Ferie udenfor skolens ferie - for og imod...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2018

nielsen80

Mor og meget mere skriver:

Folkeskolen er det eneste sted, man er placeret ti år uden selv at have valgt det. Og det er en rigid “arbejdsplads”, hvor man ikke selv har indflydelse på feriernes placering. (Eller for den sags skyld kan gå på nedsat tid, flexe med arbejdstiden, have reel indflydelse på indholdet). Så jeg synes ikke, sammenligningen holder - og så er der, i min verden, gudskelov forskel på at være 6, 12, 15 år gammel og på at være voksen. 

Mor og far kan tage fri i uge 5 eller 40. De passer jo så deres job de øvrige uger. Hvis uge 6 eller 9 er den eneste mulighed for, familien kan få deres ferie sammen - for mange familier ER flere tusind kroner faktisk afgørende - så skal jeg ikke som repræsentant for skolen bilde nogen ind, at det får uoprettelige konsekvenser for deres børns arbejdsmoral eller faglige standpunkt. 

Enig i at sammenligningen ikke holder, og synes bestemt også det giver mening såfremt, man har et job, hvor man i et bestemt år ikke kan holde ferie i skoleferierne(det går jo typisk på tur). Men den der med flere tusinde kroner - det er altså muligt at holde ferie uden at tage nogen steder. Det er vi mange, der gør! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2018

Abracadabra

Vi har begrænset antal ferieuger os voksne - og så er tilbuddet i uge 42 og uge 7 heller ikke mere interessant i fritidsordningen. Så jeg ville synes, at det var ærgerligt at tage ungen væk fra en uges undervisning i uge 8 til gengæld for en uges opbevaring i SFO i uge 7. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
nielsen80 skriver:

Enig i at sammenligningen ikke holder, og synes bestemt også det giver mening såfremt, man har et job, hvor man i et bestemt år ikke kan holde ferie i skoleferierne(det går jo typisk på tur). Men den der med flere tusinde kroner - det er altså muligt at holde ferie uden at tage nogen steder. Det er vi mange, der gør! 

Ja, det har vi også oftest gjort - men har en familie et stort ønske om at prøve en skiferie eller tage på charterrejse hvert tredje år, kan jeg godt unde dem det. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

MorTil3+

Min bror og jeg var på skiferie hvert år uden for skoleferien og vi har klaret os meget godt uddannelsesmæssigt, vi har begge gået på gymnasiet, jeg er uddannet sygeplejerske og da det ikke var det rigtige er jeg også uddannet procesoperatør. Min bror er uddannet biokemiker. Vi tager selv på skiferie med vores 3 unger i uge 10 i år, den store er skolebarn, men det er første gang vi gør det, da vores store dreng er meget bagud indlæringsmæssigt er det ikke noget vi vil gøre ret tit, han går på specialskole, men vi er inviteret af mormor og morfar, da morfar bliver 70år.

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

Mor og meget mere skriver:

Ja, det har vi også oftest gjort - men har en familie et stort ønske om at prøve en skiferie eller tage på charterrejse hvert tredje år, kan jeg godt unde dem det. 

Arh på den måde. Så er vi ude i, hvad jeg tænker er 'speciel anledning'. Der er jeg enig med dig! Jeg tænkte mere på dem, der hvert år tager børn ud for at holde ferie. I de tilfælde synes jeg økonomi, er en lidt tynd årsag.

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Vi har begrænset antal ferieuger os voksne - og så er tilbuddet i uge 42 og uge 7 heller ikke mere interessant i fritidsordningen. Så jeg ville synes, at det var ærgerligt at tage ungen væk fra en uges undervisning i uge 8 til gengæld for en uges opbevaring i SFO i uge 7. 

Jeg tror du glemmer lidt at i den virkelige verden har man jo noget der hedder kollegaer. Og de vil også super gerrne have fri i uge 7 allesammen. Men det kan alle sjovt nok ikke få. 

Så nogengange er det måske ikke kun et spørgsmål om hvad man lige har lyst til eller råd til - men ligeså meget hvad der er muligt. Hvor valget simpelthen hedder " ferie i uge 6 med mor, og sfo i uge 7, eller skole i uge 6 og sfo i uge 7 = ingen ferie overhovedet"  fordi hverken mor eller far kan få fri i uge 7. 

