Kan man tillade sig det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.635 visninger
21 svar
35 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. februar 2018

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Min datter skal snart konfirmeres og hun vil gerne holde festen om aftenen. Hendes far har samme ønske. Jeg er i tvivl om man kan tillade sig det når kirken er kl 10... hvad tænker I? 

Mange familie medlemmer kommer langvejs fra og jeg tænker det er rigtig træls for dem at skulle i kirke og så gå rundt og vente hele dagen på at skulle til fest om aftenen. 

Ville I synes det er okay? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Frederikke80 skriver:

Min datter skal snart konfirmeres og hun vil gerne holde festen om aftenen. Hendes far har samme ønske. Jeg er i tvivl om man kan tillade sig det når kirken er kl 10... hvad tænker I? 

Mange familie medlemmer kommer langvejs fra og jeg tænker det er rigtig træls for dem at skulle i kirke og så gå rundt og vente hele dagen på at skulle til fest om aftenen. 

Som udgangspunkt kan man jo gøre som man vil

Men det er da uhensigtsmæssigt, at man gerne vil (selvfølgelig?) gerne vil have familien med i kirken, for derefter at holde fest om aftenen, uden noget i midten. Det er jo mange timer at den familie som kommer langsvejs fra skal "rende rundt". 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Lje

Frederikke80 skriver:

Mit svar afhænger lidt af, hvad I/om I tilbyder noget i løbet af dagen og om det er fredag, lørdag eller søndag? Den gængse konfirmations-rutine er jo, at det er efter kirken.

Hvis jeg skulle tulle rundt alene (udenfor?) og gå på café til frokost og så først til fest kl. 18, så ville jeg enten springe kirken over eller springe festen over. Hvis det var en søndag, ville jeg springe festen over. 

Hvis det var en fredag eller lørdag og I tog ansvaret for dagen, havde et lokale/hjemme hos jer, satte spil frem, serverede let frokost og så måske startede kl. 17 om eftermiddagen, så ville det for mig være fint. 

Men der kan jo komme mange afbud på den konto. Det skal man være klar til. 

Vi skal til konfirmation 5 timer væk her snart. Vi kører allersenest kl. 17 en søndag. Og så er det uden vores søn, da det er helt håbløst med så lang en tur på det tidspunkt.

Vh.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Frederikke80

Mom skriver:

Som udgangspunkt kan man jo gøre som man vil

Men det er da uhensigtsmæssigt, at man gerne vil (selvfølgelig?) gerne vil have familien med i kirken, for derefter at holde fest om aftenen, uden noget i midten. Det er jo mange timer at den familie som kommer langsvejs fra skal "rende rundt". 

Ja det er nemlig også det jeg tænker. Vil aller helst holde det til middag, men er bange for jeg må bøje mig for flertallet ��

Anmeld Citér

16. februar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Frederikke80 skriver:

Ja det er nemlig også det jeg tænker. Vil aller helst holde det til middag, men er bange for jeg må bøje mig for flertallet ��

Har du spurgt din mand, og datter hvad de tænker omkring det med familiemedlemmer som kommer lang vejs fra?

Anmeld Citér

16. februar 2018

Frederikke80

Lje skriver:

Mit svar afhænger lidt af, hvad I/om I tilbyder noget i løbet af dagen og om det er fredag, lørdag eller søndag? Den gængse konfirmations-rutine er jo, at det er efter kirken.

Hvis jeg skulle tulle rundt alene (udenfor?) og gå på café til frokost og så først til fest kl. 18, så ville jeg enten springe kirken over eller springe festen over. Hvis det var en søndag, ville jeg springe festen over. 

Hvis det var en fredag eller lørdag og I tog ansvaret for dagen, havde et lokale/hjemme hos jer, satte spil frem, serverede let frokost og så måske startede kl. 17 om eftermiddagen, så ville det for mig være fint. 

Men der kan jo komme mange afbud på den konto. Det skal man være klar til. 

Vi skal til konfirmation 5 timer væk her snart. Vi kører allersenest kl. 17 en søndag. Og så er det uden vores søn, da det er helt håbløst med så lang en tur på det tidspunkt.

Vh.

Det er en lørdag og jeg har ikke tænkt at holde noget indtil festen om aftenen. Jeg er ikke sammen med min datters far.

Det er min familie der kommer langvejs fra, men jeg har ikke det bedste forhold til dem. Desuden er jeg meget gravid på det tidspunkt, så hvis jeg skal holde hele aftenen ville jeg nok have brug for en lur �� 

Er også meget imod at holde festen om aftenen, var bare i tvivl om det var en kamp jeg skulle tage, med risiko for at starte en konflikt med hendes far... så ikke helt nemt ��

Anmeld Citér

16. februar 2018

Frederikke80

Mom skriver:

Har du spurgt din mand, og datter hvad de tænker omkring det med familiemedlemmer som kommer lang vejs fra?

De mener at da vi bor i Aalborg er der masser de kan lave i byen indtil festen om aftenen 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Frederikke80 skriver:

De mener at da vi bor i Aalborg er der masser de kan lave i byen indtil festen om aftenen 

Ei, det syntes jeg stærkt at de skal genoverveje.. Er din datter indforstået med hvis folk melder afbud pga det?

Anmeld Citér

16. februar 2018

Camillos

Hvis det skal holdes om aftenen ville jeg personligt sige til alle gæsterne at det er valgfrit om de vil med i kirken eller vente på festen. På den måde får du ikke dårlig samvittighed over de mange timer gæsterne skal vente.... 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Frederikke80 skriver:

Vores datter skal også konfirmeres - her i foråret. Og af praktiske grunde (er selv inviteret til konfirmation  til middag ,samme dag som datteren skal i kirke) - så har vi valgt at holde festen dagen efter.

Vi har også gæster der kommer langt fra. Og i kirken har vi kun en bænk pr familie og så plads til ca 2-4 gæster yderligere. Vi har derfor valgt kun at inviterer de nærmeste, den helt tætte familie med i kirke. 

Til vores søns konfirmation for 3 år siden, var vi kun os forældre og søskende i kirken og holdte her, også af praktiske grunde, feste 14 dage efter.

Jeg tænker ikke at det er nødvendigt at alle gæsterne skal med i kirke, og er den tætte familie langvejs fra, tænker jeg fint at I kan nøjes med jer selv i kirken og herefter holde festen om aftenen.  Selve højtideligheden er jo mere forbeholdt den tætte familie, hvor konfirmanden jo ligesom bekræfter dåben .

God fest

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.