Kan man tillade sig det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes man bør tage hensyn til sine gæster og ikke bare overlade dem til sig selv en hel dag, fordi man selv lige synes det ville være fedest.

Så bør man i hvert fald skrive i invitationen, at gæsterne er velkomne begge steder, men at det er fuldstændig i orden hvis man først dukker op til festen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Kirken kl. 10 og så skal gæsterne ellers gå og vente til kl. 18 om aften derfra?.. 

Hm, man kan hvad man vil. Men det var nok ikke den model jeg havde valgt. 

Hvorfor er det de ønsker festen om aften?.. Altså hvad er det der skal ske siden det skal være om aften?.. 

De konfirmationer jeg har været til har været heldagsarrangementer. 

Noget med kirken, så videre til frokost kl. 13-14 stykker. Den sidste konfirmation jeg var til var holdt i haven i telt og der blev serveret frokost der ved 13-14 tiden, så en masse taler, dessert og hygge, og så omkring kl. 20 blev der serveret natmad, og sat lidt hårdere alkohol frem. Derefter blev der sat anlæg på og folk dansede og hyggede i nogle timer. Vi tog hjem omkring kl. 23. 

Men altså, du kan gøre hvad du vil. Bare vær obs på at hvis jeres gæster skal slå 6-7 timer ihjel selv, så er det nok de færreste der kommer i kirken også. Så kommer de fleste nok først til aften, hvilket jo også er fint nok - så er det bare den model man har valgt. 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Allenavnevartaget

Min erfaring med konfirmationer er at der alligevel er sparsomt med plads til gæster i kirken. Min søsters måtte vi kun fylde to rækker, pr konfirmand, så der var det kun allernærmeste familie. Alle andre konfirmationer jeg har været med til, har jeg ikke været tæt nok relateret til at få en plads i kirken.

Jeg har været til mange konfirmationer hvor vi først er inviteret til sidst på eftermiddagen. Skal ikke kunne sige hvad de har gjort dem der har været deltagende i kirken og ikke kunne køre hjem. Evt. Kan man tilbyde dem et sted de kan opholde sig, men uden at servicere på nogen måde. Hvis det alligevel er nærmeste familie som bedsteforældre osv. Så vil de nok acceptere at sidde i ens stue og se fjernsyn et par timer. Eller måske endda give en hånd med.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Fremad

Frederikke80 skriver:

Min datter skal snart konfirmeres og hun vil gerne holde festen om aftenen. Hendes far har samme ønske. Jeg er i tvivl om man kan tillade sig det når kirken er kl 10... hvad tænker I? 

Mange familie medlemmer kommer langvejs fra og jeg tænker det er rigtig træls for dem at skulle i kirke og så gå rundt og vente hele dagen på at skulle til fest om aftenen. 

Ville I synes det er okay? 

Mange steder er der antal på hvor mange der må komme i kirken pga plads mangel, og mange invitere så man ved at festen først starter et bestemt tidspunkt, også så de der ikke har interesse i kirken ved hvornår skal komme 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Lje

Frederikke80 skriver:

Det er en lørdag og jeg har ikke tænkt at holde noget indtil festen om aftenen. Jeg er ikke sammen med min datters far.

Det er min familie der kommer langvejs fra, men jeg har ikke det bedste forhold til dem. Desuden er jeg meget gravid på det tidspunkt, så hvis jeg skal holde hele aftenen ville jeg nok have brug for en lur �� 

Er også meget imod at holde festen om aftenen, var bare i tvivl om det var en kamp jeg skulle tage, med risiko for at starte en konflikt med hendes far... så ikke helt nemt ��

Når det er en lørdag, kan jeg forstå ønsket om en aftenfest (jeg er ikke enig men jeg forstår tanken). Din datter er nu så stor, at hun sagtens kan være med til at tage ansvar. Så bed hende om løsninger på alle udeståender. Hun skal anvise konkrete løsninger. Og sig du bakker op, hvis hun anviser konkrete brugbare løsninger. 

Folk, der kommer i kirken: Hvad skal de efter kirke? Dem med små børn, hvor kan de finde ro i løbet af dagen? Hvem skal betale for aktiviteter og mad? Hvor skal de sove efter en aftenfest? Hvem skal betale for overnatning? Det et jo HENDE, der så må tage værtsrollen. Time for time. Ingen veninder. Ingen mobil. Hvad skal aftenfesten bestå af? Er din datter klar til, at Moster Oda og Oldemor Bente melder afbud pga. de ikke har råd til en overnatning efter fest? Er hun klar på, at hun kun har lidt af sin familie med i kirke?

