Den altoverskyggende kvalme..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2018

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

jeg kan også sagtens følge dig...

jeg kaster heldigvis ikke op.. men har bare næsten konstant den der køresygekvalme fornemmelse...

og ja arbejdet siger jo bare: graviditet er ikke en sygdom...

jeg er 16+0 imorgen fredag... hvor jeg har 10.5 time på arbejde.. og også en lørdagsvagt på 8 timer.. aner ikke helt hvordan jeg skal komme igennem det... men jeg giver det en skalle og kæmper...

det eneste der har holdt mig i gang er at jeg har en søn og en kæreste der er meget afhængig af at jeg lave mad og ordner det meste af det huslige.. så det er i små bidder af gangen.. men det bliver gjort.. den ene dag tog det mig 2 timer at komme igennem opvasken, for jeg var nødt til at holde pause undervejs med hovedet mellem benene...

det hjælper for mig med opgaverne netop at dele det hele i mikrobidder så jeg kan se fremskridt i at der bliver mindre...

f.eks. opvasken: første del er at sætte på plads fra sidst, det er faktisk delt op i bidder med hvad der står så en slags ting ad gangen, hold en kort pause af 5 minutter, og så skal vasken fyldes med varmt vand i mens jeg sorterer opvasken der skal vaskes i opdeling med: glas- bestik (ofte er der en bøtte eller gryde det kan komme i så det er samlet), flade tallerkner, dybe tallerkner... og først glas i vandet og så sæbe i.. vask glas op, tag en pause på et par minutter.. så bestik og igen en kort pause... så tallerkner først flade.. så dybe.. og til sidst hvis der er gryder eller pander eller store skåle så bliver de ordnet...

men ja det er super hårdt nå det er der konstant i baggrunden og der skal ikke meget til før man kaster op når det ligger der hele tiden.. for mig kan lugten f.eks. fra frikadellestegningen på arbejdet være nok til at det hele lige snurrer en gang og jeg skal have luft for ikke at kaste op... havde en morgen hvor lugten af kloakkken ude foran var mere behagelig end frikadellerne...

Det er faktisk en rigtig god idé, det med at dele opgaverne op i bittesmå bidder. Jeg har en tendens til, at når jeg har påbegyndt noget, så kan jeg ikke slappe af igen, før jeg er færdig. Så har enormt svært ved at lægge pauser ind, selvom det sikkert ville gøre tingene nemmere at overkomme. Det må jeg lige øve mig lidt i 

Heldigvis kaster jeg jo heller ikke så meget op længere, men det sker stadig jævnligt. Og som du siger, er det de små ting, som man normalt slet ikke bemærker, der udløser det - fx lugten fra frikadellestegningen. For mig er noget af det værste at handle ind. Bare det at tænke på, hvad jeg skal have købt, kan få mig til at kaste op. Og så er det jo ikke så nemt at planlægge noget som helst ift måltider..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2018

Anonym trådstarter

nille skriver:

Ih hvor jeg dog føler med dig. I mine to første graviditeter havde jeg stort set ingen kvalme eller andre gener, men i min sidste graviditet havde jeg kvalme og kastede op fra uge 4 og indtil et minut efter jeg havde født. Blev sygemeldt fra uge 8 og frem til fødslen, for kastede alt op uden undtagelse. Endte med at veje 12 kg mindre da jeg fødte end jeg havde gjort inden graviditeten og efter fødslen vejede jeg yderliger 7 kg mindre.

hadede når omgivelserne sagde at det jo var normalt  mv. NEJ det var sgu ikke normalt for mig, og efter en tid stoppede de da også.

jeg håber virkelig at du snart slipper af med det, så du kan få en skøn graviditet der ikke overskygges af kvalme og ubehag.

knus

Årh, du har godt nok været hårdt ramt! Det må have været en lang graviditet at komme igennem.. Hyperemesis er ikke normalt nej, og tror egentlig ikke engang der er ret mange, der erkender, at det er en ting - medmindre de selvfølgelig selv har stået i det. Det er altid noget, at det var i din sidste graviditet, du var så ramt, og ikke i den første, for det kunne da godt lyde som noget, der i hvert fald ville afholde mig fra at få flere børn 

Heldigvis er jeg stoppet med at tabe mig, og kan som sagt også godt spise nu uden at kaste op hele tiden. Så håber også på, at det er tegn på, at der er udsigt til bedring om et par uger. Jeg længes sådan efter at nyde min graviditet 100 procent, men det får de fleste jo også lov til, når de første lange måneder er overstået. Tak for dit svar! 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Anonym trådstarter

Newsence skriver:

Øv øv. 

