Ferie udenfor skolens ferie - for og imod...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2018

klmf

Som sygeplejerske med ferie i uge 26, 32 og 33 så kommer mit barn til at holde ferie udenfor skolernes ferie. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2018

Lulu86

Profilbillede for Lulu86

Nu er det jo nogle år siden jeg gik i folkeskolen, men udover at de fleste af vores skiferie lå uden for uge 7 (kombi af priser og vejr, som er bedre i uge 9), så tog mine forældre mig og søster ud i 5 uger (6. og 8. klasse) mellem nytår og vinterferie. Så vi reelt ikke var i skole fra før juleferie til efter vinterferie. Vi var i New Zealand og rundt i autocamper på begge øer.

Jeg var aldrig bagud i skolen, selvom jeg ikke lavede lektier på ferierne. Jeg slugte flere bøger hver uge i fritiden, og matematik havde jeg aldrig lektier i fordi jeg nåede at lave alt og mere til i timerne. Og engelsk flød også bare.

Så vi har aldrig hørt for det fordi jeg ikke skulle hjælpes med op i gear bagefter

(Aner ikke hvad lærerne har tænkt i deres stille sind, men tror nu ikke de har bandet mine forældre alt for langt væk.. haha)

Anmeld Citér

12. februar 2018

Loa

Når det er en enkelt uge hist og her og barnet ikke går i 9 klasse og skal til eksamen, så ser jeg altså ikke det store problem.

Barnet kunne lige så godt blive syg rigtig meget og alligevel misse undervisningen, og der er det barn vel forhåbentligt ikke fuldstændig tabt... 

Vores datter går i 1 og vi har holdt ferie uden for den normale skolefri både i 0 klasse og i 1 klasse. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

Helt enig, og det første år med 6. Ferie uge havde jeg sådan brug for at prøve det så tog hele familien til London ugen før påske 

Og jeg tænker også ungerne har god brug for et pusterum fra den pressede hverdag og er det uden for de “almindelige” ferie så er det jo bare sådan.

Men fordi så mange nu tager ferier især her omkring januar og februar, så vælger jeg lige som dig ikke at tage særlige hensyn, laver ingen planer, kan så dog ikke helt som dig sige så må de bare lave noget andet - det er nok forskellen på indskolingen og udskolen - og derfor kan det til tider være et irritationsmoment når lille Lise sidder og beder om hjælp for 117. Gang fordi hun netop ikke var der i sidste uge og man skal repetere det hele og man også ed det skal jeg igen i næste uge for så er det lille Per som kommer hjem.

Men ingen løftet pegefinger blot en understregning af, at det er forældrenes valg og der bliver ikke gjort noget særligt og lavet nye særligt for min tid går netop til flertallet og jeg kan ikke have 4 uger i alle fag hvor vi ikke kan starte på noget nyt, kan lave gruppearbejde eller hvad ved jeg.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, det er noget helt andet i indskolingen. Jeg kan jo hurtigt flikke en individuel opgave sammen og bede eleven undersøge noget i relation til emnet - eller bede ham øve tegnsætning på dansk gyldendal. 

Jeg har været oppe i det røde felt én gang, da en pige i 9. klasse først meldte sig til en skolerejse (ikke lejrskole)  til New York i påskeferien - så meldte fra, da det gik op for hende, vi ikke bare skulle shoppe derovre - derefter som trøst af forældrene fik en rejse til New York med sin mor ugen før påske - hvor jeg klart gjorde opmærksom på, at det var dér, jeg instruerede klassen i mundtlig afgangsprøve i engelsk, krav til synopsen etc. etc. - og endelig, med forældrenes opbakning, klagede, da hun “kun” fik 10 til afgangsprøven, fordi hun ikke følte sig klædt godt nok på af mig! Jeg er jo ikke tilhænger af begrebet curlingbarn, men lige i dette tilfælde fandt jeg det meget rammende   Og nå ja, så skulle jeg have hende op i mundtlig dansk ugen efter, hvor hendes far troppede op som bisidder for at sikre, jeg ikke “slagtede” hende! 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor og meget mere

Lulu86 skriver:

Nu er det jo nogle år siden jeg gik i folkeskolen, men udover at de fleste af vores skiferie lå uden for uge 7 (kombi af priser og vejr, som er bedre i uge 9), så tog mine forældre mig og søster ud i 5 uger (6. og 8. klasse) mellem nytår og vinterferie. Så vi reelt ikke var i skole fra før juleferie til efter vinterferie. Vi var i New Zealand og rundt i autocamper på begge øer.

