Roselil skriver:
Hej alle, en bekendt holder kandidatfest og har i den forbindelse sendt en lang ønskeliste. Er det normalt at få gaver? Jeg tænker bare blomster etc. Når man kommer ud fra sidste eksamen. Har aldrig tidligere været til decideret kandidatfest. Er det noget nyt i dk? hverken jeg, familie eller venner har holdt noget da vi blev færdige...
Jeg har godt nok været til mange svendegilder/kandidat-/ph.d-fester. Jeg er vist tæt på den eneste i min omgangskreds, der ikke har holdt. Og det var ikke pga. manglede lyst men det fortabte sig i graviditet.
Alt afhængig på graden af kendskab til hovedpersonen har jeg givet gaver på samme niveau som fx til en 30 års fødselsdag men også 'bare' en god flaske bobler pyntet med flag og fest.
Man skal altid give de gaver, man har råd til. Og jeg synes godt, man kan forvente, at der på én ønskeliste er til en hver pengepung. Så hvis ønskelisten stritter på dig, så køb en flaske bobler eller noget andet 'lidt mere gave' end jeg personligt synes, blomster er (smag og behag om blomster er gave eller ej).
Men du skriver 'når man kommer ud fra eksamen' - hvad er det, I er inviteret til? Blomster efter eksamen er jo ret normalt (på linje med en værtindegave) men det er - for mig - ikke det samme som en gave til en kandidatfest, der typisk er om aftenen.
Vh.
Anmeld
Citér