Har oplevet det samme. Kunne intet. Blev så ovenikøbet smittet med sygdom så jeg også havde sygdoms kvalme. Følte aldrig det skulle stoppe.

bkev anbefalet graviditets kalk piller. De fås i håndkøb. De virkede lidt. De skulle tages om morgen i næsten 4 dage før jeg mærkede en forandring. De gav mig en pause på kvalmen i ca.1-2 timer og de timer var guld værd.  

Øv da! På et tidspunkt kom jeg næsten også i tvivl om jeg havde fået influenza, for begyndte nærmest at få sådan nogle feberrystelser og havde det bare som om jeg var en levende død. Men det kan jo også bare have været min kvalme/opkast der toppede og satte min krop lidt på overarbejde. Har dog stadig følelsen af, at det aldrig stopper med den kvalme. De sidste ni uger har nærmere føltes som ni måneder. Mit mål for hver eneste dag er efterhånden bare at komme igennem den, så der er én dag mindre tilbage. 

Hvad hed de kalktabletter, du tog? Jeg tager Unikalk tyggetabletter, eller det gør jeg egentlig ikke rigtig, for de smager forfærdeligt, og det går ikke så godt i spænd med en brækrefleks, der sidder lidt løst.. Så i stedet sørger jeg for at få op mod 1/2 liter mælk dagligt i stedet. Det hjælper faktisk også lidt på kvalmen, synes jeg. Men kan da godt være, jeg skal afprøve de piller du tog - ville i hvert fald give meget for bare en daglig time eller to uden kvalme 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Newsence

Anonym skriver:

Øv da! På et tidspunkt kom jeg næsten også i tvivl om jeg havde fået influenza, for begyndte nærmest at få sådan nogle feberrystelser og havde det bare som om jeg var en levende død. Men det kan jo også bare have været min kvalme/opkast der toppede og satte min krop lidt på overarbejde. Har dog stadig følelsen af, at det aldrig stopper med den kvalme. De sidste ni uger har nærmere føltes som ni måneder. Mit mål for hver eneste dag er efterhånden bare at komme igennem den, så der er én dag mindre tilbage. 

Hvad hed de kalktabletter, du tog? Jeg tager Unikalk tyggetabletter, eller det gør jeg egentlig ikke rigtig, for de smager forfærdeligt, og det går ikke så godt i spænd med en brækrefleks, der sidder lidt løst.. Så i stedet sørger jeg for at få op mod 1/2 liter mælk dagligt i stedet. Det hjælper faktisk også lidt på kvalmen, synes jeg. Men kan da godt være, jeg skal afprøve de piller du tog - ville i hvert fald give meget for bare en daglig time eller to uden kvalme 

Det er disse. De har en smag af appelsin men det er til at holde ud fordi man ved at ca. 10 efter man har taget den kommer pausen. 

Fik dem anbefalet på apoteket og de sagde at virkningen kan komme op til efter en uge så man skal have lidt tålmodighed. Som sagt med mig fik der ca 4 dage

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

19. januar 2018

Anonym trådstarter

Newsence skriver:

Det er disse. De har en smag af appelsin men det er til at holde ud fordi man ved at ca. 10 efter man har taget den kommer pausen. 

Fik dem anbefalet på apoteket og de sagde at virkningen kan komme op til efter en uge så man skal have lidt tålmodighed. Som sagt med mig fik der ca 4 dage

Tusind tak! Dem vil jeg helt sikkert prøve  De anbefales simpelthen mod kvalme, selvom det bare er kalk? Ville jo være fantastisk, hvis de kunne hjælpe lidt.

