mrs.juli skriver:
Jeg har ikke læst tråden igennem så tilgiv mig hvis jeg gentager noget nogle andre har sagt.
lad mig starte med at sige at jeg tror på jeres forhold.
Jeg forstår udmærket dine frustrationer, det er da bare røv-hårdt at være sur hele tiden og bruge al sin energi på at kæmpe imod sin mand.
Jeg studerer psykologi og skrev for et års tid siden bachelor om konflikter i parforholdet. Det jeg lærte var at RIGTIG mange par i krise har det man kalder et krav-tilbagetrækningsmønster, hvor den ene part stiller krav (oftest kvinden) og den anden trækker sig (oftest manden).
krav kan f.eks. være sætninger som: "kan du ikke hjælpe med at gøre lidt mere rent", "du er ikke nok hjemme", "jeg har brug for at du interessere dig for mig", "kan du ikke være lidt mere sammen med børnene" osv. osv. tilbagetrækning foregår oftest sådan at modparten måske lover et eller andet for at få den kravstillende til at tie stille eller så opstår der en konflikt hvor der opstår forsvar eller modkrav.
konflikter kan foregå i stilhed hvor man ikke skændes eller de kan også optrappes hvor man ender ud i primitive beskyldninger. begge former er dræbende for et parforhold.
det der oftest sker er at dette mønster forstærkes så den kravstillende bliver mere og mere krævende fordi kravene ikke bliver mødt og de bliver ikke mødt fordi den tilbagetrækkende trækker sig mere og mere, og man ender til sidst med at stå på hver sin bjergtop i to oppositionelle positioner, hvor man til sidst har svært ved at se hvorfor man overhovedet er sammen længere, og at livet uden givetvis er lettere.
for at komme ned fra bjerge, så man kan igen kan mødes og se den andens kvaliteter og få opfyldt behovet for anerkendelse, kærlighed, samhørighed, venskab osv. som man savner, er det vigtigt at stoppe dette mønster. Enten må man stoppe med at stille krav eller stoppe med at trække sig. Samtidig skal man lære at acceptere at ens partner ikke kan opfylde alle ens behov og at den anden er fyldt med fejl og mangler som en selv. Det handler om at begynde at acceptere den anden som han/hun er og fremelske det positive i den anden ved at anerkende det positive. skæld ud og brok og negative kommentarer er der få mennesker som kan holde til i længden.
Jeg har brugt det meget i mit eget ægteskab da vi havde en lang periode, hvor vi bare ikke kunne lide hinanden og bølgerne gik højt. Jeg stoppede med at skælde ham ud og begyndte at fortælle mig selv om alle de gode ting han var og acceptere at han var lige så forkert og uduelig som jeg selv er, og se harmonien og de dejlige kærlige følelser kom tilbage.
Denne viden er baseret på mange års forskning og indblik i parforholdsterapi.
vh Julie
Mange tak for indspark. Jeg tror at du har helt ret. Det er klart mig, der er den mest krævende i vores parforhold, men synes nu også at min mand stiller store krav - han siger dem bare ikke. Måske er det bare de forventninger, som jeg tror han har til mig, der tynger mig
Der er heldigvis kærlighed tilbage i forholdet og jeg ved jo også godt, at med tre børn under 8 år, så er der jo knald på. Det ene er et spædbarn og det er jo bare en hård periode.
Jeg tror at vi er kommet dertil, hvor at hverdagen er blevet lidt for stresset (for mange aktiviteter og aftaler og for lidt tid til os selv) og når man først når derud, hvor man nærmest ikke kan se styrkerne hos sin partner, så er det bare hårdt at komme tilbage og finde kærligheden frem. Hele vores liv går op i børn lige nu - og selvom vi er gode til at tage på restaurant, til koncerter osv, så føler jeg oftest at vi bare ender i snak om unger og hverdag. Vi har ikke noget nyt at bidrage med. Vi har været sammen i 14 år.
Jeg har tidligere gået til coach, som beskrev vores parforhold som en fodboldbane. Jeg var konstant på min mands banehalvdel og min mand gemte sig i målet. Jeg skulle trække mig over på min egen halvdel og han skulle komme op til midten. Det var en dejlig præcis metafor, for vores parforhold og minder meget om det samme du skriver.
Men hvordan filan gør man det i praksis!? Mit temperament løber af med mig, når jeg bliver ked af det og skuffet. Og det kan jo bare ikke nytte noget