Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2018

Anonym

Jeg ved ikke om enlige får i hoved eller røv.. jeg har ikke talt på hvad enlige får.

Men jeg har et eksempel på en veninde som får 3000 kr. i boligstøtte, gratis institutionsplads og noget forhøjet børnetilskud af en art. For hende kan det ikke betale sig at betale fuldtid. Hun kan gå ned på 32 timer om ugen på sit arbejde fordi hun bare får den manglende løn udbetalt i mere tilskud.. så, det er ikke i hoved og røv, men det er demotiverende for os andre som arbejder 37 timer om ugen, har en samlever eller ægtefælle og tjener alle pengene selv.

Forstå mig ret, jeg misunder ikke de enlige.. på nogen måde. Men noget er der galt når tingene hænger sådan sammen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg ved ikke om enlige får i hoved eller røv.. jeg har ikke talt på hvad enlige får.

Men jeg har et eksempel på en veninde som får 3000 kr. i boligstøtte, gratis institutionsplads og noget forhøjet børnetilskud af en art. For hende kan det ikke betale sig at betale fuldtid. Hun kan gå ned på 32 timer om ugen på sit arbejde fordi hun bare får den manglende løn udbetalt i mere tilskud.. så, det er ikke i hoved og røv, men det er demotiverende for os andre som arbejder 37 timer om ugen, har en samlever eller ægtefælle og tjener alle pengene selv.

Forstå mig ret, jeg misunder ikke de enlige.. på nogen måde. Men noget er der galt når tingene hænger sådan sammen.

Igen det eneste hun får som er afhængig af hun er enlig er ekstra børnetilskud - det ville hun få om hun arbejdede 70 timer om ugen og tjente en million om året. Præcis på samme måde som du og jeg får børnepenge uafhængigt af hvad vi tjener. 

Derudover kan hun få boligtilskud og tilskud til pasning - det samme kan du og din mand hvis jeres husstandsindkomst er lav nok. Hun får ikke mere fordi hun er enlig, men fordi hendes husstandsindkomst er lavere end jeres. 

Jeg ville miste lidt mere end 3000 om måneden før skat hvis jeg gik ned på 32 timer, dvs. En nedgang på 10% jeg kender ikke satserne for tilskud så kan da godt være jeg kunne tjene de penge ind ved boligsikringen blev forhøjet og jeg fik mere tilskud til dagsinstitutioner - men er det snyd? Er det snyd at enlig mor for at få hverdagen til at hænge sammen kan gå ned på 32 timer. Jeg har selv været enlig i 3 mnd (altså kun i praksis var ikke enlig som i enlig med tilskud osv, men bare fordi min mand var bortrejst i 3 mnd). Jeg arbejde på det tidspunkt 32 timer om ugen, men de var fordelt på 4 arbejdsdage - dvs. Mine arbejdsdage var som var jeg på fuld tid. Jeg kunne ikke få hverdagen til at hænge sammen uden hjælp fra min mor - hun måtte hente to gange om ugen for at jeg kunne varetage mit arbejde. Når min mand er hjemme har vi ikke behov at andre henter.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Anonym

lineog4 skriver:

Igen det eneste hun får som er afhængig af hun er enlig er ekstra børnetilskud - det ville hun få om hun arbejdede 70 timer om ugen og tjente en million om året. Præcis på samme måde som du og jeg får børnepenge uafhængigt af hvad vi tjener. 

Derudover kan hun få boligtilskud og tilskud til pasning - det samme kan du og din mand hvis jeres husstandsindkomst er lav nok. Hun får ikke mere fordi hun er enlig, men fordi hendes husstandsindkomst er lavere end jeres. 

Jeg ville miste lidt mere end 3000 om måneden før skat hvis jeg gik ned på 32 timer, dvs. En nedgang på 10% jeg kender ikke satserne for tilskud så kan da godt være jeg kunne tjene de penge ind ved boligsikringen blev forhøjet og jeg fik mere tilskud til dagsinstitutioner - men er det snyd? Er det snyd at enlig mor for at få hverdagen til at hænge sammen kan gå ned på 32 timer. Jeg har selv været enlig i 3 mnd (altså kun i praksis var ikke enlig som i enlig med tilskud osv, men bare fordi min mand var bortrejst i 3 mnd). Jeg arbejde på det tidspunkt 32 timer om ugen, men de var fordelt på 4 arbejdsdage - dvs. Mine arbejdsdage var som var jeg på fuld tid. Jeg kunne ikke få hverdagen til at hænge sammen uden hjælp fra min mor - hun måtte hente to gange om ugen for at jeg kunne varetage mit arbejde. Når min mand er hjemme har vi ikke behov at andre henter.

