hvornår stopper i med julegaverne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2017

Flomama

18 år  

Konfirmation bliver sådan  noget rod syntes jeg, så der en der ikke skal konfirmeres og så der en der bliver det tidligere/senere end de andre osv 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2017

Pinkypie

Her har det altid været sådan, at når vi fyldte 18 stoppede vi med at få julegaver (andet end af vores forældre) , både på min mors side af familien, og min fars side af familien, det har været den rigtige løsning for vores familier��..

Sidste år holdte vi med min fars side af familien, og valgte for hyggens skyld at sige,at vi gav hinanden en mindre ting(for ca.100 kr pr.pers), selvom vi alle er over 18����.

I år holder vi med min mors side af familien, og her er mine 2 fætre under 18, så de får self gaver af alle����

Selv er jeg 24, og får gaver af mine forældre, og så lige en mindre ting (ca.50-100 kr) fra henholdsvis min bedste veninde, og min ene kusine(fordi vi synes det er lidt hyggeligt��),det fungere helt fint. 

Anmeld Citér

3. december 2017

Thea14

I min mands familie har man to muligheder.

1. Man giver alle børn under 18 en gave,  og ens egne børn får jo så også.

2. Man melder sig ud af det hele og så får ens egne børn under 18 ikke en gave.

nr 2 blev indført da vi for nogle år siden var nødt til at melde ud at vi ikke kunne købe gaver til alle børn (dengang talte det 8-10 styks). Og havde selvfølgelig fuld forståelse for at der så heller ikke blev købt til vores.

Holder vi jul med nogle af børnene, får de dog altid en gave.

I min familie på min mors side, får man indtil man bliver 18. På min fars side får man indtil man får børn, og så er det dem der får istedet.

Så ja, her kommer vi lidt vidt omkring med hensyn til regler og traditioner. Men sådan er det vel altid når flere familiers traditioner skal kombineres på kryds og tværs.

Anmeld Citér

3. december 2017

1518

Jeg har kun små nevøer og niecer, så vi har endnu ikke aftalt, hvordan vi kommer til at gøre. Jeg kan da fortælle om min egen familie.

Vi fik gaver (jule- og fødselsdagsgaver) af mine mostre, til vi blev 30. Derefter stoppede begge dele. Vores børn får heller ikke af dem. Min fastre/farbrødre har vi vist aldrig fået julegaver af, da vi aldrig har holdt jul sammen med dem. Og vi har kun fået fødselsdagsgaver, hvis de har været inviteret med til fødselsdagen.

Anmeld Citér

3. december 2017

Soonmom

I min familie stopper vi med at give gaver til kusine og fætre(niecer, nevøer)  når de bliver 18, man giver dog stadig i sin egen række,  altså man giver til sine egne børn, børnebørn og oldebørn 

Anmeld Citér

3. december 2017

L-mor

I min familie giver vi til de børn, vi holder jul med + egne forældre (ofte ‘symbolske’ gaver, såsom ting børnebørnene har lavet og billeder af dem) Og barndommen stopper så åbenbart i min familie, når man selv får børn

Der er vældigt mange børn i min familie og har været det i flere generationer - typisk 3-5 børn og dermed 10-20 fætre og kusiner. Så man giver kun til dem, man er sammen med juleaften.

Anmeld Citér

3. december 2017

MorTil3+

Fru Hansen skriver:

Vi har efterhånden flere større børn i familien. 

Så vi diskuterer på livet løs herhjemme om hvornår vi synes at man stopper med at give gaver til børnene, altså ikke egne børn, men niecer/nevøer osv
Der er desværre allerede lagt kimen til uvenskab blandt to svigerinder, så det skal være en aftale der kan tilfredsstille flest mulige. Både den familie med 1 barn og den familie med 5 børn og i alle aldersgrupper. Nogle familier har kun små børn, andre kun store børn og nogle har begge dele.

Hvad tænker I ?

Vi er ude i tanker såsom:

når barnet selv får børn (så skal de små børn have gaver i stedet)

når barnet bliver 18

når barnet er færdiguddannet og har "rigtigt" job

når barnet flytter hjemmefra

hvis man ikke er sammen med barnet på selve juleaften

alle stopper gaver på samme tid f.eks. i år 2020 uanset barnets alder

der gives mindre gaver (symbolske gaver) når barnet når 18+ år

osv osv

hvad gør I i jeres familie? og oplever I det som retfærdigt?

Nu har vi kun små børn i vores familie, men jeg er det største "barn" i min familie og min moster foreslog dengang at gaverne stoppede når vi blev 18 men så stillede jeg mig på bagben så det endte med at det var da vi blev 20.

Anmeld Citér

3. december 2017

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

I min familie giver man til de bliver 18.

Anmeld Citér

3. december 2017

Jegkiggerpåfugle

Her giver vi kun gave til børnene - så alle voksne får ingen - jeg giver dog kun mine egne børn gaver. Dog i år får de kun en pakke fra julemanden for at smide sutten begge to og så giver vi dem en rejse i stedet med os som julegave 

Anmeld Citér

3. december 2017

kesuh

Stopper ved 18 år

Indtil da max 200 kr, medmindre man går sammen. Det gør vi i min familie 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.