Som mange andre foreslår - lav en forventningsafstemning. Det kan jo være, at din mand slet ikke har registreret, at du finder arbejdsfordelingen uretfærdig. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, i hvilket omfang I har snakket om det, men ting, som starter som små uenigheder kan nemt spinne helt ud af kontrol og ende med at fylde alt for meget, hvis man i stedet for at konfrontere hinanden går i passiv-aggressiv-mode.
Når det så er sagt, synes jeg godt nok, det er groft, at mor ofte forventes at tage mere ansvar hjemme end far, selvom de er mere eller mindre lige på arbejdsmarkedet. Så er vi sgu heller ikke nået længere med ligestillingen (og her hjælper begreber som "karrierekvinde" og "familiefar" heller ikke ligefrem på det - far kan være lige så god til det huslige som mor, og mor kan være lige så god til det arbejdsmæssige som far. Bum.).
Måske synes din mand ikke, at din graviditetskvalme "tæller" som sygdom. Mit indtryk er, at der er rigtig mange, der bare ikke forstår, hvordan det kan være at have det sådan. For graviditet er jo ikke en sygdom - det bliver vi tit fortalt - og nej, det er det ikke, men for fanden, hvor har jeg aldrig følt mig så syg, som jeg har gjort i 1. trimester. Men man kan simpelthen ikke sætte sig ind i det, hvis man ikke selv har stået i situationen, sikkert fordi der jo også er mange gravide, som sagtens kan passe deres normale hverdag, fordi de bare ikke er særlig hårdt ramt.
Hvis man er skidt, er man skidt, uanset om det skyldes graviditetskvalme eller mandeinfluenza. Det kan man kun selv mærke, og der er ingen andre, der skal fortælle, hvordan man har det eller især bør have det. Din mand må lige tage sin tørn, når nu du ligger og er dårlig, og i det hele taget er der ingen grund til, at tingene ikke skal være fordelt lige, når man er forældre og samarbejdspartnere i en husholdning. Så det synes jeg, I skal få snakket om! Hvis I bliver enige om nogle klare linjer, vil det hele sikkert også glide lidt nemmere og ikke fylde så meget, fordi I ikke er helt sikre på, hvem der klarer hvad.
Anmeld
Citér