Jeg kan sagtens se at de ikke får et tilskud for at være enlige, men for at have en lav husstandsindkomst. Men da min mand og jeg kun havde vores ene barn og var på den lave dagpengesats efter uddannelse kunne vi ikke engang få boligstøtte. 

Jeg synes faktisk ikke at det er fair at man kan gå ned på 32 timer og bare få suppleret op med tilskud fra det offentlige. Ja, det er hårdt at få enderne til at hænge sammen som enlig. Men det er det også for folk med to forældre og x antal børn. Det er ikke det offentliges problem.

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg kan sagtens se at de ikke får et tilskud for at være enlige, men for at have en lav husstandsindkomst. Men da min mand og jeg kun havde vores ene barn og var på den lave dagpengesats efter uddannelse kunne vi ikke engang få boligstøtte. 

Jeg synes faktisk ikke at det er fair at man kan gå ned på 32 timer og bare få suppleret op med tilskud fra det offentlige. Ja, det er hårdt at få enderne til at hænge sammen som enlig. Men det er det også for folk med to forældre og x antal børn. Det er ikke det offentliges problem.

Vi sad to voksne og 2 børn og havde kun min mands indkomst og kunne intet få - men grænserne er rykket, nu ville vi næsten kunne få halvdelen af en institutionsplads betalt hvis vi sad med samme indkomst. Det er fordi levevilkårene for alle er rykket og grænsen for den relative fattigdom dermed også er rykket. 

Jeg har tit tænkt som dig, skulle man så fx også få 10% mindre tilskud når man vælger at gå 10% ned i arbejdstid - men hvad hvis det ikke er et valg, men det som man har fået tilbudt af arbejde? Sikke et bureaukrati som vil koste mere end det tilskud nogle får selvom de selv har valgt at gå ned i tid. I min optik skal man ikke lovgive med udgangspunktet: alle vil snyde, men derimod lovgive så man støtter de som vil samfundet og vil yde. Og selvsagt skal en enlig mor med 32 timer og dermed en mindre indkomst have mere i tilskud end en enlig mor med 37 timer og dermed højere indkomst.

Så lige på friplads - der er et spænd på 4000 kroner for at gå en procent op eller ned i tilskud. 1% af 3000 kroner (vuggestueplads) er 300 kroner, så med mindre boligsikring forhøjes utrolig meget af en lønnedgang på fx 3000 som min ville være, så tror jeg altså ikke jeg kunne dække min lønnedgang med tilskud også selvom jeg var enlig.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Soonmom

lineog4 skriver:

Lige for at slå det fast engle får ikke i hoved og røv fordi de er enlige (og nej jeg er ikke enlig).

Enlig får et ekstra børnetilskud på ca 1400 pr barn pr kvartal og derudover cirka 1400 pr kvartal en gang uafhængigt af antallet af børn. Dvs. En enlig med to børn får  cirka 1400 mere i tilskud om måneden. 

Børnepengene fra faren er ikke noget de får - det betaler faren.

Ja er man så på enten kontanthjælp eller SU får man mere. Logikken ved SU er, at man som enlig forsørger formodentlig ikke har samme muligheder for at kunne arbejde ved siden af sin SU. Men er du enlig forsørger med et arbejde så får du ikke mere end de ekstra tilskud jeg lige skrev om.

Alle andre tilskud er indkomstafhængig - og en enlig med en høj løn a la 800.000 om året kan altså hverken få boligsikring eller friplads, på samme kan et par med 800.000 heller ikke. En enlig med en årsindkomst på 300.000 kan derimod få nogle tilskud, det samme kan en husstand med to voksne med en husstandsindkomst på 300.000 - ingen snyd, ingen favorisering - bare en udregning baseret på årlig husstandsindkomst (fair i min optik).

Enlige får da i hoved og røv og jeg har endnu ikke mødt en enlig der ikke modtager boligstøtte og de får meget af den, især jo flere børn de har.

De får børnepenge fra faren (muligt det ikke er fra staten men det er da stadig penge i husholdning)

Ekstra børnetilskud, som du selv skriver

Mere i su/kontant hjælp.

I min situation ville jeg tjene penge på at sparke kæresten ud, og nej det er self ikke alle der ville det, men just saying, har intet til overs for dem der bruger argumentet "jeg er enlig mor, så jeg har ikke så mange penge"

Der er noget galt i dk mht det system 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Soonmom skriver:

Enlige får da i hoved og røv og jeg har endnu ikke mødt en enlig der ikke modtager boligstøtte og de får meget af den, især jo flere børn de har.

