hvornår stopper i med julegaverne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.053 visninger
20 svar
1 synes godt om
3. december 2017

Fru Hansen

Vi har efterhånden flere større børn i familien. 

Så vi diskuterer på livet løs herhjemme om hvornår vi synes at man stopper med at give gaver til børnene, altså ikke egne børn, men niecer/nevøer osv
Der er desværre allerede lagt kimen til uvenskab blandt to svigerinder, så det skal være en aftale der kan tilfredsstille flest mulige. Både den familie med 1 barn og den familie med 5 børn og i alle aldersgrupper. Nogle familier har kun små børn, andre kun store børn og nogle har begge dele.

Hvad tænker I ?

Vi er ude i tanker såsom:

når barnet selv får børn (så skal de små børn have gaver i stedet)

når barnet bliver 18

når barnet er færdiguddannet og har "rigtigt" job

når barnet flytter hjemmefra

hvis man ikke er sammen med barnet på selve juleaften

alle stopper gaver på samme tid f.eks. i år 2020 uanset barnets alder

der gives mindre gaver (symbolske gaver) når barnet når 18+ år

osv osv

hvad gør I i jeres familie? og oplever I det som retfærdigt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2017

klokkeblomsten85

Fru Hansen skriver:

Så vi diskuterer på livet løs herhjemme om hvornår vi synes at man stopper med at give gaver til børnene, altså ikke egne børn, men niecer/nevøer osv
Der er desværre allerede lagt kimen til uvenskab blandt to svigerinder, så det skal være en aftale der kan tilfredsstille flest mulige. Både den familie med 1 barn og den familie med 5 børn og i alle aldersgrupper. Nogle familier har kun små børn, andre kun store børn og nogle har begge dele.

Hvad tænker I ?

når barnet bliver 18

osv osv

I min familie får man gaver til man bliver 18 år. Så det år de bliver 18 er sidste gang. 

Anmeld Citér

3. december 2017

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Her stopper vi også når de bliver 18 år...

Anmeld Citér

3. december 2017

koeapabshicar

Vi har slet ikke så store børn endnu men i min familie da jeg var barn stoppede man når børnene var blevet konfirmeret. :-) Det synes jeg er en fin løsning til sidst fik vi også sådan nogle “la la” gaver. 

Anmeld Citér

3. december 2017

LilleAsMor

I min familie og altså min generation stoppede vi efter konfirmationen. Jeg har en uhyggelig mængde fætre og kusiner, så det virkede uoverskueligt med gaver til alle - især økonomisk, men også fordi gaverne ikke måtte være dyre. Det var megabesværligt.  Så efter man blev konfirmeret var det slut. 

Anmeld Citér

3. december 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Vi har sagt til, når de er 18 år  

Det er kun meget få, som synes, det er træls, og så kan de så indenbyrdes afale gaver med hinanden.

Anmeld Citér

3. december 2017

AnoMom

Hvad tænker I ?

når barnet bliver 18

osv osv

Hmm vi har ikke rigtig nogen regler som sådan. Jeg giver gave til nærmeste familie som jeg meget kontakt med. 

Jeg holder f.eks jul i år med min farmor, far, hans kone, faster, onkel og deres to drenge. Det er kun far, farmor og fars kone der får gave af mig der. 

Har nevø og niece. De vil altid få gave af mig ligesom min bror, svigerinde og mor også altid får gave. Uanset alder. 

Fæte og kusiner osv har sldrig fået julegaver af mig og jeg heller ikke af dem. 

Anmeld Citér

3. december 2017

Ciss

Jeg giver stadig gave til mine store nevøer/niecer, selvom de er flyttet hjemmefra. Jeg er alene med to børn selv, så det bliver jo ikke store gaver, men ingen af dem har stor familie, og der er ikke mange gaver under træet. Den julehilsen har jeg ikke hjerte til at droppe. Ingen af dem har egen familie endnu. Den dag de selv får børn kommer jeg nok til at overføre julegaven til dem/evn give en fælles familiegave. Er man en stor familie, hvor alle drukner i gaver, er der måske ikke det samme behov for at fortsætte med gaver.

Mine egne tanter/onkler stoppede ved konfirmationen. Den første jul efter det husker jeg godt. Vi er en lille familie, så det var meget mærkbart. 

Anmeld Citér

3. december 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

I vores familier, har det altid heddet når barnet blev 18.

Og i kærestens familie har der altid været et fast beløb, så de ved altid hva gave bugetet ligger på. Vh Stine 

Anmeld Citér

3. december 2017

FruStolpe

Det år de fylder 18, er sidste år de får julegaver. 

Det er der ingen der har problemer med hos os 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.