Anonym skriver:
Lidt kort info:
Jeg er gravid i uge 10, arbejder som socialrådgiver og har to børn i forvejen. Jeg har haft samme arbejde i 2 1/2 år.
Jeg har i et års tid, give and take, været under et stort arbejdspres på arbejdet med mange opgaver udover mine egne sager. Opgaver som ingen andre i min afdeling vil/kan tage sig af. Min leder er meget lidt forstående og vil ikke give mig tid til disse opgaver, hvilket blot resulterer i en hulens masse afspadseringstimer som er svære at få afholdt.
Da jeg finder ud af at jeg er gravid og begynder at døje med kvalme og opkast fortæller jeg min leder at jeg har det enormt dårligt og gerne vil kompenseres i mine egne sager for den tid jeg bruger på mine ekstra opgaver. Hun kvitterer med “graviditet er ikke en sygdom!” Jeg er enig, jeg er også på arbejde, men jeg beder blot on en arbejdsmængde som mine kollegaer.
Siden da, har hun kørt en form for personlig hetz imod mig og jeg er simpelthen så træt af det. Jeg føler mig stresset, presset og utrolig ked af det. Jeg har virkelig knoklet og hvad er takken?
Nå, men.. det har jo ikke altid være en dans på roser anyways, så jeg tænker nu.. jeg siger op! Det er den tanke der dukker op hele tiden. Min mand bakker mig op og vi kan godt leve af hans løn plus dagpenge.
Men alligevel bliver jeg i tvivl. Er det dumt? Uansvarligt? Uovervejet? Jeg er bange for, at hvis ikke jeg lytter til min krop nu, så går jeg ned med stress. Jeg har prøvet det før og det var virkelig en hård omgang som tog meget lang tid at komme over - og som jeg vel egentlig stadig har mén af, hvis man kan sige det sådan. Man bliver jo lidt mere forsigtig.
Er der bogen der har prøvet at sige op uden job på hånden? Nogen som har gode råd? Ser tingene på en anden måde end jeg gør?
At bide tænderne sammen indtil barsel er ikke en mulighed jeg har lyst til, fordi jeg som sagt tidligere har været sygemeldt med stress - fordi jeg bed tænderne sammen for længe.
Synes du skal gå til din læge og fortælle om din angst for at gå ned med stress..... Fortælle hvordan din arbejdsdag ikke hænger sammen og om den manglende forståelse fra arbejdspladsen. Tænker lægen vil ligge en god plan med evt. Sygemelding eller deltidsarbejde. På den måde kommer du ikke selv til at betale for at blive behandlet dårligt.