Altså omrids alle dine spørgsmål til hende og faderen og hold fast i, du et med på ideen, når hun svarer velovervejet, kommer med konkrete, nedskrevne planer - også for økonomien. Det kan man godt forlange af en konfirmand.

Vh.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Lje

Allenavnevartaget skriver:

Min erfaring med konfirmationer er at der alligevel er sparsomt med plads til gæster i kirken. Min søsters måtte vi kun fylde to rækker, pr konfirmand, så der var det kun allernærmeste familie. Alle andre konfirmationer jeg har været med til, har jeg ikke været tæt nok relateret til at få en plads i kirken.

Jeg har været til mange konfirmationer hvor vi først er inviteret til sidst på eftermiddagen. Skal ikke kunne sige hvad de har gjort dem der har været deltagende i kirken og ikke kunne køre hjem. Evt. Kan man tilbyde dem et sted de kan opholde sig, men uden at servicere på nogen måde. Hvis det alligevel er nærmeste familie som bedsteforældre osv. Så vil de nok acceptere at sidde i ens stue og se fjernsyn et par timer. Eller måske endda give en hånd med.

Hvis nu hun "desværre" er på morgenholdet, der er færdige kl. 10:30, så er det godt nok længe at sidde og hænge i en stol til kl. 17-18-stykker. Som gæst ville jeg ikke føle mig ret velkommen til den fest....

Anmeld Citér

16. februar 2018

Abracadabra

Jeg ville nok melde afbud HELT, medmindre jeg følte mig meget forpligtet. Jeg ville synes, at det var ret flabet at invitere på den måde, og jeg ville aldrig byde mine børn sådan en dag - hvad enten de skulle hænge ud en hel dag i Ålborg eller de skulle hænge ud med en babysitter til 100kr/timen i en 10-12 timers tid. Og jeg ville ikke sende en særlig dyr gave.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Anonym

Vi var så godt nok i kirke kl 13, men så tog vi hjem i vores hus efter og fik lidt kage og kaffe og kørte til gillesalen kl 17, så her blev festen holdt også holdt om aften men egentlig også hele dagen.

Anmeld Citér

16. februar 2018

lineog4

Du spørger om man kan tillade sig det? Dem der holder festen kan tillade sig at holde den fest de vil - men gæsterne kan også tillade sig at melde afbud især hvis det blive meget bøvlet og meget dyrt. Hvis jeg først skulle slå 5-6 timer ihjel i byen, hvor det jo både kan regne og være hedt, for derefter at formodes at komme i festskrud, fejre med stor entusiasme og betale for en overnatning - ja så skulle det godt nok være en tæt på hvis ikke jeg meldte afbud. Og hvis jeg fx kun kom om aftenen og skulle bekoste en overnatning, ja så ville gaven også blive det mindre for der er grænser for hvor meget vores økonomi kan budgettere til en konfirmation.

Så ja det kan din datter og din ex sagtens tillade sig, men de skal bare også vide gæsterne så også kan tillade sig at sige; tak for invitationen, men det bliver for bøvlet og dyrt for os desværre.

OG som en anden skriver drag din datter ind i det, hvad tænker hun gæsterne skal lave i de timer i byen, hvordan skal de være i festskruddet i byen og stadig være parat til en stor fest. Skal der børn med til festen, for så er de sgu nok flade efter flere timer i byen? Hvordan skal der sørges for overnatning til dem der kommer langvejs fra og hvilken endepunkt betaler for ventetiden og overnatningen?

Anmeld Citér

16. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Frederikke80 skriver:

Det er en lørdag og jeg har ikke tænkt at holde noget indtil festen om aftenen. Jeg er ikke sammen med min datters far.

Det er min familie der kommer langvejs fra, men jeg har ikke det bedste forhold til dem. Desuden er jeg meget gravid på det tidspunkt, så hvis jeg skal holde hele aftenen ville jeg nok have brug for en lur �� 

Er også meget imod at holde festen om aftenen, var bare i tvivl om det var en kamp jeg skulle tage, med risiko for at starte en konflikt med hendes far... så ikke helt nemt ��

Men skal de overhovedet med i kirken? Normalt er der kun plads til måske 6-7 personer pr. konfirmand, så hvis de udenbys gæster ikke er selvskrevne til kirken, kan jeg ikke se problemet. Okay, nogle vil måske få brug for en overnatning, men det er vel ikke anderledes, end hvis det havde været til en rund fødselsdag eller et sølvbryllup. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.