Skole / Forældreintra/ andre apps. Og portaler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.571 visninger
19 svar
42 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. januar 2018

Anonym trådstarter

Er der min nogen der ved, om man som forældre er forpligtiget til at melde sygdom på elektroniske medier eller må man selv om, hvordan man melder sit barn syg ? 

Jeg spørger fordi jeg er i en kommune hvor det forventes at man nu skal jonglere mellem 2 apps og 3 portaler når man har børn på forskellige alderstrin. Og som mor til flere børn begynder jeg at synes at det er en smule trættende at skulle melde ferier alle steder og fravær ved sygdom. Dels fordi jeg blot vælger at lade være at bede om pasning i sfo i feks vinterferien ( hvorfor er dette ikke et aktivt tilvalg for dem der ønsker det i stedet for et aktivt fravalg af dem der ikke ønsker det? )  og skal melde sygdom i en anden portal end Forældreintra som ligger som app på min tlf  nej jeg skal bruge en anden portal med nem-id og hvis jeg ikke gør bliver mit barn meldt fraværende.  Så nu er jeg så lidt Rasmus modsat og tænker, at jeg kan lave et aktivt fravalg af at gøre det. 

Og nej jeg er ikke elektronisk udfordret. Jeg arbejder med it. Jeg føler mig bare overbebyrdet af Informationsmængden + pligten til at være her der og alle vegne på portaler fra mine børns institutioner i en travl hverdag hvor jeg hellere vil bruge tiden på mine børn. Desuden er jeg også betænkelig ved den store mængde af personlige oplysninger som man gemmer om mit barn. Jeg har derfor valgt at udfylde mindst muligt alle steder.

Nå men spørgsmålet er; kan man kræve, at jeg skal benytte de kanaler som skolen anviser ? Eller kan jeg f.eks sige det til læreren når jeg går forbi med det andet skolebarn?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2018

Marie2016

Jeg kender ikke svaret på det spørgsmål, men synes, at du peger på et relevant dilemma. Kan man spørge skolen/ forvaltningen? Jeg ville i hvert fald gerne høre hvad du finder ud af.

Anmeld Citér

29. januar 2018

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Er der min nogen der ved, om man som forældre er forpligtiget til at melde sygdom på elektroniske medier eller må man selv om, hvordan man melder sit barn syg ? 

Jeg spørger fordi jeg er i en kommune hvor det forventes at man nu skal jonglere mellem 2 apps og 3 portaler når man har børn på forskellige alderstrin. Og som mor til flere børn begynder jeg at synes at det er en smule trættende at skulle melde ferier alle steder og fravær ved sygdom. Dels fordi jeg blot vælger at lade være at bede om pasning i sfo i feks vinterferien ( hvorfor er dette ikke et aktivt tilvalg for dem der ønsker det i stedet for et aktivt fravalg af dem der ikke ønsker det? )  og skal melde sygdom i en anden portal end Forældreintra som ligger som app på min tlf  nej jeg skal bruge en anden portal med nem-id og hvis jeg ikke gør bliver mit barn meldt fraværende.  Så nu er jeg så lidt Rasmus modsat og tænker, at jeg kan lave et aktivt fravalg af at gøre det. 

Og nej jeg er ikke elektronisk udfordret. Jeg arbejder med it. Jeg føler mig bare overbebyrdet af Informationsmængden + pligten til at være her der og alle vegne på portaler fra mine børns institutioner i en travl hverdag hvor jeg hellere vil bruge tiden på mine børn. Desuden er jeg også betænkelig ved den store mængde af personlige oplysninger som man gemmer om mit barn. Jeg har derfor valgt at udfylde mindst muligt alle steder.

Nå men spørgsmålet er; kan man kræve, at jeg skal benytte de kanaler som skolen anviser ? Eller kan jeg f.eks sige det til læreren når jeg går forbi med det andet skolebarn?

Jeg ved ikke, om du kan lave aktive fravalg. I min kommune har vi kun forældreintra og tabulex-systemerne. Også på institutionsområdet, netop for at sammenkøre de forskellige systemer. Om lidt skifter vi så fra forælderintra til aula (nyt system).

På min arbejdsplads (i samme kommune) skal forældre melde børn syge via intra. Får vi ingen besked skal vi registrerer barnet som ulovligt fraværende og et højt fravær i denne kategori kan i sidste ende føre til en underretning. Men vi kan ændre det, hvis en forælder kommer forbi og sygemelder barnet mundtligt. Dog er der risiko for at det glipper for læreren at huske det, da det kræver at man skal ind på tabulex og ændre og hvis man ikke er i nærheden af en computer, ikke kan gøre det med det samme eller modtager flere mundtlige sygemeldinger. Så jeg vil altid anbefale at sygemelde via intra.

Anmeld Citér

29. januar 2018

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Skolen skal registrere om det er lovligt eller ulovligt fravær ... jeg skriver i mit barns kontaktbog på intra ved fravær og så er det det. Ved ferie vil skole gerne vide om ens barn kommer eller ej så de kan planlægge hvor meget personale der skal på. Arbejder selv i en sfo og ved feriepasning er det mega træls at så mange forældre gær som dig og ikke gider melde til eller fra .. har prøvet at vi var 4 voksne til 9 børn.. 

synes dog det er mærkeligt at det er så bøvlet at melde til/fra ved ferie og sygdom i din kommune

Anmeld Citér

29. januar 2018

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Kan godt forstå at synes, at det er træls at jonglere i så mange apps..

