Plukveer - kan man fremprovokere fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2018

Anonymor

100%anonym skriver:

Nej du kan ikke fremprovokerer fødslen. Og faktisk aå må det her tidspunkt i graviditeten (går udfra du er omkring termin) så er det ekstra vigtigt med afslapning hvis du vil have fødslen skal komme hurtigere. 

Som min jordmoder forklarede mig meget billedligt. På savannen hvis en gazelle er gravid. Når den får plukveer slapper den af. Hvis en løve så kommer og jagter den. Så løber den og fødslen går i stå igen. 

Det er det samme med os mennesker. Kroppen skal have ro for at kunne starte en fødsel. 

Men der er ikke noget man selv kan gøre. Det er skrøner det hele  

håber snart den lille melder sig

Arh, der er jeg nok nødt til at erklære mig uenig med din jordemoder. Når gazellen flygter fra løven, går den i fight-or-flight mode, som jo kan betegnes som en slags "akut stress"-tilstand. Når det sker, så - for nu at sige det på en lidt forenklet måde - holder kroppen op med at bruge ressourcer på knap så vigtige ting, fx fordøjelse og den slags mindre væsentlige ting, energi mobiliseres til de store muskler, så man har kræfter og energi til at flygte. Så når gazellens veer stopper, hvis hun flygter fra løven, skyldes det ikke så meget det, at hun bevæger sig, men snarere at hendes krop er i fight-or-flight mode, en overlevelsestilstand, hvor det selvfølgelig er mega upraktisk at have veer og føde.

Det kan ikke helt sammenligned med at gå rundt, når man har plukveer. For når man sidder med plukveer, er man forhåbentlig ikke i fight-or-flight mode, hvorfor kroppen ikke har nogen grund til at "slukke" for veerne, når man bevæger sig rundt.

Det er også derfor, at et stressende fødemiljø kan resultere i, at veer går i stå og en fødsel trækker ud - Fordi stress --> fight or flight --> hæmning af ikke livsnødvendige funktioner (fx veer) og nedsat mængde oxitocin..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2018

Julletullemor

Anonymor skriver:

Arh, der er jeg nok nødt til at erklære mig uenig med din jordemoder. Når gazellen flygter fra løven, går den i fight-or-flight mode, som jo kan betegnes som en slags "akut stress"-tilstand. Når det sker, så - for nu at sige det på en lidt forenklet måde - holder kroppen op med at bruge ressourcer på knap så vigtige ting, fx fordøjelse og den slags mindre væsentlige ting, energi mobiliseres til de store muskler, så man har kræfter og energi til at flygte. Så når gazellens veer stopper, hvis hun flygter fra løven, skyldes det ikke så meget det, at hun bevæger sig, men snarere at hendes krop er i fight-or-flight mode, en overlevelsestilstand, hvor det selvfølgelig er mega upraktisk at have veer og føde.

Det kan ikke helt sammenligned med at gå rundt, når man har plukveer. For når man sidder med plukveer, er man forhåbentlig ikke i fight-or-flight mode, hvorfor kroppen ikke har nogen grund til at "slukke" for veerne, når man bevæger sig rundt.

Det er også derfor, at et stressende fødemiljø kan resultere i, at veer går i stå og en fødsel trækker ud - Fordi stress --> fight or flight --> hæmning af ikke livsnødvendige funktioner (fx veer) og nedsat mængde oxitocin..

Lige en yderligere uddybning. Fight or flight udløser adrenalin, der hæmmer kroppens produktion af oxytocin, som er nødvendig for at kroppen kan danne veer 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonymor

Julletullemor skriver:

Lige en yderligere uddybning. Fight or flight udløser adrenalin, der hæmmer kroppens produktion af oxytocin, som er nødvendig for at kroppen kan danne veer 

Præcis 

Anmeld Citér

13. marts 2018

100%anonym

Anonymor skriver:

Tror en jordmoder har lidt mere styr på det. Men bevares. Du har da lov til at have din mening. Den behøver ikke debateres på nogen måder. 

Synes min jordmoders forklaring med gazellen giver rigtig god mening. 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonymor

100%anonym skriver:

Tror en jordmoder har lidt mere styr på det. Men bevares. Du har da lov til at have din mening. Den behøver ikke debateres på nogen måder. 

Synes min jordmoders forklaring med gazellen giver rigtig god mening. 

Øh, med alt ære og respekt har jeg skam fagligt belæg for min udtalelse. Jeg har haft ganske meget undervisning i stress fysiologisk og psykologisk, da jeg uddannede mig til psykolog. Det er jo ikke bare noget, jeg finder på, det er sådan det fungerer med fight-or-flight tilstand. Mit input er ikke nedladende ment, snarere informerende jeg kan anbefale bogen "why zebras don't get ulcers" som er helt fantastisk, humoristisk og giver en rigtig god forklaring af de ting, hvis man er interesseret  

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonym trådstarter

Mor_til_3_unger skriver:

Ja plukveer ksn udvikle sig til fødselesveer,hvis man ikke slapper af.

Derfor bliver os der har haft mange plukveer,anbefalet ro og evt sygmelding.

Det er også hvad jeg har fået af vide. Har været meget plaget af kraftige og hyppige plukveer men nu hvor jeg er på barsel og terminen er lige om hjørnet er de taget af, for nu får jeg slappet af, men nu må han jo gerne komme ud

Anmeld Citér

13. marts 2018

100%anonym

Anonymor skriver:

Øh, med alt ære og respekt har jeg skam fagligt belæg for min udtalelse. Jeg har haft ganske meget undervisning i stress fysiologisk og psykologisk, da jeg uddannede mig til psykolog. Det er jo ikke bare noget, jeg finder på, det er sådan det fungerer med fight-or-flight tilstand. Mit input er ikke nedladende ment, snarere informerende jeg kan anbefale bogen "why zebras don't get ulcers" som er helt fantastisk, humoristisk og giver en rigtig god forklaring af de ting, hvis man er interesseret  

Det skulle bestemt heller ikke lyde nedladende mod din faglige viden på nogen måde. Blot at jeg synes min jordmoders gazelle forklaring giver rigtig god mening. 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Måske et dumt spørgsmål, men hvis man undlader at hvile sig når der kommer plukveer, kan det så gå over i rigtige veer/starte fødslen? 

Jeg har altid fået af vide jeg skal slappe af og ligge ned når jeg får plukveer men nu må baby gerne komme ud, så er det stadig vigtigt? 

Det er i hvert fald det, som jeg er sygemeldt med. Jeg havde og får mange plukveer, hvis jeg ikke slapper af, og der sagde JM, at der var risiko for for tidlig fødsel. netop fordi det kan gå over i rigtige veer. 

Jeg ville dog som udgangspunkt få slappet af inden fødslen tænker ikke man skal stresse kroppen mere end nødvendigt. 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Baby2017

Mine plukveer som jeg havde døjet med siden uge 28 gjorde at jeg dagen inden termin ingen livmoderhals havde og var lige knap 2 cm. Åben. Helt uden rigtige veer

Få timer senere gik de over i rigtige veer. Jeg slappede dog af som man får bud på

Jeg prøvede at få fødslen igang med gåture mm. Og fik mange plukveer af det men fik først rigtige veer da jeg gav op og slappede af. 

Jeg aner ikke hvordan det hele hænger sammen, om men skal slappe af eller være fysisk aktiv for at gå i fødsel men ved at plukveerne gør alt forarbejdet, så jo flere jo bedre når man selvfølgelig er indenfor termin

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.