Skole / Forældreintra/ andre apps. Og portaler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2018

lineog4

Må indrømme jeg også en gang imellem er ved at kløjs i alle de systemer, men synes så også der r en opblødning på vej og ikke mindst en samkøring af systemer så jeg nu fx kun skal melde syg via tabulex for ham i Sfo. 

Men når det er skrevet synes jeg ikke det kræver alverdens lige at gå ind og melde ferie, har da altid skulle gøre det om det så var på et stykke papir, et opslag eller digitalt er vel hip som hap og jeg tænker vi som forældre vel ønsker det bedste for vores poder og det får vi blandt andet ved et godt samarbejde mellem skole (institution) og hjem og med tyk streg under samarbejde. Hvis skole og institution alene opfattes som service organer vi har betalt for og vi ikke skal yde den anden vej overhovedet så tænker jeg det er så som så med begrebet samarbejde.

så fuldstændig enig i det digitale system kan tage overhånd og lodret uenig i, at det er for dårligt vi skal melde ferie og andre ting.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2018

Lje

Jeg synes jo så heller ikke, at man respekterer min tid som forældre, når jeg aktivt skal fravælge pasning i ferieperioder. Det kunne ikke være så svært at ændre.  

Nu skal det her ikke blive en debat om medarbejdernes forhold. Jeg mener ikke, det er mit ansvar at passe på medarbejderne.  Jeg er ikke deres arbejdsgiver. De er derimod en del af en ordning som jeg betaler en del penge til både personligt og via skat, en ordning som også bør interessere sig for brugerne med gensidig gavn og respekt til følge. Men her har kommunen bare kastet det ene system efter det andet i nakken af os med rigtig mange problemer og trukket nogle tilbage igen. Men for at komme til sagen.  Vi har jo pligt til at sende vores børn i skole men hvor langt går den pligt egt. På de elektroniske medier?

F.eks er der også en reminder i børnehavens sysyem om at udfylde diverse her og der og alle vegne, hvor jeg tænker, at det går ud over min pligt og jeg har derfor sat et "mellemrum", hvor jeg synes det er over grænsen.

Det handler i høj grad om lærernes/pædagogernes arbejdsvilkår. Forventer du helt seriøst, at 1 lærer lige skal huske hvad 28 forældre, lige i forbifarten, råber om Hugos, Viggos og Pernilles ferie? Samtidig med de skal håndtere deres job, forældreopkald, opdragelse af børn, digital dannelse og eventuel forældreopkast på Intra + 117 andre opgaver, der pludselig blev skolens ansvar! 

Det bliver simpelthen så søgt, når argumentet med "jeg betaler skat og for børnepasningen ergo er intet mit ansvar" bliver sandheden. Vi har allesammen et ansvar for, at samarbejdet mellem institutioner/skole og forældre fungerer. Du har også et ansvar for, at ressourcerne kan blive brugt bedst muligt og at pædagoger og lærer kan holde ferie med deres unger. Ressourcer og normeringer er knappe. Så lidt aktiv deltagelse fra din side vil nok være kærkommen.  

Og lige alt andet giver det  vel mening, at du lige skriver, hvornår dit barn afholder årets 6 ugers ferie fremfor hvilke 46 uger, det kommer? Navnlig fordi at ferieafholdelse jo ikke er en ens størrelse for alle. Så argumentet om at vende bøtten, forstår jeg ikke. 

Når det er sagt, så lyder det helt vanvittigt, at det er så mange systemer, man skal logge ind i - og med NemID (gisp) - det synes jeg sagtens, du kan rejse til forvaltningen. Herunder er det også din ret kun at udfylde med færrest mulige data. Vi gør det samme i vuggestuen for deres hjemmeside og dataopsamling/beskyttelse af data er så ringe, at jeg kunne hacke det, hvis jeg ville.

Vh. 

Anmeld Citér

29. januar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Er der min nogen der ved, om man som forældre er forpligtiget til at melde sygdom på elektroniske medier eller må man selv om, hvordan man melder sit barn syg ? 

