Tillade jer det? Jeg tror simpelthen ikke, jeg forstår det. Tillade jer det? For hvem? :-) det er jeres barn? Det er da et underligt spørgsmål. (I mine øjne)
Det er noget andet, hvis man står og skal til fødselsdag. Der kender man ikke folks holdning til det. Børn spørger da ikke, hvor det er købt? Og hvis de får det de ønsker, så er der også ligeglade. Den eneste grund til at købe nyt er ombytning eller garantien på gaven ved elektronik. Men der skal barnet også være en del ældre. kan slet, slet, slet ikke se, at det skulle være et problem? :-)
Og jeres eget barn? I må da lade være med at give gaver, købe 16.000 nye bamser eller noget helt andet? Ligesom I kan tillade jer at købe en brugt bil eller leje et hus i stedet for at eje er?
Det er da et holdningsspørgsmål, som familien bestemmer.
Hos os er der mest brugt legetøj/tøj og ting. Det er noget jeg har valgt sammen med min mand. Hvis det er god stand - bare man kan vaske det eller tørre det af ect.
her er barnet seng, klapvogn, tøj, højstol - ja faktisk tror jeg at 80 procent er genbrug. Men det vil du ikke kunne gætte. Det er sådan aer kun gaver, vi har fået fra nye.
1. Det er MEGET bedre for miljøet.
2. Vi som familie går mere op i funktionen af legetøjet, frem for om det er nyt.
3. Det er spild af penge og ressourcer at købe nyt, når det er SÅ nemt at købe brugt
4. Vi køber kun nye ting, hvis det kun findes i ny udgave, eller det handler om stand eller akutbehov (hvilket er sjældent)
5. Brugt tøj har fået vasket kemikalierne ud - og det er vigtigt, da vores barn er allergisk. Og man kan finde ALLE mærker brugt, hvis det handler om mærker på tøjet.
Vi har råd til at købe alt fra nyt da vi sidder med to relativt gode lønninger. Ingen problemer der. Men det er simpelthen et holdningsspørgsmål. Præcis som, at vi også spiser overvejende økologisk og gerne med mindre portioner kød, da miljøet belastes mindst og det er sundere for heldbredet (synes og tror vi på)
At andre synes noget andet - det må de da selv om. I kan tillade jer præcis det i synes som familie :-)