Ferie starten på konflikt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.839 visninger
12 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. februar 2018

BabyMama2016

Jeg læste engang en artikel for mange år siden, at de fleste separationer skete når de var sommerferie eller i juleferie da man der var tvangsindlagt at være meget samme, som par. 

Når mig og min kæreste skal på ferie sammen opstår altid konflikter, da vi er for meget samme 

vi er uenige, og starter en skænderi, jeg synes ikke det er fair overfor vores barn 

har i det på samme måde? 

det er ret sygt hvor lidt man som par og familie i bund og grund er sammen udover weekenderne 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2018

Anonym

Det oplever jeg slet ikke og synes det er ærgerligt hvor lidt nogle par prioriterer tiden. 

Vi er to voksne og 3 børn hos os. Begge med 37 timers job, hvor min mand pendler en time frem og tilbage. 

En alm. dag hos os:

6.15: Vi spiser morgenmad sammen

15.00: Børnene og jeg spiser eftermiddagsmad 

16.45: Far kommer hjem

17.00: Begynder på madlavning, tit er de store med til at lave mad og samtidig får vi laver lektier med de store(7 og 9)

Ca. 18-18.30: Vi spiser aftensmad

Kl. 19.15: Børnene i nattøj, børste tænder, læser bog og godnat kl. 20.

Efter der har min mand og jeg tid sammen, hygger os, drikker et glas rødvin og taler om dagen og hvad næste dag bringer. Eventuelle aftaler/arrangementer. 

Vi har altid fri i weekenderne og nyder det! Vi er altid afsted 3 uger i sommerferien og der er ikke det der minder om konflikt, vi elsker den frihed og ro der er for os begge når vi har fri og bare kan nyde hinanden, børnene og ferien. Ville ønske at alle havde det sådan. 

Vi camperer og har ofte lagt ører til skænderier, som i bund og grund handler om ingenting. 

Anmeld Citér

15. februar 2018

lineog4

Egentlig ikke, men kan mærke med tiden mine forventinger til ferierne er større end dem min mand har og ikke mindst lever op til.

Især efter smartphonen har gjort sit indtag og der er wifi alle steder man kommer hen 

Så nej ikke flere konflikter fordi vi er sammen, men måske lidt mere øv fra min side fordi jeg har for store forventinger til at vi kan have ferie som i “gamle dage”

Anmeld Citér

15. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Når jeg har læst de der artikler om skilsmisser ved ferierne, har de typisk handlet om at man som forældre og par skruer forventningerne i vejret til at NU skal vi hygge! Slappe af osv osv. Men sådan er det bare ikke altid når man har børn Jovist der kan godt være afslappende stunder, men det er også hårdt at holde ferie med sine unger fordi man stadig skal være på hele tiden. Og måske er man ikke enige om hvad ferien skal bruges til? Oprydning i carporten eller tur i zoo? 

Det er ikke det samme som da man bare var to voksne mennesker så man skal gå ind til det velvidende at ferien også kræver noget af en. 

Men Nu ved jeg ikke specifikt hvad i bliver uvenner over.. 

Jeg har aldrig selv oplevet at blive uvenner eller skændes mere i ferier end på andre tidspunkter, med Hverken ungernes far, eller min nuværende kæreste. 

Anmeld Citér

15. februar 2018

Anonym

Vi har aldrig oplevet at blive uvenner fordi vi har ferie og er mere sammen. Hvis vi ikke kunne finde ud af at holde ferie sammen, så ville jeg bestemt overveje om jeg var i det rette forhold.

Tror i bund og grund der handler om kommunikation og forventningsafstemning. Og at man indser man er voksen og der er andre i ens liv man skal tage hensyn til.

Anmeld Citér

15. februar 2018

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
BabyMama2016 skriver:

Jeg læste engang en artikel for mange år siden, at de fleste separationer skete når de var sommerferie eller i juleferie da man der var tvangsindlagt at være meget samme, som par. 

Når mig og min kæreste skal på ferie sammen opstår altid konflikter, da vi er for meget samme 

vi er uenige, og starter en skænderi, jeg synes ikke det er fair overfor vores barn 

har i det på samme måde? 

det er ret sygt hvor lidt man som par og familie i bund og grund er sammen udover weekenderne 

Jeg har også hørt det der med, at de fleste skilsmisser/seperationer sker efter ferierne, men jeg har nu altid tænkt, at det skyldes, at det er i ferien, man har tid til at tale om sådan en beslutning og træffe de praktiske foranstaltninger. Jeg tror og håber ikke, at så stor en beslutningen bliver taget på tre uger hen over sommeren eller julen, hvor forholdet måske knager lidt. Jeg håber da, at det er noget, man har brugt længere tid på at tænke over.

Men i registrene bliver det jo først synlig, når folk griber deres nemid og gør det officielt. Det siger dog ikke noget om, hvornår beslutningen egentlig blev truffet.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Vivienne

BabyMama2016 skriver:

har i det på samme måde? 