Jeg spørger fordi jeg er i en kommune hvor det forventes at man nu skal jonglere mellem 2 apps og 3 portaler når man har børn på forskellige alderstrin. Og som mor til flere børn begynder jeg at synes at det er en smule trættende at skulle melde ferier alle steder og fravær ved sygdom. Dels fordi jeg blot vælger at lade være at bede om pasning i sfo i feks vinterferien ( hvorfor er dette ikke et aktivt tilvalg for dem der ønsker det i stedet for et aktivt fravalg af dem der ikke ønsker det? )  og skal melde sygdom i en anden portal end Forældreintra som ligger som app på min tlf  nej jeg skal bruge en anden portal med nem-id og hvis jeg ikke gør bliver mit barn meldt fraværende.  Så nu er jeg så lidt Rasmus modsat og tænker, at jeg kan lave et aktivt fravalg af at gøre det. 

Og nej jeg er ikke elektronisk udfordret. Jeg arbejder med it. Jeg føler mig bare overbebyrdet af Informationsmængden + pligten til at være her der og alle vegne på portaler fra mine børns institutioner i en travl hverdag hvor jeg hellere vil bruge tiden på mine børn. Desuden er jeg også betænkelig ved den store mængde af personlige oplysninger som man gemmer om mit barn. Jeg har derfor valgt at udfylde mindst muligt alle steder.

Nå men spørgsmålet er; kan man kræve, at jeg skal benytte de kanaler som skolen anviser ? Eller kan jeg f.eks sige det til læreren når jeg går forbi med det andet skolebarn?

Altså - som lærer er jeg også træt af at skulle navigere i flere portaler og enig i, det er et meget usmidigt system. Jeg forstår måske ikke helt, at det kan være SÅ tidskrævende at sende besked(er) om syge børn, da det jo næppe sker på ugentlig basis. Derimod ved jeg, at informationsmængden kan antage helt urimelige højder i nogle klasser, og at dét, der er ment som en service fra lærernes side, kan blive en belastning for forældrene. 

Om du må sygemelde ved direkte, mundtlig besked til en lærer, kommer formentlig an på den pågældende. Jeg ville sige nej, da en hurtig morgenbesked fra en mor meget let kan blive glemt i kampens hede - og jeg vil ikke stå i en situation, hvor samtlige elevers forældre har fået “dispensation” af mig til blot at give mundtlige beskeder, hvilket ville være det eneste rimelige. Jeg er large over for forældre, der ikke er så ressourcestærke og af flere årsager kun yderst sjældent kommer på Intra, men det er absolut undtagelsen. På nogle skoler er det desuden kontoret, der modtager og står for registrering af elevers sygedage, og her ville det være helt urimeligt at bede om, at læreren huskede at skulle runde sekretæren i en pause for at give besked om x’s sygdom. 

Jeg ville i dit sted, når du nu opfatter det, som du gør, gå til ledelsen eller allerhelst skolebestyrelsen og problematisere systemet. Vil du være Rasmus Modsat, giver det bedst effekt (og respekt), hvis du annoncerer det på forhånd og begrunder det. Formentlig er du ikke den eneste, der er træt af de mange portaler. Og det er jo hverken lærerne eller ledelsen, der har truffet beslutningerne, så måske burde en kritik reelt rettes direkte til kommunens skoleforvaltning som de ansvarlige. 

Anmeld Citér

29. januar 2018

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Men igen hvorfor ikke lave det til et aktivt tilvalg i stedet for et aktivt fravalg ? 

Et gæt herfra kunne være, at det trods alt er bedre at stå med tre pædagoger til tre børn, fordi mange har forsømt at melde fra, end at stå med én pædagog til tyve børn, fordi mange har forsømt at melde til. 

Anmeld Citér

29. januar 2018

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Jeg synes jo så heller ikke, at man respekterer min tid som forældre, når jeg aktivt skal fravælge pasning i ferieperioder. Det kunne ikke være så svært at ændre.  