Jeg var aldrig bagud i skolen, selvom jeg ikke lavede lektier på ferierne. Jeg slugte flere bøger hver uge i fritiden, og matematik havde jeg aldrig lektier i fordi jeg nåede at lave alt og mere til i timerne. Og engelsk flød også bare.

Så vi har aldrig hørt for det fordi jeg ikke skulle hjælpes med op i gear bagefter

(Aner ikke hvad lærerne har tænkt i deres stille sind, men tror nu ikke de har bandet mine forældre alt for langt væk.. haha)

Den slags once in a lifetime-rejser bakker jeg til enhver tid op som lærer. Livet ER andet end skole. Jeg vil dog ikke mene, det skal være forbeholdt de fagligt stærkeste elever. De svageste kan i den grad også lukrere af et break fra nederlag i skolen. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen

Men hvad med signalværdien overfor børnene??

”Du skal passe din skole, lille Yrsa..... altså undtagen når far og mor skal spare to tusind på en rejse, var for sent ude med ferieønsker på jobbet eller bare gerne ville på en forlænget weekendtur”

Jeg undres virkelig oprigtigt over, at man som forældre ikke kan se vigtigheden af, at man lærer sine børn, at skolen er deres ‘arbejde`, og det passer man selvfølgelig - det gør I vel også selv?

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

Lulu86 skriver:

Jeg tænker den slags rejser, er i en helt anden kategori! Det ser jeg mere som en livsstil man vælger til velvidende, at det har nogen konsekvenser på andre fronter. 

Det lyder forøvrigt SÅ fedt

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Aggemusen skriver:

”Du skal passe din skole, lille Yrsa..... altså undtagen når far og mor skal spare to tusind på en rejse, var for sent ude med ferieønsker på jobbet eller bare gerne ville på en forlænget weekendtur”

Jeg undres virkelig oprigtigt over, at man som forældre ikke kan se vigtigheden af, at man lærer sine børn, at skolen er deres ‘arbejde`, og det passer man selvfølgelig - det gør I vel også selv?

Men et voksenarbejde passer bare ikke altid specielt godt med skoleferierne.

virksomheder, butikker, sygehus, bosteder. De holder ikke lukket bare fordi skolen gør og der er dælme mange der har skolebørn, så man kan ikke bare give dem alle fri. 

Så jeg tænker ikke altid det handler om det økonomiske men ligeså meget det praktiske i at man gerne vil holde ferie med sine børn når man kan! Har du set debatten der kører hvert år om forældre der holder ferie uden at tage børnene ud af inst? 

Det er sgu ikke nemt at være forældre.

Anmeld Citér

12. februar 2018

2017morigen

Jeg har et skolebarn og er på barsel med nr 2. Skolebarnet har endnu ikke haft ferie uden for skolen ferie periode men ville gøre det uden at tænke over mere over det da hun har meget få syge dage og generelt er foran på det faglige. 

Jeg ville aldrig bede om leksieliste men orientere mig på intra. Om vi så ville lave dem på ferie er et andet spg. Formodentligt ikke. Ville få hentet det i arbejdesbøgerne men læse lektier ville nok aldrig få lavet. Dem glemmer vi ofte i forvejen 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor og meget mere

Aggemusen skriver:

Folkeskolen er det eneste sted, man er placeret ti år uden selv at have valgt det. Og det er en rigid “arbejdsplads”, hvor man ikke selv har indflydelse på feriernes placering. (Eller for den sags skyld kan gå på nedsat tid, flexe med arbejdstiden, have reel indflydelse på indholdet). Så jeg synes ikke, sammenligningen holder - og så er der, i min verden, gudskelov forskel på at være 6, 12, 15 år gammel og på at være voksen. 

Mor og far kan tage fri i uge 5 eller 40. De passer jo så deres job de øvrige uger. Hvis uge 6 eller 9 er den eneste mulighed for, familien kan få deres ferie sammen - for mange familier ER flere tusind kroner faktisk afgørende - så skal jeg ikke som repræsentant for skolen bilde nogen ind, at det får uoprettelige konsekvenser for deres børns arbejdsmoral eller faglige standpunkt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.