mrs.juli skriver:
Jeg har ikke læst tråden igennem så tilgiv mig hvis jeg gentager noget nogle andre har sagt.
lad mig starte med at sige at jeg tror på jeres forhold.
Jeg forstår udmærket dine frustrationer, det er da bare røv-hårdt at være sur hele tiden og bruge al sin energi på at kæmpe imod sin mand.
Jeg studerer psykologi og skrev for et års tid siden bachelor om konflikter i parforholdet. Det jeg lærte var at RIGTIG mange par i krise har det man kalder et krav-tilbagetrækningsmønster, hvor den ene part stiller krav (oftest kvinden) og den anden trækker sig (oftest manden).
krav kan f.eks. være sætninger som: "kan du ikke hjælpe med at gøre lidt mere rent", "du er ikke nok hjemme", "jeg har brug for at du interessere dig for mig", "kan du ikke være lidt mere sammen med børnene" osv. osv. tilbagetrækning foregår oftest sådan at modparten måske lover et eller andet for at få den kravstillende til at tie stille eller så opstår der en konflikt hvor der opstår forsvar eller modkrav.
konflikter kan foregå i stilhed hvor man ikke skændes eller de kan også optrappes hvor man ender ud i primitive beskyldninger. begge former er dræbende for et parforhold.
det der oftest sker er at dette mønster forstærkes så den kravstillende bliver mere og mere krævende fordi kravene ikke bliver mødt og de bliver ikke mødt fordi den tilbagetrækkende trækker sig mere og mere, og man ender til sidst med at stå på hver sin bjergtop i to oppositionelle positioner, hvor man til sidst har svært ved at se hvorfor man overhovedet er sammen længere, og at livet uden givetvis er lettere.