Nu skal det her ikke blive en debat om medarbejdernes forhold. Jeg mener ikke, det er mit ansvar at passe på medarbejderne.  Jeg er ikke deres arbejdsgiver. De er derimod en del af en ordning som jeg betaler en del penge til både personligt og via skat, en ordning som også bør interessere sig for brugerne med gensidig gavn og respekt til følge. Men her har kommunen bare kastet det ene system efter det andet i nakken af os med rigtig mange problemer og trukket nogle tilbage igen. Men for at komme til sagen.  Vi har jo pligt til at sende vores børn i skole men hvor langt går den pligt egt. På de elektroniske medier?

F.eks er der også en reminder i børnehavens sysyem om at udfylde diverse her og der og alle vegne, hvor jeg tænker, at det går ud over min pligt og jeg har derfor sat et "mellemrum", hvor jeg synes det er over grænsen.

Det er sjovt, for jeg ser helt anderledes på det - jeg opfatter det, som om medarbejdere og forældre er i samme båd, når der træffes dumme valg og beslutninger “oppefra”, som påvirker medarbejdernes og forældrenes rutiner og hverdag negativt. Ikke, som om jeg som lærer er en del af samme ordning som beslutningstagerne i forvaltningen. Så ligesom jeg bakker forældre op og støtter dem, hvis de møder urimelig modstand eller ditto krav oppefra, går jeg egentlig ud fra, de også har naturlig interesse i at støtte mig, så jeg i den sidste ende kan yde bedst muligt over for deres børn. Det er nu også dét, jeg oplever i praksis. 

På samme måde, når jeg møder dårlig service og fortravlethed fra personalets side som patient - så ser jeg det som såvel personalets som mit problem, at der er noget galt med normering, arbejdsområder etc. pga. dårlige beslutninger fra ledelse og ikke mindst politikere - og ikke kun som urimeligt for mig, at sygeplejersken har alt for travlt, og at lægen snart skal bruge mere tid på dokumentation end på at læge og lindre. 

Jeg mener absolut, brugernes og medarbejdernes forhold er to sider af samme sag. 

Anmeld Citér

29. januar 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Vil blot sige hvis personalet ikke holder fri når der er få børn, så må de jo gøre det når der er mange børn og det går jo ud over børnene. Så det handler ikke om penge, det handler om at udnytte ressourcerne bedst muligt. 

Anmeld Citér

29. januar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Du har egentlig ikke pligt til at sende dit barn i skole - du er velkommen til at hjemmeundervise. Det danske samfund har derimod pligt til at give dit barn mulighed for minimum 10 timers undervisning om ugen. 

Så hvad er din pligt? Du har ikke pligt til st melde syg, melde ferie eller andet. Men tilgengæld har læreren pligt til at underrette hvis der er for meget fravær som ikke begrundes. 

Jeg kan sagtens følge man som forælder kan være godt og grundigt træt af systemer, nye systemer og systemer der ændres - tro mig som fagperson er jeg også træt af det. Hvad jeg derimod ikke kan forstå, at den implicitte “kamp” mod lærere og pædagoger - de beder ikke om sygemelding og ferieplan for at generere men for at kunne lave de bedste dage for alle børn som muligt, og også for trygheden. Det er fx ikke altid der sker en overføring fra skole til SFO og hvis barnet så kun er meldt syg i skole så kan SFO tro at barnet er blevet væk og reagerer - egentlig meget betryggende ikke? 

Kan man ikke bare sige det om morgenen? Jo men det er bare ikke sikkert jeg husker det for mit primære fokus om morgenen er at få eleverne godt ind i klassen, hjulpet dem godt i gang med dagen, være sikker på undervisningsmaterialet er parat osv. Og der kan godt smutte en besked som: om to uger skal Pia til tandlæge og møder først kl 10. Igen det er ikke for at være modstander men fordi jeg ønsker det bedste for eleverne. 

Jeg ville ønske, at jeg kunne forklare dig, at hverken pædagoger eller lærere er dine modstandere men derimod dine medspillere. Og selvom vi nogengange føler os som Superman, så er vi bare mennesker, og vi er såmænd også bare på arbejde og vælger at fortælle hvilke arbejdsvilkår der er bedst så vi bedst kan udføre vores opgaver som i høj grad har fokus på elevernes læring og trivsel. Jeg oplever ikke at forældrene er mine “kunder”, men at de er mine samarbejdspartnere for at kunne udføre en opgave hvor “kunden” er eleven. Jeg gåe egentlig ikke rundt og tænker over om jeg respekterer forældrenes tid, foe mit fokus er at respektere elevernes tid, at det skal være meningsfyldt for dem, at de skal have en god dag, en læringsrig dag osv. 