Der er åbenbart noget om det. Man siger fx hvis nyforelskede overlever deres første ferie sammen, så er der gode forudsætninger for at forholdet kan holde. Man bliver som par sat på prøve i den situation.

Jeg havde selv en kæreste på et tidspunkt. Efter et halvt år sammen tog vi på vores første ferie til Venedig. Det var bare en katastrofe. Jeg fandt ud af at vi slet slet ikke passede sammen og slog hurtigt op efter det. 

Og ja, ligeledes med skilsmisser, som sker i ferieperioderne. Så jeg tror også at der er noget om det.

Personligt har jeg heldigvis ikke de problemer med min mand. Vi oplever ingen konflikter når vi holder ferie sammen.Tværtimod så oplever vi småkonflikter hvis vi ikke tilbringer non tid sammen.

Anmeld Citér

16. februar 2018

lineog4

Mor11 skriver:

Når jeg har læst de der artikler om skilsmisser ved ferierne, har de typisk handlet om at man som forældre og par skruer forventningerne i vejret til at NU skal vi hygge! Slappe af osv osv. Men sådan er det bare ikke altid når man har børn Jovist der kan godt være afslappende stunder, men det er også hårdt at holde ferie med sine unger fordi man stadig skal være på hele tiden. Og måske er man ikke enige om hvad ferien skal bruges til? Oprydning i carporten eller tur i zoo? 

Det er ikke det samme som da man bare var to voksne mennesker så man skal gå ind til det velvidende at ferien også kræver noget af en. 

Men Nu ved jeg ikke specifikt hvad i bliver uvenner over.. 

Jeg har aldrig selv oplevet at blive uvenner eller skændes mere i ferier end på andre tidspunkter, med Hverken ungernes far, eller min nuværende kæreste. 

Jeg tror nu også meget det handler om, at i ferierne har man pludselig tid til at se man ikke har noget at tale om  Hverdagen kører, man har kort tid til at være voksne sammen og egentlig er det okay man sidder med hvor sin skærm, en bog eller løber når man det er hverdag - men i ferien er der pludselig tid og man “burde” hae tid til at være voksne....

Eller måske er det fordi en del føler det er hårdt at have ferie med børn - personligt har jeg aldrig oplevet det som hårdt. Jeg elsker det, og har holdt mange ferierne alene med dem og har altid opret det som afslapning hele tiden - men hvem ved måske min mand oplever det som hårdt og derfor har brug for samme fred for sig selv (det er nok det der kan skuffe mig, og vi har tidligere haft massere ferier med børn hvor det ikke var sådan - men han er jo også blevet gaaaaaamel )

Anmeld Citér

16. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
lineog4 skriver:

Jeg tror nu også meget det handler om, at i ferierne har man pludselig tid til at se man ikke har noget at tale om  Hverdagen kører, man har kort tid til at være voksne sammen og egentlig er det okay man sidder med hvor sin skærm, en bog eller løber når man det er hverdag - men i ferien er der pludselig tid og man “burde” hae tid til at være voksne....

Eller måske er det fordi en del føler det er hårdt at have ferie med børn - personligt har jeg aldrig oplevet det som hårdt. Jeg elsker det, og har holdt mange ferierne alene med dem og har altid opret det som afslapning hele tiden - men hvem ved måske min mand oplever det som hårdt og derfor har brug for samme fred for sig selv (det er nok det der kan skuffe mig, og vi har tidligere haft massere ferier med børn hvor det ikke var sådan - men han er jo også blevet gaaaaaamel )

Måske det er svært at svare på når man ikke selv har det problem og ts skriver ikke rigtig specifikt hvad der går skævt.

jeg er generelt alene med mine børn, både hverdag, weekender og ferier. Min mindste er 3, og jeg synes edermaneme jeg er meget på. Ikke fordi hun skal aktiveres, men der er bar heeele tiden en mad der skal smøres, en kop der skal fyldes, en numse der skal tørres, en bamse der skal findes osv osv osv. Det der med at sidde ned, sker i 5min ad gangen  hun er den sødeste i hele verden! Men jeg er stadig total serviceorgan, og det er for mig ikke specielt afslappende. Men det betyder ikke at jeg ikke nyder at være sammen med hende. Jeg elsker! At følge hende og hendes lege og påfund hele dagen og fjolle med hende. Hun har så meget humor ❤️

Den store på 6 kan efterhånden det meste selv, og han nyder også lidt fred og ro, så hvis der kun er ham, er der mere decideret afslapning.  

Anmeld Citér

16. februar 2018

300515

Her er det nok lige omvendt. Vi skændes mere, når vi ikke har så meget tid sammen. Vi tager på alle de ferier, som økonomien og tiden tillader. Vi prøver meget at sørge for tid sammen - det holder vores ægteskab sundt. Hvis ikke vi kunne holde fri sammen, så ville jeg have svært ved at tro på en fremtid sammen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.