Jeg har dog kun et skolebarn, og her (i Aalborg Kommune) skal man bare ringe til skolen og melde barn syg eller skrive til sekretæren på forældreintra, så sørger de for at viderebringe til dus.

Anmeld Citér

29. januar 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Åhhh troede jeg var den eneste der synes der var helt enormt mange app man skulle holde styr på....og ydermere ønsker de også at vi ringer hvis de yngste børn i skolen får en pludselig opstået sygedag. 

Jeg kan godt følge dem.....hvis altså de så fulgte op på det. Jeg mener... hvis mit barn FEKS udebliver uden de har fået besked! Men det gør de ikke - så reagerer  de ikke, overhovedet. Så i realiteteten kunne mit barn blive bortført af rummænd på vej til skole, og jeg vil først opdage kl 16 - og det til trods for 3 skole apps !! Det synes jeg egentlig er foruroligende ., når man tænker på hvad der forlænges af os som forældre

Vi bruger intra, tabulex og meebook. Og jeg får ikke altid fulgt op - har opgivet, for ud over dem har vi også en søn i 10.kl og de bruger et andet system . Jeg læser de beskeder der er vigtige og ferie melder jeg mundtligt. Sygdom via intra . 

Anmeld Citér

29. januar 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har forældreintra og Tabulex. Jeg har 2 børn.

Jeg har ikke de store problemer med, at give besked de rigtige steder. Det handler ikke om, at man ikke vil bruge tid på sin børn, men at respektere de systemer der er blevet vedtaget.

Især i ferierne er der alt for mange som ikke giver besked i rette tid. Tænk på det personale som er der som også gerne vil have fri - med deres børn.

Anmeld Citér

29. januar 2018

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Vi har forældreintra og Tabulex. Jeg har 2 børn.

Jeg har ikke de store problemer med, at give besked de rigtige steder. Det handler ikke om, at man ikke vil bruge tid på sin børn, men at respektere de systemer der er blevet vedtaget.

Især i ferierne er der alt for mange som ikke giver besked i rette tid. Tænk på det personale som er der som også gerne vil have fri - med deres børn.

Jeg synes jo så heller ikke, at man respekterer min tid som forældre, når jeg aktivt skal fravælge pasning i ferieperioder. Det kunne ikke være så svært at ændre.  

Nu skal det her ikke blive en debat om medarbejdernes forhold. Jeg mener ikke, det er mit ansvar at passe på medarbejderne.  Jeg er ikke deres arbejdsgiver. De er derimod en del af en ordning som jeg betaler en del penge til både personligt og via skat, en ordning som også bør interessere sig for brugerne med gensidig gavn og respekt til følge. Men her har kommunen bare kastet det ene system efter det andet i nakken af os med rigtig mange problemer og trukket nogle tilbage igen. Men for at komme til sagen.  Vi har jo pligt til at sende vores børn i skole men hvor langt går den pligt egt. På de elektroniske medier?

F.eks er der også en reminder i børnehavens sysyem om at udfylde diverse her og der og alle vegne, hvor jeg tænker, at det går ud over min pligt og jeg har derfor sat et "mellemrum", hvor jeg synes det er over grænsen.

Anmeld Citér

29. januar 2018

Anonym trådstarter

Tin skriver:

Åhhh troede jeg var den eneste der synes der var helt enormt mange app man skulle holde styr på....og ydermere ønsker de også at vi ringer hvis de yngste børn i skolen får en pludselig opstået sygedag. 

Jeg kan godt følge dem.....hvis altså de så fulgte op på det. Jeg mener... hvis mit barn FEKS udebliver uden de har fået besked! Men det gør de ikke - så reagerer  de ikke, overhovedet. Så i realiteteten kunne mit barn blive bortført af rummænd på vej til skole, og jeg vil først opdage kl 16 - og det til trods for 3 skole apps !! Det synes jeg egentlig er foruroligende ., når man tænker på hvad der forlænges af os som forældre

Vi bruger intra, tabulex og meebook. Og jeg får ikke altid fulgt op - har opgivet, for ud over dem har vi også en søn i 10.kl og de bruger et andet system . Jeg læser de beskeder der er vigtige og ferie melder jeg mundtligt. Sygdom via intra . 

Nej du er ikke alene og Ja det har jeg også oplevet. Det er som om systemerne lige pludselig er svaret på alt, men når det kommer til stykket, så virker det ikke efter hensigten. Har tit meldt ferie ind i tabulex og derefter blevet spurgt om, hvorfor vi ikke har meldt ferie ind, selvom jeg har gjort det lang tid før. Så bliver man lidt øv.!

Anmeld Citér

29. januar 2018

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

Skolen skal registrere om det er lovligt eller ulovligt fravær ... jeg skriver i mit barns kontaktbog på intra ved fravær og så er det det. Ved ferie vil skole gerne vide om ens barn kommer eller ej så de kan planlægge hvor meget personale der skal på. Arbejder selv i en sfo og ved feriepasning er det mega træls at så mange forældre gær som dig og ikke gider melde til eller fra .. har prøvet at vi var 4 voksne til 9 børn.. 

synes dog det er mærkeligt at det er så bøvlet at melde til/fra ved ferie og sygdom i din kommune

Men igen hvorfor ikke lave det til et aktivt tilvalg i stedet for et aktivt fravalg ? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.