Men for fanden man. Børn er så meget på idag! Er det så ikke ok at give dem fri når vi kan! Fremfor at de får den uges mindre ferie. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

300515

Ja, det kunne jeg godt finde på. På mit arbejde er det virkelig ikke let at få fri indenfor de almene ferieuger. Vi har åbent 24/7 365 dage om året. Vi er max 4 der kan være på ferie af gangen og vi er 13 i den afdeling jeg er i. Så simpel matematik fortæller at det hverken er hvert år eller hvert andet, hvor man kan holde fri i skolernes ferie. Og hvis vi kan, så er det enkelte dage. Jeg ville ikke skænke det en tanke at tage mine børn fri fra skole, hvis det var der vi kunne holde ferie sammen som familie. Vi kan dog ofte også holde dem fri i løbet af fx sommeren og julen ved at skiftes derhjemme. Fx er jeg selvfølgelig hjemme når jeg i forvejen har fri og ellers forsøger jeg at have aftenvagter - så bytter vi i indkørslen når min mand kommer hjem. Eller min mand tager et par enkelte feriedage for at holde fri, hvis jeg skal i morgenvagt. Men det betyder jo ikke, at vi ikke også har behov for ferie sammen som familie. Også selvom vores børn måske allerede har holdt fri i 2-4 uger ved at benytte systemet ovenfor.

Anmeld Citér

12. februar 2018

Lunae

nielsen80 skriver:

læste netop en artikel, der sagde, at over halvdelen af forældre i folkeskolen, tager deres børn ud af skolen for at holde ferie - vist specielt skiferie.

Har ikke selv skolebørn endnu, og ville gerne høre jeres input til den tendens. Er det noget I selv gør? Hvad overvejelser er der bag? Er der nogen som oplever negative konsekvenser ved det - lider fællesskabet, undervisningen eller andet?

Jeg synes at man så vidt muligt skal planlægge ferierne i skolernes ferie, men samtidig ser jeg intet problem i at tage sit barn ud en uge eller to, hvis barnet ellers er i trivsel, både fagligt og socialt. Jeg tager jævnligt min datter fri enkelte dage i forbindelse med forlængede weekender eller andet. Vi skal fx til Skotland i morgen og kommer først hjem mandag, så min datter kommer altså i skole fra tirsdag. 

Jeg tror på at det har en kæmpe værdi at rejse, både for det sociale, familien og ikke mindst den almene dannelse. Der er masser af læring i ikke at sidde på skolebænken.

(jeg er selv lærer)

Anmeld Citér

12. februar 2018

Carina:-)

Det gør vi jævnligt- 

Vi er selvstændige ,og vores ansatte vil også gerne have ferie -

Plus at især i sommerferien ,der er det vores højsæson med hovedrengøring på skoler og inst. Så der ville det være noget skidt hvis vores ansatte stod alt for alene -plus vores kunder sætter pris på vi kan komme hurtigt hvis der opstår prob. 

Og det er lidt svært hvis man er på Mallorca.

Vores skole som er en friskole - lader det være helt op til forældrene hvornår de holder ferie - sfoen har lukket i alt skoleferie ,men alligevel tager de fleste deres børn ud ekstra i løbet af året. 

Og det har jeg endnu ikke oplevet som et prob. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

bøllen

Vi har altid taget på skiferie UDEN for skoleferien . Nu går de store ikke længere i folkeskole så det er slut. Der er rigtig meget snak omkring dette , ja det er sikkert trælst for lærerne , men forstår ikke helt “ balladen “ for børn kan også blive syge. Så man kan da aldrig være sikkert på fuldtalligt elever ?!? Så hvis Peter er syg i uge 5 , Mette i uge 6 osv så kan de heller ikke få gennemgået det matriale de mangler . Eller hvis en elev ganske simpelt ikke forstå pågælende ting men skal have det forklaret 5 gange ... hmm 

nu er det jo desværre ikke altid muligt at få ferie i ungernes skoleferie , så skal de børn så snydes ?

det er dælme ikke nemt at stille lærer / pædagoger tilfredse angående ferie . Holder de for meget fri er der ballade , men også hvis ungerne ikke holder fri. ??

får helt sikkert hug for dette men fred være med det.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.