Anmeld Citér

19. januar 2018

HBV

B6 vitamin har også en positiv effekt på kvalme, har du prøvet det ?

50 mg 2 x dagligt... nogle mærker bedring efter 1-2 dage 

Anmeld Citér

20. januar 2018

nille

Profilbillede for nille
Anonym skriver:

Årh, du har godt nok været hårdt ramt! Det må have været en lang graviditet at komme igennem.. Hyperemesis er ikke normalt nej, og tror egentlig ikke engang der er ret mange, der erkender, at det er en ting - medmindre de selvfølgelig selv har stået i det. Det er altid noget, at det var i din sidste graviditet, du var så ramt, og ikke i den første, for det kunne da godt lyde som noget, der i hvert fald ville afholde mig fra at få flere børn 

Heldigvis er jeg stoppet med at tabe mig, og kan som sagt også godt spise nu uden at kaste op hele tiden. Så håber også på, at det er tegn på, at der er udsigt til bedring om et par uger. Jeg længes sådan efter at nyde min graviditet 100 procent, men det får de fleste jo også lov til, når de første lange måneder er overstået. Tak for dit svar! 

Jeg er så glad for at det var min sidste graviditet, jeg havde aldrig gået igennem det en gang til:-) heldigvis forsvandt det helt i det øjeblik jeg fødte, og det var en kæmpe lettelse.

jeg levede stort set af kakaomælk, af den årsag at det gjorde mindst ondt at kaste op. Og så fik jeg drop, for selv vand kunne jeg ikke holde i mig.

jeg håber snart du er ovenpå igen.

Anmeld Citér

20. januar 2018

Newsence

Anonym skriver:

Tusind tak! Dem vil jeg helt sikkert prøve  De anbefales simpelthen mod kvalme, selvom det bare er kalk? Ville jo være fantastisk, hvis de kunne hjælpe lidt.

På apoteket sagde de at der ikke er nogen lægelig beviser eller dokumentation på at de skulle virke, men de havde virket for hende og hun havde hørt fra mange kunder at det hjælper. 

Ja og den gruppe kan jeg så melde mig i. Selvom de kun virkede i 1-2 timer betød det at jeg kunne leve mit liv lidt ��

Anmeld Citér

20. januar 2018

Anonym trådstarter

HBV skriver:

B6 vitamin har også en positiv effekt på kvalme, har du prøvet det ?

50 mg 2 x dagligt... nogle mærker bedring efter 1-2 dage 

Ja, det har jeg. Desværre heller ingen effekt. Der er ikke rigtig noget, der virker på mig, tilsyneladende. Sidste mulighed er nok at blive sat på decideret kvalmemedicin som fx Primperan eller Zofran, men det har jeg bestemt ikke lyst til. Og man kan jo sige, at det heller ikke er strengt nødvendigt, når nu jeg ikke taber mig og godt kan holde næring i mig. Men tak for tippet!

Anmeld Citér

20. januar 2018

Anonym trådstarter

nille skriver:

Jeg er så glad for at det var min sidste graviditet, jeg havde aldrig gået igennem det en gang til:-) heldigvis forsvandt det helt i det øjeblik jeg fødte, og det var en kæmpe lettelse.

jeg levede stort set af kakaomælk, af den årsag at det gjorde mindst ondt at kaste op. Og så fik jeg drop, for selv vand kunne jeg ikke holde i mig.

jeg håber snart du er ovenpå igen.

Det forstår jeg virkelig godt, det er jo umenneskeligt at skulle have det sådan i så mange måneder. Og hvor må det have været fantastisk dejligt endelig at føde, så du kunne få lov at slippe de pinsler OG samtidig møde din lille ny 

Kender forresten godt det med at vælge mad- og drikkevarer ud fra, hvad der er mindst ubehageligt at kaste op igen. Man gør sig ret hurtigt ret mange erfaringer på det område 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.