100%anonym skriver:
Nej du kan ikke fremprovokerer fødslen. Og faktisk aå må det her tidspunkt i graviditeten (går udfra du er omkring termin) så er det ekstra vigtigt med afslapning hvis du vil have fødslen skal komme hurtigere.
Som min jordmoder forklarede mig meget billedligt. På savannen hvis en gazelle er gravid. Når den får plukveer slapper den af. Hvis en løve så kommer og jagter den. Så løber den og fødslen går i stå igen.
Det er det samme med os mennesker. Kroppen skal have ro for at kunne starte en fødsel.
Men der er ikke noget man selv kan gøre. Det er skrøner det hele
håber snart den lille melder sig
Arh, der er jeg nok nødt til at erklære mig uenig med din jordemoder. Når gazellen flygter fra løven, går den i fight-or-flight mode, som jo kan betegnes som en slags "akut stress"-tilstand. Når det sker, så - for nu at sige det på en lidt forenklet måde - holder kroppen op med at bruge ressourcer på knap så vigtige ting, fx fordøjelse og den slags mindre væsentlige ting, energi mobiliseres til de store muskler, så man har kræfter og energi til at flygte. Så når gazellens veer stopper, hvis hun flygter fra løven, skyldes det ikke så meget det, at hun bevæger sig, men snarere at hendes krop er i fight-or-flight mode, en overlevelsestilstand, hvor det selvfølgelig er mega upraktisk at have veer og føde.
Det kan ikke helt sammenligned med at gå rundt, når man har plukveer. For når man sidder med plukveer, er man forhåbentlig ikke i fight-or-flight mode, hvorfor kroppen ikke har nogen grund til at "slukke" for veerne, når man bevæger sig rundt.
Det er også derfor, at et stressende fødemiljø kan resultere i, at veer går i stå og en fødsel trækker ud - Fordi stress --> fight or flight --> hæmning af ikke livsnødvendige funktioner (fx veer) og nedsat mængde oxitocin..
Anmeld
Citér