer 3 og 5 ( nummer 4 var syg og døde efter fødsel)

Og de havde og har stor glæde af hinanden 

De legede ikke som 2 jævnaldrende gjorde men de legede og der var ingen jalousi eller dårlig samvittighed fra os forældre fordi den ældre søskende var med på hvad det betød med en lille baby 

Det skal ikke være Det der afholder jer fra et barn mere 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Camillos

Jeg læser lige med... Har en datter på 5 et halvt og hun skal være storesøster om Ca 2 mdr..  hun glæder sig helt vildt til ikke at være enebarn og til at få en søster eller bror... Hun krammer maven godmorgen  og godnat hver dag. Hun har alderen hvor hun snakker meget om at hjælpe med at passe baby og være en god storesøster... Hun har ønsket det så længe og nu kom storken så forbi. Jeg har undervejs forsøgt at forberede hende på at baby ikke kan lege det første lange stykke tid.. Men bare det at få en søster eller bror glæder hun sig meget til. Det var så lidt om graviditet med en pige på 5,5 år 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Loa

Nu er den mindste kun 1,5 år, men der er 6 års forskel på mine to piger.

Vi har endnu ikke oplevet noget negativt. Selvfølgelig gider den store ikke altid lege med den lille, men rigtig rigtig ofte er hun bare den bedste og mest omsorgsfulde storesøster man kan forestille sig. 

Er sikker på vi har undgået en helt masse jalousi netop pga den store alders forskel.

Nu var det ikke 100 procent bevidst at der er den store aldersforskel, men nu når det er sådan det er, så er vi rigtig godt tilfredse

Anmeld Citér

22. marts 2018

Imaong

La Cour skriver:

Kære alle,

Vi er forældre til en skøn pige på ca. 4,5 år. Vi elsker tiden med hende, og vi har stor fleksibilitet ift. arbejde, så vi har altid mulighed for, at begge tage med hende til gymnastik, og andre ting. 

Vi overvejer nu om vi skulle få et barn mere, og en af de ting som vi er opmærksom på, er i hvor høj grad, at søskende vil få glæde af hinanden, hvis der er 5,5 - 6 års aldersforskel? 

Hvad er jeres erfaring med sådan en "stor" aldersforskel? Vil de få glæde af hinanden, ift. at kunne lege med hinanden? Eller vil vores datter blot blive storesøster, og måske så have en beskyttende rolle, over for sin mindre søskende? 

I så fald de vil lege sammen, hvor længe gør de så det, før hun når en alder, hvor man ikke gider sine mindre søskende? 

Jeg må ærligt sige det kommer helt an på forældrene. Det handler om at indrage den store i graviditeten, lade hende mærke maven, måske se på navne med hende, købe baby ting med hende, og når baby kommer så lege med dem begge hvis hun self selv viser intresse for baby. 

Kender nogen hvor der er 6 år imellem og den store blev nærmest glemt det første år da baby self kræver mere end en på 6 år, men så gider man måske heller ikk sin lillesøster eller bror, den store blev misundelig og i dag er de voksne mennesker og kan dårligt udstå hinanden 

så ja hvis man har overskud til en til og vil dem lige meget så vil de i hvertfald tænker jeg hinanden de første par år, self hvis de så ikk har samme personlighed eller ingen fælles interesser eller storesøster render med fyre så det måske noget andet men det er der mange år til endnu 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Der er 5 år og 9 måneder imellem min bror og jeg. 

Mine forældre blev skilt da jeg var 2år, og min mor fandt så min stedfar da jeg var 4 år og de fik så min bror derefter, så derfor aldersforskellen. 

Min bror og jeg har været som alle andre søskende, leget, set film, været i bad sammen, skændes og har idag et tæt forhold. Vi har sindsyg mange gode minder sammen, og selvom der nogle gange har været perioder hvor vi har været langt fra hinanden (fx da jeg var teenager og han stadig var et barn) så har vi altid fundet hinanden igen. 

I mit hoved er den største gave man kan give sine børn en søskende. Og det er sku ligemeget hvornår de kommer. 

Har I lyst til et til barn og overskud, så gør det - de skal nok få noget ud af hinanden

Anmeld Citér

23. marts 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
La Cour skriver:

Kære alle,

Der er seks år mellem min søster og jeg, og vi har leget sammen. Og vi har et tæt forhold i dag. Mine klassekammerater(pigerne) elskede min lillesøster, fordi hun stadigvæk var lille, og ikke næsten jævnaldrende. 

Man vil nok altid være en beskyttende storesøster om der er et eller 6år imellem. 

Men det er vel heller ikke vigtigt om de kommer til at lege sammen, de skal jo ikke være sammen hele tiden.�� Altså selvom at der kun er et eller to år imellem, kan den ene jo blive træt af den anden. De får deres egne venner. Men en bror eller søster er bare guld.

Min lillesøster gav mig en babyborn, da hun blev født, så havde jeg også en baby... Og der har aldrig været noget. 

Man skal bare huske ikke at glemme den store. 

Men jeg siger go for it, hvis I har tid og energi til det. Man skal ikke lade aldersforskel forhindre at give sit barn en bror eller søster. 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Lunae

La Cour skriver:

Kære alle,

Nu har vi godt nok tre børn, men der er 6,5 år mellem den ældste og den yngste. Lillemanden bliver 1 år i april. De har simpelthen så meget glæde af hinanden og det har været helt fantastisk at give vores datter mulighed for at blive storesøster i den alder. Da vi fik den mellemste var hun knap 3 og var slet ikke på banen på samme måde som nu. Det har været så dejligt. Hvor meget de kommer til at lege sammen fremadrettet har jeg desværre ingen erfaringer med endnu. 

Tilgengæld kan jeg fortælle at min bedste veninde har en søster, som er 7 år yngre end hende. De er som pot og pande og er virkelig tætte. De ses flere gange ugentligt, dyrker sport sammen og deler alt. Så det kan sagtens lade sig gøre at få et nært forhold på trods af den store aldersforskel.

Anmeld Citér

23. marts 2018

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

der er præcis 6 år 3 mdr. mellem mine børn.

Min søn blev 10 i januar og min datter bliver 4 i april. De slås på samme måde som min fætter og kusine (der er 12 mdr. mellem de to).

Det eneste tidspunkt de bliver rigtig uvenner er hvis de skal ligge sig til at sove samtidig, da de deler soveværelse og lillesøster bestemt ikke gider sove. 

Anmeld Citér

24. marts 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
La Cour skriver:

Kære alle,

Nej da - selvfølgelig er det ikke for sent. Hvis I har ressourcerne og overskuddet OG er klar til at "starte forfra" så skal I da bare gøre det.

Der 5,5 år mellem vores drenge og det er simpelthen så skønt - ville aldrig ønske det anderledes. Vi har aldrig kæmpet med jalousi mv.

Vores store søn havde haft vores opmærksomhed  og kærlighed 100% i mere end fem år og vi var alle tre helt klar til at tage imod lillebror. Vores drenge har simpelhen SÅ stor gavn af - og kærlighed til hinanden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.