Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2018

Anonym

Nu er jeg selv enlig med to børn. 

Jeg er pt på SU. 

Jeg sparer med hård hånd i hverdagen - vi bruger f.eks. max 2000 på husholdning om måneden (vi spiser sjældent kød, hvilket er en stor post i madbudgettet), men vi spiser sundt og varieret. Jeg bager selv al vores brød og laver al vores mad fra bunden. 

På den måde kan jeg spare op og vi kan rejse 3-4 gange om året. Ja, udefra set ser det nok ud som om, jeg får i hoved og mås, men jeg kører i en 15 år gammel bil og absolut alle poster i budgettet er skåret ind til benet, og på den måde kan vi stadig rejse og leve.

Vi er sjældent i biografen og jeg bruger ingen penge på mig selv - aldrig kaffe i byen eller barnepige mm, da det ville gøre, vi ikke kunne komme afsted på den næste rejse.

Jeg har det fint med at leve sådan, men ja andre ser ikke mit budget og ser kun, at vi igen igen er på ferie (som i øvrigt altid er på skrabet budget - der findes masser af gratis aktiviteter og forlystelser rundt om i verden at opleve - ingen grund til at betale dyre entrepriser). 

Som med alt andet i livet må man prioritere og se, hvad man helst vil. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2018

Dorthe1986

Nej ENLIGE MØDRE får ikke i hoved og røv. Dem der får mest er dem der er lavestlønnede - det er ikke pr definition dem der er enlige. Det eneste enlige har adgang til fordi de pr definition er enlige, er de ekstra tilskud til enlige. Boligstøtten og økonomisk friplads er indkomstbestemt og derfor også noget der kan søges af par.

Hvis jeg blev enlig i dag, ville jeg med min indtægt ikke få boligstøtte. Jeg ville få ekstra tilskud i børnepenge hvert kvartal, et beløb der hedder: 4266 kr/pr kvartal, dvs. 1422 kr/pr måned

Så ville jeg af faderen få 1366 kr/pr måned

Jeg ville skulle betale 52 % af min søns SFO plads dvs 748 kr ville jeg få i støtte her.

Det vil altså sige at jeg samlet set ville få godt og vel 3500 kr om måneden ved at blive enlig. Her har jeg endda regnet bidraget fra far med, hvilket jo ikke rigtig giver mening.

Men altså 3500. Langt mindre end det min partner bidrog med bare alene til husholdningen - men nu vil jeg også skulle stå alene med alle boligudgifter/biludgifter osv.

Hvis jeg så kom på dagpenge (altså blev lavtlønnet) hvilket ville være en halvering i min årlige lønindtægt, så ville jeg selvfølgelig få fuld friplads til sønnen det vil sige i alt vil jeg få 1562 kr/pr måned dækket.

Derudover ville jeg så kunne få ca 2100 i boligstøtte.

Det vil sige ved en halvering af min indtægt ville jeg så i stedet for de 3500 jeg ville kunne modtage nu, så få 6400 kr/pr måned.

Her er der igen tænkt de 1300 kr fra far ind. Hvilket igen ikke giver mening.

Det vil sige halverer jeg min indtægt får jeg 2900 mere i tilskud.

Er det prangende?

Hvis jeg så samtidig ser på at de dagpenge jeg ville få udbetalt knap ville dække det beløb der går til budgetkontoen, så ville jeg jo aldrig komme til at leve i sus og dus.

Altså det ville jo aldrig dække en evt partners indtægt og bidrag til familien.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.