Når jeg tæker over det, så har vi kun en italesat regel: børnene sidder ved bordet til alle børn har spist færdigt, nå ja og man kommer når maden er færdig. Hende på 14 har så sneget sig op i voksen kategorien, så det er egentlig kun drengene der venter på hinanden.
Ellers er vores måltider hygge stunder hvor familien er samlet i en ellers travl hverdag, og der er også dage hvor familien ikke kan samles fordi en er til teater, en er garden og en er til yoga eller hvad det nu kan være - ja vi er faktisk oppe på at tre hverdage om ugen mangler der et eller to familiemedlemmer ved aftensmadstid, så er det hyggestund for dem der er hjemme.
VI har aldrig nævnt de skulle, men de siger tak for mad, må jeg rejse mig og bærer tallerknen ud, hvis de får ja. Hvis de kan har siddet 5 minutter, og jeg ved de ar i gang med en super god leg eller lignende, så kan de godt få nej også selvom de begge melder: færdige, så får de at vide: I skal sidde til kl ? Og så spiser de gerne lidt mere, men løber også i det øjeblik klokken så er det som var kravet 
Jeg tænker ofte i der er flere ting på bordet, så der er noget alle kan lide. Men de gange hvor det har glippet må man da gerne få en rugbrødsmad. Hvis det er helt nyt mad, noget vi aldrig har fået før, så spørger jeg om de ikke vil smage, men jeg presser ikke igennem. OG så må man ikke sige adrrr, men gerne: det kan jeg ikke lide. Man må også gerne få mad efter aftensmaden/morgenmaden/frokosten, hvis sulten melder sig. Man må også få både dessert og slik selvom man ikke spiste op eller spiste særlig meget eller...
Ja egentlig er vi nok meget loose omkring måltidet, fordi jeg har en ide om det ikke er en kampscene, men derimod en fantastisk hyggestund. Min mand har en stor dreng (28) og med ham havde vi en masse regler, var bange for han ikke spiste nok osv, så der blev måltidet i perioder noget man frygtede fordi man vidste man skulle tale om: smage, spise op osv. Den fejl ar jeg ikke ønsket at gentage.
Det er i perioder meget forskelligt hvad de vil spise, og de har alle været kræsne i forskellige perioder af deres liv. Men hende på 14 smager nu på alt, elsker både boller med chokoladepålæg og de nye fisk og spændende retter vi får i måltidskasse fra Skagenfood, hun har så godt nok valgt hun ikke vil spise okse/kalv og gris, men det er et princip og handler ikke kræsenhed, så selvom vi ikke presssede er hun blevet stort st alt spisende og nysgerrrig på mad.
Jeg ville så gerne når presset fra arbejde lægger sig (hvornår mon det er), indføre faste maddage hvor de skal hjælpe med i køkkenet. De vil gerne men jeg glemmer at spørge. Den store laver fiskeretterne de to gange om ugen vi skal have dem, men de to andre glemmer jeg at involvere.