De får børnepenge fra faren (muligt det ikke er fra staten men det er da stadig penge i husholdning)

Mere i su/kontant hjælp.

I min situation ville jeg tjene penge på at sparke kæresten ud, og nej det er self ikke alle der ville det, men just saying, har intet til overs for dem der bruger argumentet "jeg er enlig mor, så jeg har ikke så mange penge"

Nej de får ikke boligstøtte fordi de er enlige, de får boligstøtte fordi deres husstandsindkomst er så og så stor - og ja så regnes antallet af børn også med samt kvadratmeter, du kan fx ikke som en voksen få boligstøtte til en lejlighed på 200 kvm, men kun til x antal kvadratmeter. Havde du og din kæreste samlet samme husstandsindkomst som en enlig mor, samme antal børn og samme antal kvadratmeter (I må så endda have mere for I er en voksen mere i husstanden), så fik I samme boligstøtte - det er hustandsinkomst bestemt og ikke bestemt af din civilestatus. 

Du kan ikke medregne pengene fra faren det er ikke statsbetalt, og jeg tænker i hvert fald her hjemme giver far mere end de 1200 om måneden til børnene, så skulle jeg regne min indkomst ud på den måde som du gør, så ville det han bruger på børnene jo også indgå.

Alle enlige er ikke enten på kontanthjælp eller SU - vil tro størstedelen faktisk er i arbejde. Og nej man får ikke mere i løn fordi man er enlig sådan hænger det ikke sammen. 

Men ja den indre svinehund er blevet fodret i mange år i såvel medier som i politik - jeg mærker den selv en gang imellem, og skal virkelig kæmpe imod - jeg føler mig ikke rig, jeg arbejder nogle perioder så meget så jeg dårligt ser mine børn, jeg betaler selv for en ekstra uddannelse, jeg er fredag træt som et ondt år - men heldigvis er min logik stadig fungerende, og den fortæller mig: kære Line, der er en grund til du ikke får de tilskud, det er fordi du og din mand tjener mere end dem der får det, ergo I har flere penge i hænderne end dem.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Mere i su/kontant hjælp.

Når du vælger at lade børnepengene fra faren indgå i opremsningen, er det så fordi, du mener, at de 1200 kroner på nogen måde kan gøre det op for det, faren almindeligvis bidrager med økonomisk, når der er tale om samlevende eller gifte forældre? Hvis min mand kun havde kunnet bidrage med 1200 pr. barn, i vores tilfælde 3600 om måneden, til det samlede budget - husleje, institutioner, mad, tøj, el, varme, vand, transport osv. osv. - ville vi i dén grad have været på røven økonomisk, da børnene var yngre. 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Soonmom

lineog4 skriver:

Nej de får ikke boligstøtte fordi de er enlige, de får boligstøtte fordi deres husstandsindkomst er så og så stor - og ja så regnes antallet af børn også med samt kvadratmeter, du kan fx ikke som en voksen få boligstøtte til en lejlighed på 200 kvm, men kun til x antal kvadratmeter. Havde du og din kæreste samlet samme husstandsindkomst som en enlig mor, samme antal børn og samme antal kvadratmeter (I må så endda have mere for I er en voksen mere i husstanden), så fik I samme boligstøtte - det er hustandsinkomst bestemt og ikke bestemt af din civilestatus. 

Du kan ikke medregne pengene fra faren det er ikke statsbetalt, og jeg tænker i hvert fald her hjemme giver far mere end de 1200 om måneden til børnene, så skulle jeg regne min indkomst ud på den måde som du gør, så ville det han bruger på børnene jo også indgå.

Alle enlige er ikke enten på kontanthjælp eller SU - vil tro størstedelen faktisk er i arbejde. Og nej man får ikke mere i løn fordi man er enlig sådan hænger det ikke sammen. 

Men ja den indre svinehund er blevet fodret i mange år i såvel medier som i politik - jeg mærker den selv en gang imellem, og skal virkelig kæmpe imod - jeg føler mig ikke rig, jeg arbejder nogle perioder så meget så jeg dårligt ser mine børn, jeg betaler selv for en ekstra uddannelse, jeg er fredag træt som et ondt år - men heldigvis er min logik stadig fungerende, og den fortæller mig: kære Line, der er en grund til du ikke får de tilskud, det er fordi du og din mand tjener mere end dem der får det, ergo I har flere penge i hænderne end dem.

