Anonym skriver:
Hej derude,
Har en datter på 16 år. Hun er begyndt at komme i den alder, hvor hun vil alt selv, og er nu også begyndt at bruge, "det bestemmer jeg jo selv".
Hun påstår, at hun ikke går i solarie, da hun ved hun ikke ville få lov, men er tydeligt brun. Hun siger også, hun ikke ryger, da hun igen er opdraget til at cigaretter er noget man holder sig fra, men lugter ofte af røg.
Hun må gerne drikke lidt alhohol, men jeg tror ofte hun drikker en del. Hun må også gerne tage ind til byen (København), om aftenen, men skal være hjemme på bestemte tidspunkter, og det holder hun altid, men føler også hun egentlig selv burde bestemme her.
Her forleden dag fik hun lavet et ekstra hul i øret på eget intiativ, fordi, det jo var hendes liv, som hun sagde.
Jeg er konstant i tvivl omkring, hvad jeg skal stille op. Kan ikke finde ud af, om jeg skal sætte en kæmpe stopper for alt det her, og forklare hende, at JEG stadig bestemmer over hende.
Hun er faktisk god til hjemmetider og er ikke typen, der laver en hel masse, på andre områder, så jeg ved ikke, om dette bare er naturlige teenageting?
Hvad bør man stille op? 
Det kan godt være at du reelt bestemmer over hende indtil hun er 18 år, men virkeligheden er nok ganske anderledes. I virkeligheden tænker jeg, at tiden med opdragelse og bestemmelse til en vis grænse er forbi - I er igang med en fase hvor dialog, forståelse og udvikling må være nøgleordet.
Du kan reelt bestemme over hende, men spørgsmålet er om du kan vinde noget på det?
Sol, og smøger - det er ikke godt, men istedet for forbud, er dialog nok vejen frem - spørg hende hvorfor det er vigtigt for hende? HVis hun ryger til daglig, kan du spørge om hun ønsker hjælp til at stoppe. Hvis hun (kun) ryger indimellem, så er det (måske) bare en fase?
Huller i øret - lad hende!
Alkohol, igen så tænker jeg at dialog er vejen frem - er det en fase, og hvor meget er meget? Er hun tit fuld?
Jeg tænker i bund og grund at hun er igang med en helt naturlig løsrivelses fase, en overgang fra barn, til ung, og senere til voksen. Hun skal finde sine egne grænser, på sin egen måde, med opbakning og dialog i hjemmet. Hvis hun nu opførte sig dårligt derhjemme, så er regler en god vej frem, men hun i bund og grund er fornuftig, så giv hende lidt snor - og sørg for at hun ved at du stoler på hende, og hun kan stole på dig.