For mange scanninger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.957 visninger
21 svar
22 synes godt om
22. november 2017

Anonym trådstarter

Er der nogen af jer der har haft behov for at blive scannet ofte? Som i hver uge i starten af graviditeten?

det er nok mest folk der har mistet flere gange og/eller sent i graviditeten?

jeg blev scannet i uge 6 (tryghed på sgh) og uge 7 (på fertilitetsklinikken inden de afsluttede mig)

og så skal jeg scannes i uge 9 igen på sygehuset (jeg mistede i uge 20 sidst)

men jeg kan mærke allerede nu at jeg er bange, bange fordi jeg skal vente 14 dage før jeg kan se om alt er okay igen. Ville det være dumt at købe en tryghedscanning imellem tiden? Så er jeg blevet scannet i uge 6, 7, 8, 9 og skal fremadrettet også i uge 11, nf, 14, 16(md) og 20(også md) 

er det dumt og er det skadeligt for barnet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Er der nogen af jer der har haft behov for at blive scannet ofte? Som i hver uge i starten af graviditeten?

det er nok mest folk der har mistet flere gange og/eller sent i graviditeten?

jeg blev scannet i uge 6 (tryghed på sgh) og uge 7 (på fertilitetsklinikken inden de afsluttede mig)

og så skal jeg scannes i uge 9 igen på sygehuset (jeg mistede i uge 20 sidst)

men jeg kan mærke allerede nu at jeg er bange, bange fordi jeg skal vente 14 dage før jeg kan se om alt er okay igen. Ville det være dumt at købe en tryghedscanning imellem tiden? Så er jeg blevet scannet i uge 6, 7, 8, 9 og skal fremadrettet også i uge 11, nf, 14, 16(md) og 20(også md) 

er det dumt og er det skadeligt for barnet? 

Han det ville være dumt da man ikke med sikkerhed kan bevise hvorvidt strålingerne er sunde for babyen. Specielt i det første trimester 

Anmeld Citér

22. november 2017

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Jeg km virkelig godt huske, hvor mange bekymringer der fyldte i starten. Jeg mistede (tidligt) tre gange før det lykkedes. Jeg blev skannet i uge 7 og 10. Derefter uge 12 og 20. Jeg tror, jeg ville prøve at slå koldt vand i blodet og berolige mig selv, men hvis du har brug for det, så tag da en ekstra skanning. Den kan jo være ultrakort, så du bare lige hører/ser hjertet slå.

Anmeld Citér

22. november 2017

Thea14

Jeg tror ikke det skader alverdens - men jeg syntes det er spild af penge, når du i forvejen får så mange scanninger. Der er jo kun et øjebliksbillede og bekymringen kommer igen så snart du er du er ude af døren.

Skulle jeg købe en scanning hver gang jeg blev bekymret, var jeg jo nærmest blevet scannet dagligt. For tænk hvis hjertet var stoppet med at slå henover natten osv. (Med angst i forvejen kommer de tanker nemt)

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

AnoMom skriver:

Han det ville være dumt da man ikke med sikkerhed kan bevise hvorvidt strålingerne er sunde for babyen. Specielt i det første trimester 

Det er jo ikke stråler.. men lydbølger.. og jeg har kun hørt det var det at lytte til hjertet der ikke var bevist om det var skadeligt

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

Thea14 skriver:

Jeg tror ikke det skader alverdens - men jeg syntes det er spild af penge, når du i forvejen får så mange scanninger. Der er jo kun et øjebliksbillede og bekymringen kommer igen så snart du er du er ude af døren.

Skulle jeg købe en scanning hver gang jeg blev bekymret, var jeg jo nærmest blevet scannet dagligt. For tænk hvis hjertet var stoppet med at slå henover natten osv. (Med angst i forvejen kommer de tanker nemt)

Pengene betyder intet. Men jeg har det ikke godt med at vente for længe da det sidder meget dybt i mig at min datter blev så syg at hun blev dødeligt syg. Det skete imellem 2 scanninger. Var jeg blevet scannet i mellemtiden havde de nået at kunne stoppe tumoren i at vokse og så havde jeg haft hende i mine arme idag...

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

Lea2787 skriver:

Jeg km virkelig godt huske, hvor mange bekymringer der fyldte i starten. Jeg mistede (tidligt) tre gange før det lykkedes. Jeg blev skannet i uge 7 og 10. Derefter uge 12 og 20. Jeg tror, jeg ville prøve at slå koldt vand i blodet og berolige mig selv, men hvis du har brug for det, så tag da en ekstra skanning. Den kan jo være ultrakort, så du bare lige hører/ser hjertet slå.

Jeg vil bare gerne se at alt er okay. Det er altså bare noget andet når man har mistet så sent i graviditeten 

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonymor

Anonym skriver:

Pengene betyder intet. Men jeg har det ikke godt med at vente for længe da det sidder meget dybt i mig at min datter blev så syg at hun blev dødeligt syg. Det skete imellem 2 scanninger. Var jeg blevet scannet i mellemtiden havde de nået at kunne stoppe tumoren i at vokse og så havde jeg haft hende i mine arme idag...

Men ville de overhovedet gøre det i 1. trimester, altså inden uge 12, hvor du taler om ekstra scanninger? Jeg kan virkelig godt forstå dig, og er ked af at høre, at du har oplevet det, du har. Men når det er sagt, er noget af det værste man kan gøre ved angst at give efter for den. Jeg kan næsten garantere dig, at du får det IKKE bedre ved flere scanninger, for angsten vil være der indtil næste scanning. Det er en falsk sikkerhed, som desværre ikke rigtig kan hjælpe dig. Hvis penge ikke er en hindring, synes jeg i al oprigtighed, at du skal søge hjælp hos psykolog. Simpelthen fordi den angst med garanti vil sidde i dig resten af graviditeten sådan som du beskriver din situation nu - For uheldigvis kan man aldrig vide sig sikker på noget som helst. Ved at få bearbejdet tabet og angsten, er der større chancer for, at din graviditet kan fyldes med en højere grad af lykke og glæde end angst. Selvfølgelig kan angsten nok aldrig fjernes helt, men den skal heller ikke have lov at styre dig

Anmeld Citér

22. november 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Det er jo ikke stråler.. men lydbølger.. og jeg har kun hørt det var det at lytte til hjertet der ikke var bevist om det var skadeligt

Hvorfor spørger du så ?

jeg blev scannet en gang om måneden fra uge 20 ogs misdannelse. Og jeg har lige fortalt dig hvad jeg fik at vide af jm dengang

Anmeld Citér

22. november 2017

Thea14

Anonym skriver:

De kan ikke se en tumor så tideligt alligevel. Oftest kan sådan noget ikke engang ses ved nakkefoldsscanningen, fordi alt stadig er så småt og ikke færdigudviklet. Så en så tidelig ekstra scanning er virkelig penge ud af vinduet. Så ville jeg hellere købe mig til nogle ekstra scanninger senere i graviditeten hvor sådanne ting rent faktisk kan opdages.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.