Hvor er du godt nok irreterende.
Jeg skriver intet om at de får boligstøtte fordi de er enlige, blot at de fleste enlige jeg kender får og det er jo nok pga de kun har en indtænkt. Så NEJ det er IKKE fordi de er enlig, men det spiller nu en hvis rolle, når boligstøtte bliver beregnet ud fra husstands-indkomst og derved er det rimlig relevant at der kun er EN der tjener penge fremfor TO.

Du kan da sagtens regne børnepenge fra far med som indkomst, især hvis man får 1200! (jeg har ikke tjekket hvor meget det er ) - Vi har sat 500 kr af om måneden til begge børn

Og når du er enlig og derved har lavere indkomst, vil du også få friplads osv. til barnet, så jo det kan da i høj grad betale sig at være enlig

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Jeg skriver intet om at de får boligstøtte fordi de er enlige, blot at de fleste enlige jeg kender får og det er jo nok pga de kun har en indtænkt. Så NEJ det er IKKE fordi de er enlig, men det spiller nu en hvis rolle, når boligstøtte bliver beregnet ud fra husstands-indkomst og derved er det rimlig relevant at der kun er EN der tjener penge fremfor TO.

Du kan da sagtens regne børnepenge fra far med som indkomst, især hvis man får 1200! (jeg har ikke tjekket hvor meget det er ) - Vi har sat 500 kr af om måneden til begge børn

Og når du er enlig og derved har lavere indkomst, vil du også få friplads osv. til barnet, så jo det kan da i høj grad betale sig at være enlig

Du må meget gerne synes jeg er irriterende - men du siger enlige får i hoved og røv, og jeg må så pointere at nej en familie med den og den indkomst får så hvad du kalder i hoved og røv.

Selvsagt er der større sandsynlighed for en enlig tjener mindre end et par, og dermed også er berettiget til mere støtte - det er vel fair, skulle det være sådan at en enlig kun skulle få den halve støtte fordi de er enlige? Eller skal de have en anden udregningsmodel fordi de er enlige?

Jeg kan slet ikke se din logik i, at en enlig skal medregne børnepenge betalt af far og jeg som lever i et ægteskab ikke skal medregne hvad manden bidrager til den fælles husholdning - jeg bruger ikke kun 500 kroner om måneden til at mine børn går i institution, får mad, bruger vand elektricitet, går til fodbold, er med til klassearrangementer, fredagsslik og hvad ved jeg - er ret sikker på både min mand og jeg ligger mere end 1200 kroner hver om måneden pr barn i gennemsnit når alt medregnes (bare en flyverdragt).

Og vi bliver aldrig aldrig enige - en af mine gode kollegaer er enlig mor til 3 børn præcis som jeg eneste forskel er jeg ikke er enlig - hun får måske endda lidt mere i løn end mig da hun har højere anciennitet og hendes familie har ikke lige så mange penge at gøre godt med hver måned som vi har her hjemme, også selvom hun får børnetilskud, boligsikring osv. Det eneste sted hvor det har kunne "betale" sig er, at hun har haft råd til at sende på efterskole og det har vi ikke.

Dine argumenter minder mig så meget om da jeg sad ung og grøn på gymnasiet og argumenterede med en der påstod at familien der boede i 5 millioner villaen ikke havde flere penge end dem der boede i campingvogn året rundt. For fordi de havde flere faste udgifter, så ville de have samme rådighedsbeløb hver måned - han forstod på ingen måde at den familie jo så også lige havde et hus til 5 millioner og kunne vælge at sidde med mindre faste udgifter og på den måde have et større rådighedsbeløb. På samme måde kan du åbenbart ikke forstå at den enlige får mere tilskud end parret alene af den grund at den enlige har mindre midler til at betale sine faste udgifter end parret, dvs. det kan ikke betale sig at være enlig - og ja så kan vi så tale om SU og kontanthjælpsmodtagere, men det er ikke flertallet der er det.

Anmeld Citér

3. februar 2018

1518

Soonmom skriver:

500 om måneden - er det så inkl. bleer, mad og daginstitution? Vi har 800,- om måneden øremærket til børnene, men det er udelukkende til tøj, legetøj, udstyr osv. Derudover kommer mad, bleer, dagpleje, barnepige. Og så kan vi tydeligt se på vores forbrug af el, vand og gas, at vi ikke længere bare er 2 i husstanden. Så du kan altså ikke stille det så firkantet op, som du gerne vil.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.