Anmeld Citér

30. januar 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Selvfølgelig skal du give besked til SFO'en når dit barn er sygt eller holder fri. Du har valgt, at dit barn går der. Ligesom du skal give skolen besked når dit barn er sygt.

Jeg siger ikke, at vi skal stå til ansvar overfor personalet. Men som menneske kan man godt respektere andres folk og de har da også krav på ferie, hvis børneantallet tillader det.

Det er ligesom på en arbejdsplads, der skal du også give besked når du holder fri eller er syg.

Anmeld Citér

30. januar 2018

Anonym trådstarter

Jeg synes, at I vælger at dreje det over på forældre mod pædagoger debatten.

Jeg har absolut ingen negative holdninger til personalet. De er bare lidt repræsentanter for det system, som jeg finder trættende.  

Jeg tror (jeg ved ) også pædagogerne ville synes, at det var rart at være repræsentanter for et system, som gav glade og villige brugere. 

Jeg var faktisk ganske tilfreds med at sætte en streg på papiret før disse mange systemer gjorde deres indtog. Gid jeg på nem vis, kunne trykke på en knap på min tlf et sted. 

Og jeg vil stadig advokere for, at systemerne skal være tilpasset flertallet af brugere isf de få. At systemerne er så intelligente, at jeg ikke skal skrive afhentningstidspunkt ind hver dag, når det er det samme hver dag hele året rundt. ( dette er heldigvis rettet)

Anmeld Citér

30. januar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg synes, at I vælger at dreje det over på forældre mod pædagoger debatten.

Jeg har absolut ingen negative holdninger til personalet. De er bare lidt repræsentanter for det system, som jeg finder trættende.  

Jeg tror (jeg ved ) også pædagogerne ville synes, at det var rart at være repræsentanter for et system, som gav glade og villige brugere. 

Jeg var faktisk ganske tilfreds med at sætte en streg på papiret før disse mange systemer gjorde deres indtog. Gid jeg på nem vis, kunne trykke på en knap på min tlf et sted. 

Og jeg vil stadig advokere for, at systemerne skal være tilpasset flertallet af brugere isf de få. At systemerne er så intelligente, at jeg ikke skal skrive afhentningstidspunkt ind hver dag, når det er det samme hver dag hele året rundt. ( dette er heldigvis rettet)

Det lyder til jeres system er meget forvirrende - jeg har et intra, her skriver jer til lærerne hvis et af mine børn er syge eller jeg skal bede fri (over 2 dage skal det gå vi kontorer).

Derudover er der en tabulex i sfo hvor jeg melder ferie og hvis mit barn skal hjem med et andet barn eller jeg på anden måde giver tilladelse til en anden henter. Her kan jeg også skrive, at han skal gå til rytmik kl 15, eller han selv må gå hjem kl 16 og så sørger de for det. 

Tænker ikke det er uoverkommeligt og vel bare er ligesom jeg læser ugeplan, husker idrætstøj og tjekker pennalhuset. Ja bare en lille opgave man har som forælder når man har et skolebarn.

Og ja for mig bliver det lidt som om du skyder den forkerte vej og egentlig er jeg nok lidt gammeldags eller tænker modsat eller hvad ved jeg, for mig er du ikke brugeren det er børnene og hvis personalet mener at den ordning (og formodentlig synes de også hvis I har så mange systemer, at det er bureaukratisk) er den bedste i forhold til kerneopgaven = børnenes læring og trivsel, så tænker jeg, at vi som forælder har tillid til de ved bedst. Hvis de vurderer det er vigtigt for at skabe en god sfo at de ved hvor mange børn der kommer i ferierne så har vi tillid til de ved bedst om deres arbejde, deres faglighed og deres hverdag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.