For mig er der en forskel på fordomme og være dømmende.
Jeg tror ikke man kan sige sig fra at have fordomme, nogle er man bevidst om og kan derfor grine af fx alle tyskere er regelrette, mens andre er mere ubevidste og kan være med til at afgøre hvordan vi møder andre mennesker eksempelvis fordomme der knytter sig til tøj og fysisk fremtræden.
Jeg er dømmende overfor spritbilister, dvs. jeg synes det er uden diskussion etisk forkasteligt at sætte andres menneskers liv på spil. Men jeg har ikke fordomme om, at de mennesker der sætter sig fulde bag rettet er nogle bestemte slags mennesker - de er lige så forskellige som alle andre, men i situationen er de uden for pædagogisk rækkevidde.
jeg er også dømmende over for mennesker der er voldelige eller seksuelt krænkende både over for voksne og børn. Men igen har jeg ikke en fordom om at de er noget bestemt, ser ens ud, har samme politiske holdning osv.
Men jeg har fordomme, og nogle af dem bliver jeg heldigvis konfronteret med dagligt, en del af dem ved jeg slet ikke jeg har før jeg står i situationen og andre igen er så indgroede så de er svære at gøre op med.
Jeg har fx fordomme om sygeplejersker - ikke nødvendigvis negative. Jeg har en fordom om sygeplejersker er rolige og selv oplever de er noget helt særligt, og selv om de måske er sygeplejerske hos en praktiserende læge, så taler de stadig om, at de står med liv og død mellem hænderne. Jeg har også en fordom om, at de har bløde og lidt kølige hænder
Jeg har fordomme om de forældre, hvor børnene kommer anstigende i æbler fra top til tå. Der er min fordom, at de er usikre på om de gør det godt nok og derfor skal vise ud af til gør det godt.
Jeg har fordomme om platinblonde piger med tydelige botox læber og kunstige negle og forventer helt klart de hedder noget a la Michelle, Charlotte eller Lizette.
Jeg har fordomme om veganere, marathonløbere, hestepiger, IT nørder og jeg kunne blive ved.
Men heldigvis støder jeg tit på personer der ikke lever op til fordommene, og synes for hver dag jeg lever der bliver jeg mere og mere "klog" og kan se flere nuancer. Men samtidig er der jo noget som holder stik, vi havde fx en tråd her inde for lang tid siden med billeder hjemme fra folk og en omgang gæt hvad jeg er... Og det holdt jo stik de fleste af gangene. Lidt sjovt faktisk.