Strejke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.916 visninger
22 svar
13 synes godt om
3. marts 2018

Anonym trådstarter

Nu sidder jeg lige og har haft en større diskussion med en her inde fra. 

Nu er min arbejdsplads valgt til en evt strejke, 

hvad hvis man kun er medlem af FOA a kasse men ikke deres fagforening ? Hvordan er man så stillet ? 

Og hvis man evt melder sig ind i FOA fagforening mandag hvornår er man så "dækket" til evt hjælp fra dem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2018

*Toffee*

Anonym skriver:

hvad hvis man kun er medlem af FOA a kasse men ikke deres fagforening ? Hvordan er man så stillet ? 

Og hvis man evt melder sig ind i FOA fagforening mandag hvornår er man så "dækket" til evt hjælp fra dem. 

Jeg vil foreslå dig at ringe til Foa mandag.  Umiddelbart tror jeg du er stillet rigtig skidt, økonomisk i hvertfald. 

Teoretisk er jeg ret sikker på at det er for sent at melde sig ind. I Bupl skulle man have været meldt ind 1.1 for at kunne få hjælp. Eller hvis man er nyansat, så senest 14 dage efter.  

Det kan jo være der bliver gjort undtagelser, så derfor, ring til Foa, de er de eneste der kan svare dig korrekt. 

Anmeld Citér

3. marts 2018

lineog4

Hvis du ikke melder dig ind i fagforeningen, så er du ikke organiseret og du skal derfor møde på arbejde når de andre strejker - du kan eventuelt opleve du bliver blokeret og ikke kan komme på arbejde, så vil du ikke modtage støtte eller løn. 

Om du kan nå at melde dig ind eller ej afhænger af din fagforening - vi talte om det i min fagforening (DLF) og de mente godt, at det stadig var tids nok at melde sig ind, og det eneste du var i “karantæne” for er juridisk bistand, men kan sagtens forstå hvis en fagforening også har en deadline for indmelding i forhold til at få økonomisk støtte og “have lov” til at være en del af fællesskabet ved en strejke (tror ikke det er sjovt at være en af de eneste der skal på arbejde, mens ens kollegaer står med mindre indkomst og kæmper for bedre vilkår for alle også de som ikke er organiserede).

Anmeld Citér

3. marts 2018

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Hvis du ikke melder dig ind i fagforeningen, så er du ikke organiseret og du skal derfor møde på arbejde når de andre strejker - du kan eventuelt opleve du bliver blokeret og ikke kan komme på arbejde, så vil du ikke modtage støtte eller løn. 

Om du kan nå at melde dig ind eller ej afhænger af din fagforening - vi talte om det i min fagforening (DLF) og de mente godt, at det stadig var tids nok at melde sig ind, og det eneste du var i “karantæne” for er juridisk bistand, men kan sagtens forstå hvis en fagforening også har en deadline for indmelding i forhold til at få økonomisk støtte og “have lov” til at være en del af fællesskabet ved en strejke (tror ikke det er sjovt at være en af de eneste der skal på arbejde, mens ens kollegaer står med mindre indkomst og kæmper for bedre vilkår for alle også de som ikke er organiserede).

Ja. 

Jeg har læst mig frem til at man skal være meldt ind i starten af året for at være dækket. 

Jeg tænker ikke at en a kasse kan hjælpe en i den situation. 

Anmeld Citér

3. marts 2018

Anonym trådstarter

Hvad hvis man har været i fagforeningen før, gør det en forskel ? 

Anmeld Citér

3. marts 2018

lineog4

Ja. 

Jeg har læst mig frem til at man skal være meldt ind i starten af året for at være dækket. 

Jeg tænker ikke at en a kasse kan hjælpe en i den situation. 

Prøv at ringe til FOA - kan jo være de kan lave en undtagelse, så du kan nå at melde dig ind - men nej din a-kasse hjælper ikke for du er jo ikke fyret og er ikke berettiget til dagpenge. Du skal gå på arbejde under både en strejke og en lockout og vil modtage løn.

Forskellen på A-kasse og fagforening er, at A-kassen er en forsikring når d er blevet arbejdsløs, mens fagforening er en forsikring når du er i arbejde (groft sagt), hvor du kan få hjælp til at juridisk omkring din ansættelse og eventuel opsigelse, om lønforhold, og ja så er det også den der forhandler alt hvad der hedder barsel, ferie, løn, arbejdsforhold,, seniorordninger, barnsyg osv.når der er overenskomstforhandlinger som nu, og ja så garanterer du har mulighed for at strejke når de forhandlinger går i hårdknude.

A-kasse der er det ikke så vigtigt det er den der passer til dit fag, jeg er fx stadig i magistrenes A-kasse selvom jeg er ansat som lærer og i lærernes fagforening. For A-kassen behøver ikke have viden om min ansættelse med mere da de kun er der når eller hvis jeg bliver opsagt og skal have dagpenge.

Anmeld Citér

3. marts 2018

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Prøv at ringe til FOA - kan jo være de kan lave en undtagelse, så du kan nå at melde dig ind - men nej din a-kasse hjælper ikke for du er jo ikke fyret og er ikke berettiget til dagpenge. Du skal gå på arbejde under både en strejke og en lockout og vil modtage løn.

Forskellen på A-kasse og fagforening er, at A-kassen er en forsikring når d er blevet arbejdsløs, mens fagforening er en forsikring når du er i arbejde (groft sagt), hvor du kan få hjælp til at juridisk omkring din ansættelse og eventuel opsigelse, om lønforhold, og ja så er det også den der forhandler alt hvad der hedder barsel, ferie, løn, arbejdsforhold,, seniorordninger, barnsyg osv.når der er overenskomstforhandlinger som nu, og ja så garanterer du har mulighed for at strejke når de forhandlinger går i hårdknude.

A-kasse der er det ikke så vigtigt det er den der passer til dit fag, jeg er fx stadig i magistrenes A-kasse selvom jeg er ansat som lærer og i lærernes fagforening. For A-kassen behøver ikke have viden om min ansættelse med mere da de kun er der når eller hvis jeg bliver opsagt og skal have dagpenge.

Jeg håber at der måske er en fordel ved at have været med i fagforeningen før men meldt ud grundet arbejdsløshed og nu jeg i arbejde igen og vil selvfølgelig melde mig ind igen 

Anmeld Citér

3. marts 2018

hoejlund

Profilbillede for hoejlund

For at kunne få hjælp i tilfælde af strejke skulle du have været meldt ind inden 1.1. Tvivler på de gør undtagelser. For foa havde meldt ud i god tid at folk skulle melde sig ind inden, i tilfælde af strejke. 

Anmeld Citér

3. marts 2018

Lje

Anonym skriver:

FOA havde krav om medlemsskab (i fagforeningen. Ikke a-kasse) senest den 1.1 for at man er dækket økonomisk ved strejke. HK har krav om medlemskab senest i dag. Det er forskelligt fra fagforening til fagforening. 

FOAs hjemmeside er rigtig god til svar på spørgsmål. 

Vh.

Anmeld Citér

3. marts 2018

Lje

Anonym skriver:

Jeg håber at der måske er en fordel ved at have været med i fagforeningen før men meldt ud grundet arbejdsløshed og nu jeg i arbejde igen og vil selvfølgelig melde mig ind igen 

Hvis du har fået job indenfor 14 dage, så bør du kunne melde dig ind og stadig få strejkeunderstøttelse.

Men ellers er det jo ret og rimeligt, at man ikke skal kunne melde sig ind og nasse på fællesskabet og få strejkeunderstøttelse, når først strejkevarslet er sendt. 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.